لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

انتقاد هواداران کریکت از طالبان در پی جلوگیری از جشن پیروزی‌های افغانستان


بر اساس گزارش ها، طالبان در کندهار و شماری دیگرولایت‌های کشور مانع جشن مردم درپی پیروزی‌های اخیر تیم ملی کریکت افغانستان شده‌اند
بر اساس گزارش ها، طالبان در کندهار و شماری دیگرولایت‌های کشور مانع جشن مردم درپی پیروزی‌های اخیر تیم ملی کریکت افغانستان شده‌اند

با آن‌که از پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان و راه یافتن‌اش به مرحلۀ نیمه‌نهایی جام جهانی کریکت در شماری از ولایت‌ها جشن گرفته شد، اما مقام‌های امنیتی حکومت طالبان در کندهار، محل بودوباش ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه هر نوع تجلیل از این پیروزی را ممنوع کردند.
در نوار صوتی منسوب به شاه آغا، آمر امنیت حکومت طالبان در کندهار که به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته است، او به مسئولان حوزه‌های امنیتی‌شان دستور می‌دهد که از تجمع مردم در جاده‌ها جلوگیری کنند.

"کسی در جاده‌ها، چوک‌ها و هوتل‌ها تجمع نکند، به هیچ کس اگر مجاهد نظامی باشد یا غیرنظامی اجازۀ شلیک کردن داده نشود، هر کس که شلیک کرد باید جلوشان گرفته شود، به هیچ کسی اجازه نیست که بیرون شوند."

دفتر مطبوعاتی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کندهار نیز با نشر اعلامیه‌ای بر این موضوع تأکید کرده است.

در اعلامیه آمده است که این تصمیم از سوی آمر امنیت و ریاست استخبارات برای تأمین بیشتر امنیت گرفته شده و هر کسی حین شلیک کردن بازداشت شد، با برخورد جدی روبه‌رو خواهد شد.

تصمیم حکومت محلی طالبان در کندهار مبنی بر عدم تجمع برای تجلیل از پیروزی تیم کریکت، شماری از هواداران این ورزش را ناراحت کرده است.

نثاراحمد، یکی از علاقمندان کریکت در کندهار به رادیو آزادی گفت، با دیگر جوانان علاقۀ زیاد داشتند که مانند جوانان دیگر ولایات از این پیروزی تجلیل کنند.

"همه جوانان برنامۀ داشتند بخاطری این که تیم ملی کریکت ما برای اولین بار در جام جهانی به مرحلۀ نیمه‌نهایی راه یافت، می‌خواستند این پیروزی را در پارک‌ها، جاده‌ها و میله‌جاها تجلیل کنند، اما خبر نشر شد که هیچ کسی این پیروزی را تجلیل نکند و نه از خانه بیرون شوند، علاقمندان و همه آزرده بودیم."

این درحالی‌است که پیروزی تاریخی تیم ملی کریکت افغانستان اشک شادی را در چشمان برخی افغان‌ها جاری ساخت.

پیروزی‌های اخیر تیم کریکت افغانستان موجی از شادمانی را برای شهروندان در افغانستان به ارمغان آورده است.
پیروزی‌های اخیر تیم کریکت افغانستان موجی از شادمانی را برای شهروندان در افغانستان به ارمغان آورده است.

مردم در ولایت‌های مختلف به تماشای این بازی نشستند و پیروزی تیم‌شان را جشن گرفتند.

اما در ویدئوهایی که از جریان شادی و جشن مردم در ولایت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، دیده می‌شود که در ولایت خوست هواداران کریکت توسط موتر آب‌پاش اطفائیه متفرق ساخته می‌شوند و بالای‌شان آب پاشیده می‌شود.

در ویدئوی دیگر در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا دیده می‌شود که طالبان برای متفرق کردن جوانان، در بین مردم شلیک می‌کنند.

در تصاویر دیگر منسوب به ولایت خوست ادعا شده است که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان روی تصاویر بازیکنان کریکت را در پارک تنیوال با نوارهای چسب پوشانیده‌اند.

مسئولان مرکزی و محلی حکومت طالبان به گونۀ رسمی در بارۀ این ادعاها چیزی نگفته‌اند.

هفتۀ گذشته باشنده‌گان خوست اجازه یافته بودند که پیروزی تیم کریکت افغانستان در مقابل استرالیا را تجلیل کنند.
هفتۀ گذشته باشنده‌گان خوست اجازه یافته بودند که پیروزی تیم کریکت افغانستان در مقابل استرالیا را تجلیل کنند.

اما برخی از باشنده‌گان ولایت خوست و پکتیا که عملاً در محل تجلیل از جشن پیروزی حضور داشتند، جریان را این‌گونه حکایت کردند.

احمدالله لیوال، باشندهٔ ولایت خوست در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نیروهای امنیتی هم با مردم خوست این پیروزی را یک‌جا تجلیل کردند، بعد که بیروبار زیاد شد، اطفائیه آمد و بالایشان بخاطر گرمی آب پاشید، وقتی می‌خواست برای خود راه بیرون رفتن را باز کند جوانان خوستی راه نمی‌دادند، باز فشار آب را زیاد کردند که بیرون شود."

فهیم اختری، یک باشندهٔ ولایت پکتیا نیز در بارۀ تجلیل از این پیروزی به رادیو آزادی گفت:

"دیروز از برد کریکت تجلیل شد اینجا، مردم خوش بودند، سروصدا زیاد بود، طالبان هم کسانی را که پتاقی می‌زدند آن‌ها را مانع می‌شدند."

در این حال، نجیبه سنجر، یکی از فعالان حقوق بشر این ممانعت طالبان از تجلیل پیروزی را در برخی ولایت‌ها نقض حقوق اساسی مردم عنوان می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت:

"ممانعت تجلیل از جشن کریکت در ولایت کندهار و برخی ولایت‌های دیگر به طور جدی می‌تواند حق اساسی شهروندان را نقض کند. حق تجمع مسالمت‌آمیز، برگزاری جشن‌ها، مناسبت‌های فرهنگی و ورزشی از جمله حقوق اساسی شهروندان است."

تیم ملی کریکت افغانستان با بُرد در مقابل بنگله‌دیش، به دور نیمه‌نهایی جام جهانی کریکت ۲۰۲۴ صعود کرد.

این بازی صبح روز سه‌شنبه در نقاط مختلف افغانستان با شادی و هیجان دنبال شد و افغان‌ها این پیروزی را در داخل و بیرون از افغانستان جشن گرفتند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در صحبت تیلیفونی با راشد خان، کپیتان تیم ملی کریکت افغانستان این پیروزی را تبریک گفته و راه یافتن تیم کریکت افغانستان به مرحلۀ نیمه‌نهایی را یک پیروزی بزرگ خواند.

او افزود که این سیاست و پالیسی‌شان است که ورزش را از سیاست جدا نگهدارند.

قرار است تیم ملی کریکت افغانستان فردا به مصاف تیم قوی افریقای جنوبی برود، تیمی که در تمام بازی‌های این دور پیروز شده است.

بازی افغانستان و افریقای جنوبی در تاریخ ۲۷ جون ساعت ۵ صبح به وقت افغانستان آغاز می‌شود.فاینل این مسابقات در تاریخ ۲۹ جون برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG