لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

صدراعظم اسرائیل با منحل کردن کابینهٔ جنگ، تصامیم حساس را اتخاذ می‌کند


نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل روز دوشنبه به وزیران حکومت خود خبر داد که بعد از منحل شدن کابینه‌ای جنگ، تصمیم های حساس در مشورت با تعداد اندکی از وزیران، اتخاذ خواهد شد.

صدراعظم اسرائیل کابینه جنگ را بعد از آن منحل کرد که بنی گانتس وگادی آیزنکوت، دو وزیر ارشد و حزب شان، از ائتلاف حکومتی خارج شدند.

هم بنی گانتس وهم گادی آیزنکوت درگذشته سمت لوی درستیز اردوی اسرائیل را به عهده داشتند.

آنها بعد از حمله هفتم اکتوبر گروه حماس به اسرائیل، به ائتلاف دولتی پیوستند تا تصامیم درمورد جنگ با حمایت اکثریت احزاب گرفته شود.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

حماس از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا، یک سازمان هراس افگن شناخته میشود و حمله آن به جنوب اسرائیل سبب شد که اردوی اسرائیل به جنگ پرتلفات در نوار غزه رو آورد.

بیش از هشت ماه است که جنگ در غزه ادامه دارد.

گزارش خبرگزاری رویترز می افزاید که نبود گانتس در حکومت، وابستگی نتانیاهو به متحدان ملی‌گرای افراطی درکابینه را که مخالف آتش‌بس هستند، افزایش می‌دهد. به باور آگاهان، این روند می تواند یک مشکل دیگری برای مذاکرات آسیب پذیر جهت پایان دادن به جنگ هشت ماهه درغزه ایجاد کند.

اسرائیل و حماس در حال بررسی آخرین پیشنهاد برای آتش‌بس هستند.

این پیشنهاد حاوی آتش بس دربدل رهایی گروگان های است که حماس درجریان حمله هشت ماه پیش خود به اسرائیل، در چنگال خود دارد.

صحنه‌ای از یک حمله هوایی نیروهای اسرائیلی به شهر رفح
صحنه‌ای از یک حمله هوایی نیروهای اسرائیلی به شهر رفح

سربازان اسرائیلی همچنان در نوار غزه درگیر جنگ هستند. در شهر جنوبی رفح و در برابر انسجام دوباره‌ای جنگجویان حماس و در جاهای دیگر نوار غزه می‌جنگند.

از سوی دیگر درگیری ها بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حزب الله لبنان، به طور بی وقفه ادامه دارد. درعین حال یک نماینده رئیس جمهور امریکا درشرق میانه است و تلاش می کند که از گسترش جنگ درجبهه دوم، جلوگیری شود.

صدراعظم بنیامین نتانیاهو درطول جنگ، تلاش داشته است که بین فشارهای خارجی از سوی ایالات متحدهٔ امریکا و دیگر مخالفان جهانی جنگ و تمایلات داخلی ملی گرایان افراطی، یک موازنه ایجاد کند.

کابینه جنگ اسرائیل پنج عضو داشت که غیر از نتانیاهو ، گانتس وآیزنکوت ، دوعضو دیگر آن جنرال یوآو گالانت وزیردفاع و ران درمر وزیر امور ستراتیژیک اسرائیل بودند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG