لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

رئیس جمهور بایدن و رهبران چندین کشور از حماس خواسته اند با طرح آتش بس موافقت کند


  جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
 جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و رهبران ۱۶ کشور دیگر که شهروندان شان را گروه تندرو حماس گروگان گرفته است ، در بیانیه ای مشترک از این گروه تندرو خواستند که با طرح آتش بس و معاملۀ آزادی گروگانها توافق کند.

ارجنتاین، اتریش، برازیل، بلغاریا، کانادا، کلمبیا، دنمارک، فرانسه، جرمنی، پولند، پرتگال، رومانیا،سربیا، اسپانیا، تایلند و بریتانیا کشورهایی هستند که شهروندان دو تابعیتی آنها و ایالات متحده در حملۀ گروه حماس به اسرائیل در هفتم ماه اکتوبر سال گذشته گروگان گرفته شدند و هنوز در قید این گروه در غزه اند.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا ، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

قصر سفید به روز پنجشنبه (۶ جون) اعلام کرد که رهبران این کشورها در بیانیه ای مشترک با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به وضعیت گروگانها گفتند که از طرح آتش بس و تبادل گروگانها به طور کامل حمایت می کنند.

ادامه جنگ در غزه عرصه های زند‌گی را بر باشنده های این شهر تنگ ساخته است
ادامه جنگ در غزه عرصه های زند‌گی را بر باشنده های این شهر تنگ ساخته است

این بیانیه همزمان با سفر رئیس جمهور جوبایدن به اروپا منتشر شد.

در این بیانیه تاکید شده که دیگر فرصتی نمانده و اسرائیل آمادۀ برداشتن گام به جلو برای رسیدن به توافق در این مقطع «سرنوشت ساز» است.

در بیانیۀ ۱۷ کشور از گروه تندرو حماس خواسته شده که گام مشابهی بردارد.

هفده کشور در بیانیه‌ای مشترک خواسته اند تا طرح آتش بس در غزه پذیرفته شود

بیانیه می افزاید که این کشور ها از رهبران اسرائیل و حماس میخواهند که در زمینۀ دستیابی به توافق و برقراری آتش بس برای هر گونه سازش لازم و نهایی آمادگی نشان بدهند.

در بیانیه با اشاره به رنج خانوادههای گروگان ها و دیگر غیرنظامیان در دو طرف این درگیری آمده که زمان پایان دادن به جنگ فرا رسیده و این معامله برای نقطۀ آغازین ضروری است.

این بیانیه در دوصدوچهل و چهارمین روز جنگ غزه منتشر شده است.

شماری از رسانه های عربی به روز پنجشنبه گزارش دادند که حماس طرح دریافت شده از سوی قطر را با طرح اعلام شده توسط رئیس جمهورایالات متحده متفاوت دانسته است.

رهبران حماس در این باره هنوز چیزی نگفته اند.

جوبایدن به روز جمعه گذشته جزئیاتی طرح اسرائیل برای آتش بس را اعلام کرد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

سپس بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت که طرح یادشده جزئیات دیگری نیز دارد که در اظهارات بایدن به آن اشاره نشده بود.

اوفیر فالک مشاور ارشد سیاسی نتانیاهو، در دوم ماه جون به روزنامۀ «سندی تایمز» گفت ،اسرائیل به دلیل آزاد کردن گروگانهای خود، حاضر شده که این توافق به گفتۀ او «بد» را بپذیرد.

قطر که در کنار مصر و ایالات متحده از مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس میانجیگری می کند در هفتۀ جاری اعلام کرد که طرحی مواضع اسرائیل منعکس می سازد و بایدن آن را بیان کرد، برای رهبران حماس ارسال کرده و منتظر پاسخ این گروه است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG