لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

پایان نشست ویانا؛ اشتراک کننده‌ها از سازمان ملل خواستند، در قبال افغانستان مسوولانه رفتار کند


اشتراک کننده های نشست ویانا
اشتراک کننده های نشست ویانا

اشتراک کننده های نشست چهارم ویانا با نشر اعلامیه ای امروز ششم سرطان برگزاری نشست آینده دوحه را مورد انتقاد قرار دادند و از سازمان ملل خواستند تا در این مورد مسئولانه رفتار کند.

این اعلامیه، نشست سوم دوحه را که قرار است در کمتر از یک هفته دیگر برگزار شود، نشست یک جانبه به فرمایش نماینده های طالبان خوانده است.

در ادامه آمده است که اجندای نشست سوم دوحه نشان می دهد که ملل متحد از ماموریت اصلی خود در این نشست خارج شده است و این سازمان نباید با طالبان به عنوان نماینده مردم افغانستان، گفتگو کند.

نشست سوم دوحه قرار است در ۳۰ جون و اول جولای برگزار شود.

انار کلی هنریار
انار کلی هنریار

همچنان انارکلی هنریار عضو پیشین مجلس سنای افغانستان در سخنرانی امروزش در نشست ویانا، به نشست دوحه پرداخت و گفت:

" این نشست را سازمان ملل متحد ترتیب کرده و این سازمان باید در هر نشست که برگزار می شود زنان، جامعه مدنی، نیروهای سیاسی و مردم افغانستان به شمول طالبان در نظر گرفته شوند، زیرا به نظر من یگانه راه حل برای افغانستان گفتگوهاست."

احمد مسعود: هدف از برگزاری این چنین نشست ها تلاش ها برای ترسیم یک نقشه راه بخاطر بیرون رفت افغانستان از بحران ها است.

احمد مسعود رهبر گروه مخالف طالبان موسوم به جبهه مقاومت ملی افغانستان هم در سخنرانی پایانی نشست گفت که هدف از برگزاری این چنین نشست ها تلاش ها برای ترسیم یک نقشه راه بخاطر بیرون رفت افغانستان از بحران ها است.

او گفت که افغانستان دیگر در اولویت جهان قرار ندارد و وقت آن رسیده که خود افغانها تلاش نهایی کنند تا کشورشانرا از بحران بیرون بکشند.

در گفتگو های روزگذشته نشست چهارم ویانا، دو نظر عمده مورد بحث قرار گرفت. برخی از اشتراک کننده های این نشست روی تلاش نهایی برای ازسرگیری گفتگو های بین الافغانی و مذاکرات به عنوان یگانه راه حل تاکید کردند و برخی دیگر در کنار مذاکرات روی گزینه نظامی هم پا فشاری داشتند.

محمد محقق
محمد محقق

اما محمد محقق یکی از رهبران جهادی سابق در سخنرانی امروزش در این نشست گفت:

" وقت آن رسیده که اینها { طالبان } به حرف حق و حرف صلح گوش نمیدهند، ما سه سال انتظار کشیدیم که اینها به حرف دنیا و کشورها بخاطر صلح گوش بدهند اما ندادند."

سازمان ملل متحد و حکومت طالبان هنوز در مورد اظهارات اشتراک کننده های نشست چهارم ویانا چیزی نگفته اند.

اما پیش از آن ذاکر جلالی، رئیس شعبهٔ سوم سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان به گونه تلویحی به نشست چهارم ویانا اشاره کرده و اشتراک کننده‌گان آن را "جمع سرگردان" خوانده است.

تاکنون سه دور این نشست‌ها در ویانا با حضور شماری از سیاستمداران دورهٔ نظام جمهوری پیشین و برخی فعالان در پایتخت اتریش برگزار شده است.

اولین نشست ویانا در سپتامبر ۲۰۲۲، دومین نشست آن در اپریل ۲۰۲۳ و نشست سوم آن در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG