لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

ترمپ: دنیا به خاطر بایدن پرتنش است. بایدن: ترمپ بود که در زمانش کاری نکرد


رئیس جمهور بایدن و دونالد ترمپ درهنگام مناظرهٔ تلویزیونی.
رئیس جمهور بایدن و دونالد ترمپ درهنگام مناظرهٔ تلویزیونی.

اولین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا ناوقت روز پنجشنبه برگزار شد.

داغ ترین بحث این مناظره تلویزیونی در حوزه سیاست خارجی صورت گرفت، جایی که دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق، رییس جمهور جوبایدن را به غفلت در مورد تجاوز روسیه بر اوکرایین پس از خروج امریکا از افغانستان و درگیری بین اسرائیل و حماس متهم کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین، جو بایدن، رئیس جمهور فعلی را به سهل انگاری و شکست در مسئله خروج ایالات متحده از افغانستان متهم کرد و یک بار دیگر آن را «شرم آورترین» لحظه در تاریخ امریکا خواند. او اضافه کرد:

«هیچ جنرالی برای شرم آورترین لحظه تاریخ ما، از افغانستان، اخراج نشد. جایی که میلیاردها دالر مهمات را پشت سر ماندیم. ما ۱۳ عسکر خوب را از دست دادیم. ۳۸ سرباز محو شدند. ما مردم را هم ترک کردیم. ما اتباع امریکایی را آنجا رها کردیم.»

سربازان امریکایی در آخرین روز خروج از افغانستان - میدان هوایی کابل
سربازان امریکایی در آخرین روز خروج از افغانستان - میدان هوایی کابل

آقای ترمپ همچنین افزود که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین پس از خروج امریکا از افغانستان همه این مسائل را زیر نظر داشت و جرئت حمله به اوکراین را پيدا کرد و بعدا حماس نیز به اسرائیل حمله کرد:

«او {پوتین} هرگز به اوکراین حمله نمی کرد. همچنین حماس در یک میلیون سال دیگر هم به اسرائیل حمله نمی کرد زیرا می دانید که ایران در زمان من شکست خورده بود. پول نداشت. من به کسی اجازه تجارت با آنها را ندادم. آنها نه پولی برای حماس داشتند و نه هیچ چیز دیگری. نه پولی برای تروریزم. هیچ تروریزم در زمان من نبود. اما تحت مدیریت او، تمام جهان در حال منفجر شدن است.»

انتخابات ریاست جمهوری امریکا به تاریخ پنجم نوامبر برگزار میشود

رئیس جمهور جو بایدن در پاسخ به این اتهامات گفت که ترمپ در واقع مسئول همه این اغتشاشات است زیرا او در زمان خود در مورد بسیاری از مسائل کاری انجام نداده است. بایدن افزود:

«در تمام عمرم به این اندازه سخنان بی معنی نشنیده بودم. ایران به سربازان امریکایی حمله کرد. برخی از این سربازان دچار آسیب های عصبی شدند. اما وی در زمان ریاست جمهوری هیچ کاری نکرد و گفت فقط سردرد دارند. دوم، ما بیش از صدهزار امریکایی و افراد دیگر را در طول ماموریت تخلیه هوایی از افغانستان خارج کردیم. سوم، کاری است که ترامپ در اوکراین انجام داد. به او گفت هر کاری را که می خواهی انجام بده. و این دقیقاً همان کاری است که ترمپ کرد.»

در این مناظره که حدود ۹۰ دقیقه طول کشید، هر دو نامزد به شدت از یک‌دیگر انتقاد کردند و حتی در آغاز مناظره نیز با هم نه قول دادند و نه صحبتی کردند.

مسائل داخلی امریکا در اول مورد بحث قرار گرفت. تهاجم معترضان خشمگین بر ساختمان کانگرس در جنوری ۲۰۲۰، اقتصاد امریکا، ایجاد شغل‌ها، خدمات اجتماعی و صحی از مهمترین موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت و هر دو نامزد یکدیگر را به ناکامی‌ها و بی مسوولیتی‌ها در این مورد متهم کردند.

در این مناظره به تهاجم روسیه بر اوکراین و تخریبات ناشی از آن نیز اشاره های فراوانی صورت گرفت
در این مناظره به تهاجم روسیه بر اوکراین و تخریبات ناشی از آن نیز اشاره های فراوانی صورت گرفت

رئیس جمهور بایدن، آقای ترمپ و دولتش را متهم کرد که خرابی های زیادی را به او به میراث گذاشت که بعدا اداره او مجبور شد همه چیز را اصلاح کند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق سپس گفت که بایدن به وعده های خود عمل نکرده و در واقع به حیثیت جهانی امریکا لطمه زده است.

جو بایدن ۸۱ ساله و دونالد ترامپ ۷۹ ساله هستند و هر دوی آنها مسن ترین نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده محسوب می شوند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا در ۵ نوامبر برگزار می شود.

تا حالا در کل دو مناظره تایید شده است که یکی آن بعدا توسط شبکه ای بی سی در ماه سپتمبر برگزار خواهد شد.

از سوی هم بر اساس برخی گزارش ها، شایعاتی مبنی بر یک مناظره دیگر در تلویزیون مورد علاقه دونالد ترمپ، فاکس، نیز مطرح است.

XS
SM
MD
LG