لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

ملاله یوسف‌زی: نادیده گرفتن نیمی از جامعه در نشست های مربوط به افغانستان، خیانت است


ملاله یوسف‌زی برندهٔ جایزه صلح نوبل
ملاله یوسف‌زی برندهٔ جایزه صلح نوبل

ملاله یوسف‌زی برنده جایزهٔ صلح نوبل، از اینکه زنان افغان برای اشتراک در نشست پیشرو در دوحه دعوت نشده اند، انتقاد شدید کرده و از سازمان ملل متحد خواسته است تا راهکارش را تغییر دهد.

او تاکید کرده که بدون مشارکت و رهبری کامل زنان، گفتگوهای دوحه در مورد افغانستان مشروعیت نخواهد داشت.

بانو یوسفزی در پیامی که در شبکه ایکس، تویتر سابق، به روز پنجشنبه(۲۷ جون) نشر کرد، گفته است که نگرانی و نا امیدی اشرا از دعوت یک جانبه از طالبان در دوحه و حذف زنان از این نشست، با سرمنشی سازمان ملل متحد در میان گذاشته است.

ملاله همبستگی اشرا با زنان افغان ابراز و تاکید کرده است که نادیده گرفتن نیمی از جامعه در نشست های مربوط به افغانستان خیانت است.

در همین حال، شماری از زنان افغان در یک نشست آنلاین با رزماری دی کارلو معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، از دعوت نشدن زنان افغان و اعضای جامعه مدنی به سومین نشست دوحه ابراز نگرانی کرده اند.

نرگس نهان وزیر پیشین معادن و پترولیم افغانستان
نرگس نهان وزیر پیشین معادن و پترولیم افغانستان

نرگس نهان وزیر پیشین معادن و پترولیم افغانستان در شبکه ایکس( تویتر سابق) گفته که با خانم دی کارلو در مورد دیدار مجازی شماری از زنان افغان که به باورش، سازمان ملل متحد خواسته ها و صدای مردم افغانستان را نادیده گرفته، صحبت کرده است.

زبیده اکبر: سازمان ملل تحت فشار نهاد های مدنی و زنان، یک روز را در بحث ها به حضور زنان در نشست دوحه اختصاص داده است

او افزوده که زنان و دختران در افغانستان خیلی امیدواری داشتند که روند دوحه، شامل همه گروه ها از جمله زنان، جامعه مدنی، طالبان و سایر گروه های سیاسی باشد و بحران مشروعیت، حقوق بشر و عدالت را در افغانستان حل کند و در نهایت مبنایی برای گفتگو های گسترده، از جمله وضعیت بشری باشد.

از سوی دیگر، زبیده اکبر فعال حقوق بشر که از سوی سازمان ملل متحد به نشست دوحه دعوت شده است، روز گذشته به رادیو آزادی گفت که در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

"من دعوت نامه ای از یوناما برای شرکت در نشست جانبی دوحه دریافت کردم که در دوم جولای پس از جلسه های اصلی دوحه برگزار می شود. من این دعوت را به این دلیل رد کردم که این جلسه اصلی نیست، شاید فقط به این دلیل که چون فشارهای جامعه مدنی و زنان افزایش یافته، تصمیم گرفتند یک روز دیگر اضافه کنند و شماری از اعضای جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر را دعوت کنند."

سازمان ملل متحد می گوید که هدف از نشست سوم دوحه تشویق طالبان به تعامل هماهنگ و منظم با جهان مطابق با منافع افغان ها است. پس از آنکه مشخص شد زنان در نخستین روز نشست دوحه شرکت نخواهند کرد، شماری از فعالان حقوق بشر و زنان افغانستان بر ملل متحد انتقاد کردند و تاکید ورزیدند که حقوق بشر به ویژه حقوق بانوان باید از موضوعات مهم در همه بحث ها باشد.

XS
SM
MD
LG