لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

نشست دوحه برای افغانستان؛ آیا سازمان ملل متحد به درخواست‌ها در مورد اشتراک معنی‌دار زنان پاسخ خواهد داد؟


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

درحالی‌که تنها دو روز دیگر به برگزاری نشست دوحه مانده است، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در مقاله‌ای در روزنامهٔ نیویارک تایمز بر مشارکت معنی‌دار اعضای جامعهٔ مدنی و زنان افغان در نشست سوم دوحه تأکید کرده‌است.

آقای بنیت روز جمعه هشتم سرطان در شبکهٔ اکس یا «تویتر سابق» خود نوشته که در این مقاله خواهان تمرکز روی وضعیت حقوق بشر در افغانستان در نشست دوحه و فراتر از آن شده‌است.

نشست سوم دوحه در مورد افغانستان به میزبانی ملل متحد در سی‌ام جون و اول جولای با حضور نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد.

ملل متحد گفته‌است که هدف این نشست افزایش تعامل جهانی به شکل منسجم، هماهنگ و ساختارمند با افغانستان زیر حاکمیت طالبان است.

استیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی عمومی ملل متحد
استیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی عمومی ملل متحد

این سازمان به تازه‌گی در واکنش به انتقادها از دعوت نشدن اعضای جامعهٔ مدنی و فعالان زن افغان در بحث‌های اصلی این نشست گفته که نشست سوم دوحه، نشست مذاکرات بین‌‌الافغانی نیست.

استیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی عمومی ملل متحد روز پنج‌شنبه هفتم سرطان در یک کنفرانس مطبوعاتی با تأکید بر این‌که این نشست برای به رسمیت‌شناسی طالبان و مشروعیت بخشیدن حکومت آن‌ها برگزار نمی‌شود یک بار دیگر اطمینان داده که در نشست دوحه با گروه‌های زنان و فعالان حقوق بشر افغانستان دیدار و گفت‌وگو خواهد شد:

"این نشست برای به رسمیت شناختن مقام‌های حاکم (طالبان) در افغانستان و مشروعیت بخشیدن حکومت آن‌ها نیست، همان‌گونه که روزمری دیکارلو با وضاحت اظهار داشت که با گروه‌های زنان و فعالان حقوق بشر افغانستان دیدار صورت خواهد گرفت، این نشست مذاکرات بین‌الافغانی نیست."

سازمان ملل: نشست دوحه برای به رسمیت شناختن و مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان نیست

سازمان ملل متحد به تاریخ پنجم سرطان طی یک اعلامیه گفته بود که یک روز پس از نشست دوحه معاون این سازمان و رئیس یوناما در افغانستان با نماینده‌گان جامعهٔ مدنی و فعالان حقوق زن نشست جداگانه خواهند داشت.

اما پیش از این به تاریخ اول سرطان، روزا اوتنبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک نشست خبری گفته بود که در سومین نشست دوحه در پیوند به مسایل حقوق بشری و حقوق زنان گفت‌وگو صورت نخواهد گرفت. این اظهارات وی، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

هیدربار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید، سازمان ملل متحد به طالبان برای اشتراک در نشست دوجه عذر و زاری می‌کند، اما زنان افغان را نادیده می‌گیرد.

هیدر بار به رادیو آزادی گفت که عدم اشتراک زنان در نشست سوم دوحه تصمیم شرم‌آور و زیان‌بار است:

"تصمیم سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری سومین نشست دوحه در آغاز هفتهٔ آینده بدون موضوع زنان و حقوق بشر و عدم دعوت از زنان افغان به‌عنوان شرکت کننده‌گان، تصمیم شرم‌آور و بسیار زیان‌باری است که عواقب بدی برای افغانستان و همچنین در سطح بین‌المللی دارد، در افغانستان، این تصمیم اعتماد افغان‌ها و جوامع مدنی افغانستان را به سازمان ملل متحد از بین خواهد برد."

هیدربار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدربار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر

پیش از این، فعالان حقوق زنان افغان و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز واکنش‌ های تندی بر این تصمیم نشان داده‌اند.

به تازه‌گی یک گروه حقوق بشری سازمان‌های بین‌المللی سه روز به ملل متحد مهلت داده که به موضوع عدم اشتراک زنان در سومین نشست دوحه پاسخ دهد.

گروه کاری غیر دولتی زنان، صلح و امنیت که از ۱۸ سازمان تشکیل شده و در سازمان ملل و سراسر جهان فعالیت می‌کند می‌گوید، حقوق زنان و دختران افغان قابل مذاکره نیست.

نشست آتی دوحه سومین نشست به میزبانی سازمان ملل متحد در قطر در مورد افغانستان است،‌ اما نخستین نشست با اشتراک طالبان است که نمایندگان ۲۵ کشور در آن اشتراک خواهند داشت.

طالبان پیش از این در دو نشست قبلی دوحه اشتراک نکرده بودند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG