لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

عملیات تازهٔ اسرائیل در نوار غزه، بیشتر از ۲۷۰ کشته بجا گذاشت


 تصویر آرشیف: جریان بمباران غزه
تصویر آرشیف: جریان بمباران غزه

وزارت صحت تحت کنترل حماس در غزه امروز یکشنبه ۲۰ جوزا اعلام کرد که در حملات هوایی اسرائیل، دست‌کم ۲۷۴ فلسطینی در کمپ پناهجویان النصیرات در نوار غزه به روز شنبه کشته و ۶۹۸ تن دیگر زخمی شدند.

ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا، حماس را به‌عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند.

ترکیه از عملیات نظامی اسرائیل برای رهایی گروگان‌هایش در غزه به‌عنوان «حملهٔ ظالمانه» یاد کرده و ضمن نکوهش آن، اسرائیل را به جرایم جنگی متهم کرده‌است.

وزارت خارجهٔ ترکیه بی‌آنکه از نجات گروگان‌ها یاد کند، امروز گفت که اسرائیل با این حمله یک جنایت دیگر را به فهرست جرایم جنایی که به گفتهٔ انقره، اسرائیل مرتکب شده است، اضافه کرد.

نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

اردوی اسرائیل به روز شنبه ۱۹ جوزا چهار نفری را که در جریان حملهٔ هفت اکتوبر سال گذشته توسط گروه تندرو حماس اختطاف شده بودند، آزاد کرد. این چهار نفر بعد از هشت ماه در منطقهٔ مرکزی غزه پیدا شدند.

براساس گزارش‌ها، عملیات نجات با حملات هوایی شدید و توپخانه‌ای همراه بود. دفتر رسانه‌های حماس گفته است که ۲۱۰ فلسطینی در النصیرات، یکی از محلاتی که عملیات راه‌اندازی شده بود، کشته و حدود ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند. این ارقام توسط منابع مستقل تایید نشده است.

اردوی اسرائیل گفته که در حال بررسی این گزارش‌ها است. دانیل هگاری، سخنگوی اردوی اسرائیل گفت که شمار تلفات کمتر از صد نفر است. مقام‌های وزارت صحت تحت کنترل حماس در غزه و منابع صحی قبلاً از جان باختن ۵۵ نفر خبر داده بودند.

در همین حال، در اسرائیل، خانواده‌هایی که عزیزان‌شان توسط حماس کشته شده و یا در بند این گروه باقی مانده‌اند، از بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، انتقاد کرده‌اند که با گروگان‌های آزاد شده دیدار کرده؛ اما با خانواده‌های گروگانان دیگر ندیده است.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل

نتانیاهو به روز شنبه ۱۹ جوزا با چهار گروگان رها شده در شفاخانه دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها، خانواده‌های اسرائیلی که در حملهٔ حماس سال گذشته کشته شدند و نزدیکان گروگان‌های کشته شده، خشمگین‌اند که نتانیاهو و یا دیگر نمایندگان حکومت با آنان به تماس نشده‌اند.

در حملهٔ گروه تندرو حماس به اسرائیل در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۲۰۰ تن کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند.

اسرائیل به دنبال این اقدام حماس، حملات هوایی و زمینی را در غزه آغاز کرد. ارقام وزارت صحت تحت کنترل حماس نشان می‌دهد که در حملات اسرائیل تا حال بیش از ۳۷ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۸۴ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG