لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

وزیران معارف و تحصیلات عالی طالبان در سفر به روسیه از چی دست‌آورد هایی یاد خواهند کرد؟


مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف و ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان
مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف و ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان

مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف و ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان روزشنبه (۸ جون) برای اشتراک در نشست بین‌المللی در مورد معارف و تحصیلات عالی وارد شهر کازان در روسیه شدند.

قاری منصور حمزه سخنگوی وزارت معارف دیروز در یک پیام تصویری در شبکه اکس(تویتر سابق) این سفر مقامات طالبان را تأئید کرد.

سفر وزاری معارف و تحصیلات عالی طالبان به روسیه در حالی صورت گرفته که هنوز یک سال از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان نگذشته بود که آن‌ها حق آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها را از دختران افغان گرفتند.

طالبان در ماه‌های نخست تسلط دوبارۀ خود بر افغانستان جلو تحصیل دختران صنوف بالا تر ششم را گرفتند.
طالبان در ماه‌های نخست تسلط دوبارۀ خود بر افغانستان جلو تحصیل دختران صنوف بالا تر ششم را گرفتند.

در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی طالبان بدون هیچ دلیلی دروازه‌های پوهنتون ها را نیز بروی زنان و دختران افغان بستند.

در همچو شرایط وزرای معارف و تحصیلات عالی طالبان در نشست کازان چه موضوعاتی را مورد بحث قرار خواهند داد و از کدام دستاورد هایشان یاد خواهند کرد؟

ابراهیم شینواری معین و سرپرست وزارت معارف جمهوری مخلوع افغانستان در پاسخ به این سوال می گوید:

"سفر وزاری معارف و تحصیلات عالی طالبان و اشتراک آن‌ها در یک نشست بین المللی معارف در کازان حیران کننده است، زیرا در آن نشست آن‌ها کدام پیام، گزارش و دستارود برای ارائه ندارند، چون آن‌ها برعکس رول و مسوولیت اصلی‌شان که باز کردن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران و پسران است، این دروازه‌ها را بسته و وظیفۀ خود را اجرا نکرده‌اند. اما اگر از زاویۀ مثبت دیده شود، خدا رحم کند که این وزرا از سایر هیئت‌ها و زرای سایر ممالک یاد گرفته، از پیام‌های آن‌ها متأثر شوند و بعد از بازگشت به وطن عزیز، تصمیم و اعمال خودرا تغییر بدهند، اصلاح کنند و دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز کنند."

بی‌رغبتی طالبان به باز شدن مکاتب به روی دختران

پس بسته شدن مکاتب بالاتر از صنوف ششم به روی دختران، میلیون‌ها دختر در سرتاسر افغانستان خانه‌نشین شدند.
پس بسته شدن مکاتب بالاتر از صنوف ششم به روی دختران، میلیون‌ها دختر در سرتاسر افغانستان خانه‌نشین شدند.

در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، حدود هزار روز می‌شود که دختران افغان اجازۀ رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه‌ها را ندارند و به دلیل محرومیت دختران افغانستان از حق تحصیل، حدود یک سال پیش، اتحادیۀ اروپا تحریم‌هایی را بر سه مقام طالبان از جمله حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان اعلام کرد.

سازمان ملل متحد، ایالات متحدۀ امریکا، سازمان همکاری اسلامی و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی نیز طالبان را به دلیل محدویت و ممنوعیت آموزش دختران محکوم کرده‌اند.

طالبان می گویند که با آموزش زنان و دختران مخالف نیستند و روی استراتیژیی کار می‌کنند که براساس آن دختران افغان به مکتب بروند، اما حدود سه سال می‌شود که این استراتیژی ساخته نشده و به نظر می‌رسد که طالبان حتی علاقه‌ای هم به صحبت در مورد آن ندارند.

XS
SM
MD
LG