لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

جهان

تعداد قربانیان کشتی غرق شدهٔ پناهجویان در سواحل ایتالیا به ۳۴ تن رسید

پناهجویان با تقبل خطرات فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند.
پناهجویان با تقبل خطرات فراوان تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی و امریکا برسانند.

گارد ساحلی ایتالیا روز جمعه گفته است که پس از غرق شدن یک کشتی مهاجران در سواحل جنوبی در اوایل هفته جاری، اجساد ۱۴ نفر دیگر را پیدا کرده است که به این ترتیب تعداد قربانیان این حادثه به ۳۴ نفر می رسد.

به دلیل غرق شدن این کشتی در سواحل کلابریا در هفته گذشته ، بیش از ۶۰ تن مفقود شده و ۱۱ تن دیگر نجات یافته اند.

سازمان داکتران بدون مرز MSF اوایل این هفته گفت که ۶۶ نفر از جمله حداقل ۲۶ کودک مفقود شده اند.

پناهجویان از ترکیه حرکت کرده بودند که کشتی آنها در سواحل کلابریا غرق شد.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که خانواده های افغان نیز شامل ناپدید شدگان هستند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

اردوی ترکیه: از ورود بیشتر از ۲۵۰۰ مهاجر غیر قانونی به مرز های این کشور جلوگیری شد

تصویر آرشیف: نیرو های ترکی
تصویر آرشیف: نیرو های ترکی

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که در دو هفته گذشته از ورود غیرقانونی ۲۵۸۱ نفر به مرزهای این کشور جلوگیری کرده است.

زکی آک ترک، مشاور رسانه ای و روابط عمومی وزارت دفاع ترکیه نیز در نشست خبری روز پنجشنبه(۲۷ جون) گفت:

«۴۸۶ نفر به اتهام ورود غیرقانونی به این کشور در دو هفته گذشته بازداشت شده اند.»

مقام های وزارت دفاع ترکیه بدون ذکر نام گروهی، اعلام کرده اند که ۱۶ تن از بازداشت شده ها، وابسته به گروه های تروریست هستند.

زکی آک ترک، ضمن ارائه گزارش هفتگی وزارت دفاع ترکیه گفت: در شش ماه نخست امسال ۵ هزار و ۲۱۵ نفر به دلیل ورود غیرقانونی به این کشور دستگیر شده اند و همچنان جلو ورود غیر قانونی بیش از ۶۲ هزار تن به ترکیه گرفته شده است.

این مقام ترکی جزئیات بیشتر نداد که که این افراد متعلق به کدام گروه ها و سازمان ها هستند، اما افزود که بسیاری آنها در شمال سوریه و عراق کشته شده اند.

دانشمندان جاپانی از پوست زنده برای ساختن روبات‌ها، استفاده کردند

محققان جاپانی با استفاده از حجرات انسانی، پوستی معادل با پوست زنده ساخته‌اند که قابلیت اتصال به چهرۀ روبات‌ها و ایجاد لبخند واقعی را دارد.
محققان جاپانی با استفاده از حجرات انسانی، پوستی معادل با پوست زنده ساخته‌اند که قابلیت اتصال به چهرۀ روبات‌ها و ایجاد لبخند واقعی را دارد.

دانشمندان جاپان از حجرات انسان برای ساختن پوست معادل با پوست زنده استفاده کرده‌اند که می‌تواند به چهرۀ روبات‌ها متصل شود و به آن‌ها لبخندی واقعی دهد. محققان دانشگاه توکیو در هفتۀ جاری یافته‌های‌شان را همراه با ویدیویی منتشر کردند.

در مطالعه‌ای که در مجلۀ «سل رپورتس فیزیکل ساینس» (Cell Reports Physical Science) منتشر شده، گفته شده که آن‌ها از «مایع غلیظ مملو از حجرات تشکیل‌دهنده پوست» برای ساختن «روباتی که با پوست زنده پوشیده شده» استفاده کرده‌اند. این پوست، نرم و شبیه به پوست واقعی است که می‌تواند خود را ترمیم کند.

این تکنالوژی جدید همچنین می‌تواند در تحقیقات پیری پوست، لوازم آرایش و جراحی‌ پلاستیک هم استفاده شود، اما به گفتۀ دانشمندان، برای تبدیل این تکنالوژی به یک واقعیت روزمره، به سال‌ها تحقیقات بیشتر نیاز است.

جوبایدن و دونالد ترمپ در یک مناظره تاریخی ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند

قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و رقیبش دونالد ترامپ در یک مناظره تاریخی شرکت کنند
قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و رقیبش دونالد ترامپ در یک مناظره تاریخی شرکت کنند

جوبایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا و نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه، امروز (۲۷ جون) برای مناظرۀ تاریخی ریاست‌جمهوری آن کشور آماده می‌شوند. این مناظره که امروز برگزار خواهد شد، می‌تواند نقطه عطفی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میلادی باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، این مناظره در حالی صورت می‌گیرد که میلیون‌ها رای‌دهندۀ امریکایی شاهد رویارویی بین جوبایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترمپ که در محکمه گناه‌کار خوانده شده، خواهند بود.

با تنها دو مناظره بین نامزدان در این دوره انتخاباتی، رویداد پرمخاطرۀ مناظرۀ امروز بین این دو نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، حایز اهمیت بیشتر است.

کشف جسد اتشۀ سفارت امریکا در کیف؛ وزارت خارجه امریکا: هیچ بازی ناشایستی انتظار نمی‌رود

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

پس از آن‌که جسد یک اتشۀ سفارت ایالات متحدۀ امریکا در اتاق یک هوتل در شهر کیف، پایتخت اوکراین پیدا شد، وزارت امور خارجۀ امریکا می‌گوید که انتظار «هیچ بازی ناشایست» در این مورد برده نمی‌شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت، ناوقت سه‌شنبه (۲۶ جون) در واکنش به گزارش‌های رسانه‌های اوکراینی در مورد کشف این جسد گفت: «آن‌ها می‌دانند که او به مرگ طبیعی مرده و هیچ نشانه‌ای از بازی ناپسند وجود ندارد.»

رسانۀ سترانه یو. ای (Strana UA) که برای اولین بار از کشف این جسد خبر داد، از قول یک منبع در سفارت امریکا در کیف گفته که این اتشۀ آن‌ها از کلسترول بلند (چربی بلند خون) رنج می‌بُرد.

وزیر دفاع اسرائیل از «پیشرفت در حل مشکلات تسلیحاتی» با ایالات متحده خبر داد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به طور علنی ادارۀ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا را به کاهش سرعت تحویلدهی تسلیحات به آن کشور متهم کرد، اسرائیل و ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه (۲۶ جون) اعلام کردند که در زمینه حل مشکلات مربوط به محموله‌های تسلیحاتی امریکا پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، طی سه روز در واشنگتن با مقامات ارشد امریکایی ملاقات کرد و پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ادارۀ رئیس‌جمهور بایدن، گفت که در نشست‌ها پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته و موانع برداشته شده است.

ایالات متحده در اوایل ماه می سال جاری تحویلدهی محموله‌ای شامل بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرامی را به اسرائیل به تعلیق درآورد و جو بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا حمله نظامی گسترده‌ای بر شهر رفح انجام ندهد.

کناره‌گیری یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران به سود یک نامزد تندرو

امیر حسین قاضی‌زاده از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران کنار رفت.
امیر حسین قاضی‌زاده از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران کنار رفت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی، جهت حمایت از یک نامزد تندرو از رقابت کناره‌گیری کرد.

قاضی‌زاده هاشمی، یکی از معاونان رئیسی، ناوقت روز چهارشنبه (۲۶ جون) از کناره‌گیری خود خبر داده و گفت که این اقدام او برای «حفظ وحدت نیروهای انقلاب» صورت گرفته است.

پنج نامزد از جمله مسعود پزشکیان، تنها اصلاح‌طلب میانه‌رو، در رقابت باقی مانده‌اند و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ جون در ایران شرکت می‌کنند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و شماری از مقامات ارشد این کشور در سانحه سقوط هلیکوپتر در ۱۹ ماه می جان باختند.

انحراف چندین کابین یک ترین در روسیه، حداقل ۷۰ زخمی بجا گذاشت

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

در نتیجه انحراف یک ترین مسافر بری در غرب روسیه، حد اقل ۷۰ نفر زخمی شده اند.

نظر به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، این واقعه به روز چهار شنبه زمانی در منطقه کامی رخداد که ۹ کابین یک ترین مسافر بری از خط خارج شدند.

تا حال در مورد تلفات چیزی گفته نشده ولی نظر به خبرها، این ترین ۱۴ کابین داشت که ۲۳۲ نفر در آن سوار بودند.

بخش روسی رادیو آزادی می گوید که در هنگام وقوع این حادثه در این ۹ کابین انحرافی، ۱۵۰ نفر حضور داشتند.

در باره دلیل این حادثه مقامات محلی روسیه گفته اند که در نتیجه باران های شدید، خط آهن در این ساحه، زیر گِل شده بود.

وزیر دفاع پاکستان از فیصله مجلس نمایندگان امریکا در خصوص انتخابات پاکستان انتقاد کرد

 خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان فیصله مجلس نماینده گان کانگرس امریکا را که خواهان تحقیقات در مورد بی نظمی ها در انتخابات عمومی ماه فبروری در پاکستان شده است، مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز انتخابات که در نتیجه آن هیچ یک از احزاب اکثریت را بدست نیاوردند با خشونت، قطع ارتباطات تلفنی و دیگر شبکه های اجتماعی و همچنان اتهام تقلب در آن از سوی حزب عمران خان رو به رو شده است. اما کمیسیون انتخابات پاکستان این ادعا ها را رد میکند.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان به تلویزیون جیو پاکستان گفته که ایالات متحده امریکا حق ندارد، در امور داخلی پاکستان دخالت کند و یا در مورد آن فیصله نماید.

به گفته او این تصمیم که روز سه شنبه تصویب شده هیچ ارزش ندارد. اما حزب عمران خان از آن استقبال کرده است. عمران خان در حال حاضر زندانی است.

زلفقار بخاری، یکی از رهبران این حزب گفته آنها امیدوارند که کشورهای دیگر هم راه مجلس نماینده گان کانگرس امریکا را در این بخش تعقیب کنند.

انتخابات عمومی در پاکستان به تاریخ هشتم فبروری امسال برگزار شده بود.

کاندیدان مستقل تحت حمایت عمران خان در انتخابات پاکستان بسیار چوکی ها را بدست آوردند ولی برای تشکیل حکومت، اکثریت لازم را در اختیار نداشتند. در مقابل آن، احزاب رقیب عمران خان، تحت رهبری شهباز شریف، حکومت ائتلافی را تشکیل دادند.

مارک روته سرمنشی جدید ناتو تعیین شد

مارک روته، صدراعظم هالند (چپ) جانشین ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو خواهد شد (عکس آرشیف)
مارک روته، صدراعظم هالند (چپ) جانشین ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو خواهد شد (عکس آرشیف)

مارک روته امروز چهارشنبه، ۵ ماه سرطان، از سمت صدارت هالند کناره‌گیری می‌کند.

او به عنوان سرمنشی جدید ناتو معرفی شده است.

تصمیم برای معرفی آقای روته در این سمت، در نشست امروز سفرای ۳۲ کشور عضو پیمان ناتو در بروکسل اتخاذ شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس خبر داده که روته در اول ماه اکتوبر سال جاری میلادی رسماً جایگزین ینس استولتنبرگ، سرمنشی فعلی ناتو، خواهد شد.

آقای استولتنبرگ بیش از یک دهه در این سمت وظیفه انجام داده است.

ناتو، بزرگ‌ترین سازمان امنیتی جهان، در یک زمان حساس سرمنشی جدیدش را معرفی می‌کند که جنگ روسیه در اوکراین هنوز هم ادامه دارد.

ناتو در این جنگ از اوکراین حمایت می‌کند و کشورهای عضو این پیمان هم کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال می‌کنند.

جولیان آسانژ پس از اعتراف به نقض قانون ضد جاسوسی، راهی استرالیا شد

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویب‌سایت ویکی‌لیکس پس از ترک محکمۀ فدرال ایالات متحده در جزیرۀ سایپان، از قلمروهای امریکا در اقیانوس آرام
جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویب‌سایت ویکی‌لیکس پس از ترک محکمۀ فدرال ایالات متحده در جزیرۀ سایپان، از قلمروهای امریکا در اقیانوس آرام

محکمه‌ای در جزیرۀ سایپان، از قلمروهای امریکا در اقیانوس آرام، جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویب‌سایت ویکی‌لیکس را امروز چهارشنبه ۶ سرطان آزاد کرد.

این اقدام براساس توافقی انجام شد که طبق آن آسانژ در بدل رهایی خود یکی از اتهاماتش در مورد نقض قانون ضد جاسوسی را در این محکمه پذیرفت.

آسانژ در جلسه سه‌ساعته محکمه به توطئه برای دستیابی به اسناد محرمانۀ دفاع ملی امریکا و افشای آن‌ها اعتراف کرد.

او امروز پس از آزادی به استرالیا رفت.

آسانژ پیش از این پنج سال گذشته را در زندان فوق امنیتی بریتانیا و هفت سال را در پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد.

آسانژ به دلیل افشای هزاران سند محرمانه امریکا در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی در آن کشور تحت پیگرد قانونی قرار گرفته بود.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG