لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

اعتصاب و اعتراض کارمندان زن به دلیل کاهش معاشات زنان در افغانستان


عکس تزئینی: زنان در افغانستان
عکس تزئینی: زنان در افغانستان

شماری از کارمندان زن اداره‌های مختلف دولتی حکومت طالبان به دلیل کاهش معاش‌شان به ۵ هزار افغانی دست به اعتصاب کاری و اعتراض زدند. تازه‌ترین مورد اعتراض و اعتصاب روز شنبه شماری از داکتران زن در برخی از شفاخانه‌های کابل است که ویدیوهای منسوب به این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

یک تن از داکتران زن که نمی‌خواهد نام و محل کارش در گزارش ذکر شود، به شرط تغییر صدایش در بارۀ دلیل این اعتصاب‌شان به رادیو آزادی گفت:

"این اعتصاب کاری را که ما کردیم در شفاخانه بخاطر کمبود معاش ما است. کار ما نسبت به مردان حتی شاید بیشتر هم باشد، اما معاش مردان به قدر ضرورت‌شان است ولی معاش ما به مراتب کمتر شده. از همین خاطر ما این اعتصاب کاری را کردیم که قضاوت درست در این میان وجود ندارد."

این داکتر زن همچنان ادعا کرد که پس از اعتراض و اعتصاب‌شان، برخورد وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با نمایند‌گان شفاخانه‌ها خوب نبوده و مسئولان این وزارت گفتند که سرپرست وزارت در کندهار است و تا آمدن او باید منتظر باشند. شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

این تنها داکتران زن نیستند که برای دفاع از دریافت مزد برابر با همکاران مردشان اعتصاب کردند. کارمند یکی دیگر از ادارات دولتی در کابل نیز که نمی‌خواهد نام او و اداره‌اش به دلیل چالش‌های امنیتی ذکر شود، می‌گوید از چند روز به این طرف همه کارمندان زن اداره‌شان اعتصاب کاری کردند و به وظایف خود حاضر نشدند.

صدها هزار زن در افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر این کشور از وظایف خود بیکار شده اند.
صدها هزار زن در افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر این کشور از وظایف خود بیکار شده اند.

او مدعی است که حکومت طالبان به آنان اخطار داده که در صورت نیامدن به وظیفه و نپذیرفتن معاش ۵ هزار افغانی، احتمال استخدام کارمندان جدید بجای آنان وجود دارد. او به شرط تغییر صدایش به رادیو آزادی گفت: "به ما اخطاریه آمده که سر از فردا به کار خود شروع کنید. فعلاً به همین ۵ هزار اگر می‌آیید، بخاطری که اگر معاشات پس بطور عادی مثل قبل شروع شد باز شما گله نکنید. همین یک ماه را فکر کنید هیچ کار نمی‌کنید، بیایید به ۵ هزار. در غیر آن دیگر مثل اخطاریه داده شده که باز جایتان را اگر کسی گرفت، اجازه و حق این را ندارید که از خود دفاع کنید."

معترضان: این مقدار معاش، مشکل زندگی ما را حل نمی‌سازد

این کارمندان زن معترض از حکومت طالبان می‌خواهند که مطابق به کارشان معاشی را که به کارمندان مرد پرداخت می‌کند، به آنان نیز پرداخت کند. در این باره از احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیۀ حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر گزارش پاسخ نداد.

حدود سه هفته پیش ادارۀ امور حکومت طالبان در مکتوبی که گفته شده به فرمان رهبرشان صادر شده، معاش تمام کارمندان زن اداره‌های دولتی را که از سوی نظام جمهوری پیشین استخدام شدند، ۵ هزار افغانی تعیین کرد. روز گذشته نیز شماری از این زنان به رادیو آزادی گفته بودند که مقدار معاشی را که حکومت طالبان برای آنان تعیین کرده، عادلانه نیست و نیازمندی‌های اساسی آنان را رفع نمی‌کند.

پیش از این هم برخی سازمان‌ها از جمله کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد کاهش معاش کارمندان زن اداره‌های دولتی در افغانستان را "تبعیض آمیز" خوانده بود.

XS
SM
MD
LG