لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

دیدبان حقوق بشر:«هزار روز فرصت‌ از دست رفتۀ آموزش دختران در افغانستان، جبران نخواهد شد»


دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در افغانستان پس از بازگشت دوبارۀ طالبان از آموزش باز مانده‌اند.
دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در افغانستان پس از بازگشت دوبارۀ طالبان از آموزش باز مانده‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، زیان‌های یک‌هزار روزی که دختران در افغانستان حق رفتن به مکتب را نداشتند، جبران‌ناپذیر است.


در ویدیوئی که روز دوشنبه در شبکۀ اکس (توییتر سابق) دیدبان حقوق بشر منتشر شده، به نقل از هیدر بار، معاون بخش زنان این سازمان گفته شده است که افغانستان فرصت‌ یک‌هزار روز از دست رفته را هرگز دوباره به دست نخواهد آورد و ظرفیت‌های از دست رفتۀ داکتران، انجنیران، شاعران و هنرمندان دوباره جبران نخواهد شد.

اما این سازمان سومین نشست دوحه را بهترین فرصت برای حمایت از دختران، زنان و حقوق بشر می‌داند.

رئیس بخش رسانه‌های دیدبان حقوق بشر: نشست دوحه فرصتی برای دوباره برای ایستادن در کنار زنان افغانستان است


اندریو ستروهلین، رئیس بخش رسانه‌های کشورهای اروپایی دیدبان حقوق بشر در ویدیوی منتشر شده در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) این سازمان می‌گوید:

"در پایان ماه جون کارشناسان و نماینده‌گان سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر با هم می‌بینند تا دربارۀ رویکرد جامعۀ جهانی در قبال افغانستان با هم گفت‌وگو کنند. این فرصتی برای ایستادن در کنار زنان افغان است و از انجام هر کاری که نشانۀ نقض جدی حقوق بشر و یا مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان است، خودداری کنند."

ستروهلین می‌افزاید، جامعۀ جهانی باید طالبان را به‌خاطر جنایات‌شان علیه زنان و دختران پاسخگو قرار دهد.

نهادهای بین‌المللی: زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان زندگی دشواری دارند.
نهادهای بین‌المللی: زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان زندگی دشواری دارند.

او به‌عنوان مثال می‌گوید، تا زمانی که در زمینۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان پیشرفت ثابتی حاصل نشده باشد، طالبان نباید به جلسات سازمان ملل دعوت شوند و هیچ‌کس نباید تحریم‌ها را علیه رژیم آن‌ها حذف کند.

رئیس بخش رسانه‌های کشورهای اروپایی دیدبان حقوق بشر گفته که انجام هر کاری خطر عادی‌سازی تروریزم رژیم طالبان را به همراه خواهد داشت.

دیدبان حقوق بشر پیش از این با برخی دیگر سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و حقوق زنان در نامه‌ای به تاریخ ۱۰ جون از شورای امنیت ملل متحد خواسته بودند تا در نشستی که قرار است در دوحه برگزار شود، حقوق زنان و دختران افغان را تضمین کند و حضور زنان را نادیده نگیرد.

در بخشی از این نامه از شورای امنیت ملل متحد خواسته شده که هیچ یک از شرط‌های طالبان را برای شرکت در این نشست که به زنان، حقوق بشر، تصمیم‌گیری دربارۀ آیندۀ این کشور و مشارکت منظم اقشار مختلف از جمله زنان افغانستان و جامعۀ مدنی آسیب می‌رساند، نپذیرید.

زنان افغانستان: زنان، باید بحث اصلی نشست دوحه باشد
جنبش‌های زنان در افغانستان از ماه‌ها به این سو از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که موضوع زنان باید بحث اصلی نشست دوحه باشد.
جنبش‌های زنان در افغانستان از ماه‌ها به این سو از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که موضوع زنان باید بحث اصلی نشست دوحه باشد.

قرار است سومین نشست دوحه دربارۀ افغانستان به میزبانی ملل متحد در ۳۰ جون و اول جولای برگزار شود. طالبان نیز رسماً به نشست دعوت شده‌اند.

از سوی دیگر برخی از دختران محروم از آموزش و فعالان حقوق زنان می‌گویند که حقوق دختران و زنان افغان باید محور اصلی بحث های شرکت‌کننده‌گان این نشست بین المللی باشد.

یک دانش‌آموز صنف دهم در کابل که بخاطر حسیاست موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"یادآوری در نشست دوحه در مورد حقوق دختران و زنان بسیار مهم است. اگر در هر کنفرانس، در هر نشست و در هر مصاحبه‌ای یادآوری شود برای آن‌ها بسیار مفید واقع می‌شود. کارهای مشابه بیشتری می‌توان انجام داد تا آن‌ها دروازه‌های تحصیل را به روی دختران باز کنند."

عادله استانکزی، یک فعال حقوق زنان است.

او می گوید، تا زمانی که طالبان حقوق زنان و دختران را رعایت نکنند، حکومت شان نباید به رسمیت شناخته شود:

"اشتراکت‌کننده‌گان در نشست دوحه باید در برابر مقامات طالبان موضع جدی بگیرند، باید با جدیت به آن‌ها این موضوع رسانده شود که اگر محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران برداشته نشود، آن‌ها هرگز به رسمیت شناخته نخواهند شد. من فکر می‌کنم یک راه بدیل همین است."

سازمان ملل: ظلمی که بر زنان در افغانستان صورت می‌گیرد، بی‌سابقه است

نهادهای حقوق بشری: حقوق زنان افغانستان باید موضوع محوری نشست دوحه باشد

پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱، آن‌ها نخست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند و پس از آن در پایان سال ۲۰۲۲ دروازه‌های دانشگاه‌ها را به روی زنان و دختران بستند.

در کنار این محدودیت‌ها حکومت طالبان برای زنان در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی اجازۀ کار را نداده‌اند، بر رفتن زنان به پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها محدودیت وضع کرده‌اند و هم‌چنان بدون داشتن محرم شرعی زنان نمی‌توانند به فاصله‌های دور سفر کنند.

طالبان همواره ادعا کرده‌اند که متعهد به تأمین حقوق تمام مردم افغانستان در چوکات شریعت اسلام هستند.

اما بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و زنان افغان می گویند که حرف و عمل طالبان متفاوت است.

XS
SM
MD
LG