لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

سفیر پاکستان در سازمان ملل به ادامه روند اخراج مهاجرین افغان، تاکید کرد


روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان
روند اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

منیر اکرم، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد می‌گوید، امیدوار است پناهندگان افغان که در این کشور ثبت نام کرده اند، به زودی به کشورشان بازگردانده شوند.

منیر اکرم روز سه‌شنبه، ۲۵ جون در بیست و ششمین نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد گفت که ۱.۴ میلیون پناهندۀ ثبت نام شده، یک میلیون بدون ثبت نام و هزاران افغان کاملا بدون اسناد در پاکستان زندگی می‌کنند:

"پاکستان قوانین خود را در مورد پناهندگانی که به گونۀ غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، اجرا خواهد کرد. ما همچنان امیدواریم، اکنون که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است، ۱.۴ میلیون پناهجوی ثبت نام شدۀ افغان بزودی بر اساس پلان تمویل شدۀ ملل متحد که سال‌ها پیش وعده داده بود، به کشورشان بازگردانده شوند."

منیر اکرم، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد
منیر اکرم، نمایندۀ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد

او همچنان گفت، با آنکه پاکستان در چهار دهۀ گذشته میزبان بیش از ۵ میلیون پناهندۀ افغان بوده است، اما اخراج دسته‌جمعی پناهندگان افغان بدون اسناد از این کشور از اول نوامبر ۲۰۲۳ ادامه دارد.

این در حالیست که شماری از پناهندگان افغان مقیم پاکستان می‌گویند که با مشکلات زیادی در این کشور روبه‌رو اند و روند درخواست پناهندگی‌شان در کشورهای دیگر متوقف شده و آنان با تهدید اخراج مواجه هستند.

نویده مهاجر افغان درپاکستان: مشکلات ما هر روز بیشتر میشود و راه حل نیز وجود ندارد

نویده، یک تن آنان در اسلام‌آباد پاکستان می‌گوید:

" در روند کیس‌های ما و انتقال ما هیچ پیشرفتی صورت نگرفته و زندگی ما در انتظار سپری می‌شود. در اینجا در زمینۀ تحصیل و کار هیچ امکانات وجود ندارد و برای گرفتن خانه و سیمکارت هم مشکل داریم."

مهاجران افغان که از این کشور به افغانستان بازگشته اند، نیز از مشکلات اقتصادی شکایت دارند.

عزیزالله، باشندۀ ولایت میدان وردک که اخیراً از پاکستان بازگشته است، می‌گوید:

"مشکلات بسیار زیاد است، مشکلات اقتصادی، مشکلات صحی، مشکلات آموزشی و تربیتی کودکان و ما حیران هستیم که برای شب چگونه چیزی برای خوردن پیدا کنیم."

افغانهای مهاجر درپاکستان از رفتار نادرست پولیس و مسوولین آن کشور شکایت دارند
افغانهای مهاجر درپاکستان از رفتار نادرست پولیس و مسوولین آن کشور شکایت دارند

این در حالیست که پاکستان از نوامبر سال گذشته تصمیم به اخراج تمامی مهاجرین فاقد اسناد از جمله مهاجران افغان گرفته است و در حال حاضر مرحلۀ دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان جریان دارد .

این اقدام حکومت پاکستان به دلیل وضعیت افغانستان مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان قرار گرفته است، اما پاکستان همواره بر اجرای آن اصرار دارد.

برنامۀ جهانی غذا در ۲۰ ماه جون گفته بود که پاکستان از نوامبر سال گذشته بیش از نیم میلیون پناهجوی افغان را از خاک خود اخراج کرده است و اکثر آنها به افغانستان بازگردانده شده اند، در حالی که دارایی‌های آنها در پاکستان باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG