لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

وضعیت کودکان مهاجر افغان در ایران؛ « نزدیک به یک میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند»


تعدادی ازکودکان مهاجر افغان در ایران که در یک صنف درسی مرکز آموزشی غیر دولتی درس میخوانند
تعدادی ازکودکان مهاجر افغان در ایران که در یک صنف درسی مرکز آموزشی غیر دولتی درس میخوانند

شورای پناهندگان ناروی (ان آر سی) از محرومیت نزدیک به یک میلیون کودک مهاجر افغان از آموزش در ایران، ابراز نگرانی کرد.

یان ایگلند رئیس شورای پناهندگان ناروی، ناوقت روز پنجشنبه در حساب اکس (تویتر سابق) خود با انتشار گزارشی در این مورد نوشته که با وجود سیاست‌های فراگیر، اما از ۱.۵ میلیون کودک مهاجر افغان در ایران فقط ۶۰۰ هزار تن توانسته اند در سال تعلیمی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در مکاتب ایران ثبت نام کنند.

در گزارش شورای پناهنده‌گان ناروی همچنان گفته شده که یک سوم ۴.۵ میلیون افغان پناهنده در ایران را کودکان تشکیل می‌دهند که در تئوری اجازه دارند به سیستم آموزشی دولتی ایران بپیوندند، اما در عمل این روند، به‌گفته این شورا، با چالش‌های چون محدودیت‌های مالی، تشریفات اداری و موانع فرهنگی مواجه است.

یان ایگلند رئیس شورای پناهندگان ناروی
یان ایگلند رئیس شورای پناهندگان ناروی
حکایاتی از مهاجرین افغان در ایران که اطفال شان اجازه رفتن به مکتب را ندارند

در همین حال شماری از مهاجران افغان در ایران می‌گویند، در مورد آینده اطفال‌شان که از درس و آموزش در این کشور محروم اند، نگرانی دارند.

یک تن از آنان به رادیو آزادی می‌گوید که یک سال پیش به گونه قاچاقی وارد ایران شده و اکنون اطفال‌ وی اجازه آموزش در این کشور را ندارند.

یک مهاجر افغان در ایران: به خاطر درس و تعلیم فرزندان خود به ایران آمده ام اما اطفال من اجازه رفتن به مکتب را ندارند

او که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش نشر شود گفت:

"به مدت یک سال است ایران آمدیم، چون پاسپورت و این چیزها نداریم قاچاق آمدیم، به آن خاطر اولادهای ما حق درس خواندن، حق تحصیل در ایران را ندارند، در مکتب ثبت نام شان نمی‌کند، اگر نه بچه ام فعلاً در وضعیتی است که باید در مکتب شامل شود، سن و سال‌اش به مکتب برابر است."

احمد مهاجر دیگر افغان در ایران نیز ۴ طفل واجد شرایط مکتب دارد، اما به رادیو آزادی می‌گوید: "در این طی دو سال که ما آمدیم بسیار کوشش کردم که دخترک‌هایم شامل مکتب شوند که این‌ها از درس و تعلیم عقب نمانند، ما در یک کشور دیگر آمدیم صرف بخاطر همین اولادهای خود آمدیم که این‌جا بتوانند درس و تعلیم این‌ها دوباره پیشرفت کنند و آینده‌ساز کشور ما باشند، اما بدبختانه نتوانستیم آنان را شامل مکتب بسازیم."

مکتب خصوصی در ایران که تعدادی از دختران مهاجر افغان نیز در آن درس میخوانند. اما این نهاد های آموزشی برای ثبت نام پول گزاف مطالبه میکنند که بسیاری از مهاجرین توان پرداخت آن را ندارند
مکتب خصوصی در ایران که تعدادی از دختران مهاجر افغان نیز در آن درس میخوانند. اما این نهاد های آموزشی برای ثبت نام پول گزاف مطالبه میکنند که بسیاری از مهاجرین توان پرداخت آن را ندارند

غلام اصغر و خانواده‌اش که با پاسپورت وارد ایران شده اند نیز می‌گوید با تلاش‌های زیاد نتوانسته اطفال‌اش را شامل مکتب کند:

"این‌جا به دفتر کفالت بخاطر دریافت کد اتباع مراجعه کردیم، اوایل تعلل می‌کرد که نمی‌شود با پاسپورت سیاحتی آمدید، حالا نمی‌دانم سیستم مهاجرتی جمهوری اسلامی چگونه است که گفته، کسانی‌که با پاسپورت سیاحتی وارد ایران شده و کسانی‌که قبلاً برگه سرشماری داشته اگر در طرح سرمایه‌گذاری شرکت می‌کرده دیگر اطفال‌شان شامل مکتب شده نمی‌توانند."

این درحالی‌ست که بسیاری از افغان‌ها پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان و ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم به‌خاطر دسترسی اطفال‌شان به آموزش راه مهاجرت به کشورهای همسایه را در پیش گرفتند.

شورای پناهنده‌گان ناروی در ۱۰ ماه جون نیز با نشر گزارشی از محدودیت دسترسی کودکان مهاجر افغان در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که با راه اندازی کورس‌های سوادآموزی تلاش دارد برای تعدادی از کودکان مهاجر افغان زمینه آموزش را فراهم کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG