لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

تام وست و رینا امیری نماینده‌گان ویژۀ امریکا برای افغانستان در سومین نشست دوحه شرکت می‌کنند


تام وست و رینا
تام وست و رینا

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که نماینده‌گان ویژۀ این کشور برای افغانستان پس از آن‌که از دستور کار نشست سوم دوحه مبنی بر تعامل معنی‌دار با زنان و جامعه مدنی افغانستان اطمینان حاصل کردند، آماده اشتراک در این نشست شدند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که تام وست، نمایندهٔ ویژۀ ایالات متحدۀ برای افغانستان، و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در سومین نشست دوحه اشتراک می‌کنند. او افزود که امریکا در این نشست شرکت می‌کند تا با جامعه بین‌المللی بر تأکید خود بر طالبان ادامه دهد که آن‌ها باید تعهدات خود را مطابق توافق‌نامۀ دوحه جدی بگیرند و این شامل رفتار با آن‌ها با زنان و دختران می‌شود که به‌گفتۀ او "همچنان وحشتناک است".

آقای میلر در این نشست گفت: "اما باید توجه داشته باشیم که آن‌ها فقط زمانی متعهد شدند که در این نشست شرکت کنند که در مورد اجندای اساسی آن وضاحت حاصل کردند و مهم‌تر از همه این‌که، این تأیید را به‌دست آوردند که در این نشست با زنان افغان و اعضای جامعه مدنی افغانستان تعامل معنی‌داری وجود خواهد داشت."

رینا امیری پیش از این گفته بود که بدون حضور زنان در بحث‌ها، راه حلی برای عبور از چالش وجود نخواهد داشت.

دیدبان حقوق بشر: دستور کار این نشست حقوق بشر را مستثنی می‌کند

از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر بار دیگر از حذف زنان افغان از نشست سوم دوحه انتقاد کرده‌است. این سازمان به‌تازه‌گی در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) خود در این مورد نوشته که دستور کار این نشست حقوق بشر را مستثنی می‌کند و در لیست مهمانان نشست سوم دوحه، زنان افغان از جلسات اصلی این نشست حذف شده‌اند.

سومین نشست دوحه در بارۀ افغانستان تا سه روز دیگر به میزبانی ملل متحد و با اشتراک نماینده‌گان طالبان، برخی از سازمان‌ها و ۳۰ کشور آغاز می‌شود.

نهادهای بین‌المللی، وضعیت زنان در افغانستان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان را بحرانی عنوان می‌کنند.
نهادهای بین‌المللی، وضعیت زنان در افغانستان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان را بحرانی عنوان می‌کنند.

در این حال، رودابه فروتن، رئیس بخش امور زنان کمیتۀ صلح برای افغانستان در اروپا و از فعالان حقوق بشر در مورد اشتراک نماینده‌گان امریکا برای افغانستان در این نشست به رادیو آزادی گفت: "هر کسی بتواند در این جلسه شرکت کند و بخواهد صدای زنان افغانستان باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم. اما این‌که دست‌آوردشان چه خواهد بود باید بگذاریم برای بعد از نشست و ببینیم که چه کرده‌اند، چه گفته‌اند و چه نتیجه‌یی خواهند گرفت."

طالبان: برای بحث در مورد تحریم‌های بانکی و مواد مخدر آماده هستیم

همچنان وزارت خارجۀ طالبان گفته که امیرخان متقی، وزیر خارجۀ حکومت آنان، روز چهارشنبه در دیدار با روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما)، در مورد نکات اجندای نشست سوم دوحه و ترکیب هیئت طالبان گفت‌وگو کرده و گفته که طالبان برای بحث در مورد مواد مخدر و تحریم‌های مالی و بانکی کاملاً آماده‌اند.

پیش از این، وزارت خارجۀ حکومت طالبان اعلام کرد که قرار است ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، هیئت این حکومت را در نشست سوم دوحه رهبری کند. رئیس دفتر یوناما هفتهٔ قبل گفت که نماینده‌گان زنان افغان و جامعه مدنی در گفت‌وگوهای اصلی نشست سوم دوحه حضور نخواهند داشت.

در رأس هیئت طالبان قرار است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت‌شان در نشست دوحه شرکت کند.
در رأس هیئت طالبان قرار است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت‌شان در نشست دوحه شرکت کند.

این اعلام واکنش‌های تند فعالان حقوق زنان را برانگیخت و پیش از آن هم ملل متحد در هفته‌های اخیر به دلیل «عدم حضور زنان و فعالان حقوق زن» در این نشست، مورد انتقاد گستردۀ سایر نهادهای بین‌المللی به‌ویژه دیدبان حقوق بشر قرار گرفته است.

اما به‌تازگی، استیفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد، در یک نشست خبری از برگزاری نشست جداگانۀ روزماری دیکارلو، معاون سیاسی این سازمان، به تاریخ دو جولای با فعالان و نماینده‌گان زنان افغان خبر داده‌است.

XS
SM
MD
LG