لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

شورای امنیت بار دیگر به سراج الدین حقانی اجازه داده است به امارات متحده سفر کند


 سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان
سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان

درحالی‌که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان هنوز هم در فهرست تحت تعقیب هراس‌افگنان امریکا شامل است، شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازه‌گی برای دومین بار به وی، اجازهٔ سفر به امارات متحدهٔ عربی را داده‌است.

در یک اعلامیهٔ شورای امنیت که روز چهارشنبه ۲۶ جون منتشر شده گفته شده که سراج‌الدین حقانی به هدف اشتراک در نشست‌های امنیت و آشتی این معافیت را دریافت کرده‌است.

در اعلامیه آمده که این معافیت سفر از ۲۱ الی ۲۵ ماه روان جون قابل اعتبار است.

طبق گزارش، مدت اعتبار معافیت سفر گذشته است و مشخص نیست که آیا این سفر انجام شده یا نه.

تالار برگزاری جلسات نماینده گان کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات نماینده گان کشور های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت گفته است، هدف سفر حقانی به ابوظبی، شرکت در « نشست‌های منطقه‌ای در مورد امنیت، ثبات و مصالحه» است، اما حکومت طالبان و امارات متحدهٔ عربی تا اکنون به گونهٔ رسمی در این باره چیزی نگفته‌اند و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

تاکنون روشن نیست که دومین سفر حقانی به امارات متحده عربی انجام شده یا نی؟

این درحالی‌ست که شورای امنیت پیش از این به تاریخ پنجم ماه روان میلادی به شمول حقانی به پنج مقام طالبان اجازهٔ سفر به عربستان سعودی را داده بود که او روز چهارشنبه به کابل بازگشته است.

شورای امنیت آن زمان گفته بود که سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله، مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس‌الوزرا، مولوی عبدالحق وثیق رئیس استخبارات و مولوی محمد ثاقب سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان به خاطر انجام مراسم حج اجازه سفر به عربستان سعودی را دارند، اما سراج‌الدین حقانی و عبدالحق وثیق پیش از اعلام این معافیت به امارات متحده عربی سفر کرده بودند.

سراج‌الدین حقانی هنگام سفر به امارات متحده عربی به تاریخ ۱۵ ماه جوزا، با امیر و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کرده بود.

ایالات متحدهٔ امریکا، پس از سفر او واکنش نشان داده و وزارت خارجهٔ این کشور‌ گفته بود که کشورها باید تحریم‌های بین‌المللی در برابر طالبان را عملی کنند و از کمیتهٔ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد معافیت کسب کنند.

سراج الدین حقانی در ماه جوزا نیز به امارات متحده عربی سفر کرده بود
سراج الدین حقانی در ماه جوزا نیز به امارات متحده عربی سفر کرده بود

سراج‌الدین حقانی که سرپرست وزارت داخلهٔ حکومت طالبان است، به علت دخالت در برخی از حملات خونین در زمان نظام جمهوری پیشین که در نتیجهٔ آن تعداد زیاد افغان‌ها و برخی از امریکایی‌ها نیز کشته شدند، در فهرست تحت تعقیب هراس‌افگنان امریکا شامل است و ده میلیون دالر جایزه بر سر او گذاشته شده‌است.

علاوه بر این، سازمان ملل متحد در سپتمبر ۲۰۰۷ ، سراج‌الدین حقانی را به اتهام ارتباط با شبکه القاعده و طالبان و حمایت مالی از دیگر گروه‌های تند‌رو و هراس‌ افگن تحریم کرد.

سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه‌ای به نام حقانی بوده، اما درحال حاضر برخی از مقام‌های طالبان موجودیت این شبکه را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG