لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

محدودیت‌های جدید حکومت طالبان بر سلمانی‌ها در افغانستان


محدودیت‌های جدید طالبان بر سلمانی‌ها در افغانستان، سبب نگرانی و کاهش کاروبار آن‌ها شده است.
محدودیت‌های جدید طالبان بر سلمانی‌ها در افغانستان، سبب نگرانی و کاهش کاروبار آن‌ها شده است.

مالکان برخی از سلمانی‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان می‌گویند که محتسبان امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به آن‌ها هشدار داده‌اند که پس از این ریش و موی مشتریان‌شان را به گفتۀ آنها به شکل غربی‌ها اصلاح نکنند. آنان به رادیو آزادی گفتند که این محدودیت کاروبار آنان را کاهش خواهد داد و در صورت ادامۀ آن، ناگزیر خواهند شد که دکان‌های خود را بسته کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به تازگی در این باره چیزی نگفته، اما پیش از این عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفته بود که این اقدام تنها در حد یک توصیه است.

"از سوی ریاست امر به معروف ما خواسته شدیم و برای ما گفتند که سر از امروز شما حق ندارید که موهای مشتریان‌تان را مثل خارجی‌ها بسازید و اگر بعد از این در انجام این کار دستگیر شوید مجازات می‌شوید."

سلمان‌ها: با بازگشت طالبان، کار و کاسبی ما کمرنگ شده است

قسیم اکبری، ۳۲ ساله، که از ترس مجازات احتمالی طالبان نمی‌خواهد محل دقیق بود و باش و کارش در گزارش ذکر شود، یکی از صدها سلمان است که بیش از ده سال در نقاط مختلف شهر کابل موهای مردم را اصلاح می‌کند. قسیم اکبری که سرپرستی یک خانوادۀ پنج نفره را به عهده دارد، می‌گوید از سوی محتسبان امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به آنان هشدار داده شده است که پس از این موهای مشتریان‌شان را به شکل «غربی» اصلاح نکنند. او نگران است که این محدودیت‌ها کاروبار آنان را به گونۀ چشمگیری کمرنگ خواهد کرد.

"با آمدن طالبان کاروبار ما کم شده و حالا که می‌گویند موهای مردم را مثل خارجی‌ها نسازید، مطمئن هستم که ۹۰ درصد کارهای ما از بین می‌رود. باید زمینه‌های کاری دیگر را فراهم کنند، وگرنه سلمانی‌ها بسته می‌شوند و میلیون‌ها نفر همین حالا بیکار هستند."

او گفت که وضع این محدودیت‌ها علاقه‌اش به کار را کم کرده است.

"با وضع کردن این قسم محدودیت‌ها بالای ما، علاقه‌ای که به کار خود داشتم کم شده است. دلم نمی‌شود که صبح‌ها به کار بیایم. از مجبوری می‌آیم، چون اگر یک روز کار نکنم در خانه همه گرسنه می‌مانند. این قسم محدودیت که بالای ما وضع کردند به اولادهای خود نفقه پیدا کرده نمی‌توانیم. پیش کی صدای خود را بلند کنیم؟"

طالبان بارها هشدار داده‌اند که اصلاح موی و ریش باید مطابق دستورات آنان باشد.
طالبان بارها هشدار داده‌اند که اصلاح موی و ریش باید مطابق دستورات آنان باشد.

نورالله، ۲۷ ساله، یک سلمان دیگر در شهر کابل می‌گوید که در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و محدودیت‌های اخیر ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان مشکلاتش را بیشتر کرده است.

"دو بار به دکان من از کارمندهای امر به معروف آمدند. واقعیت این است که زیاد ترسیده بودم. برایم هشدار دادند که مثل غربی‌ها موی مردم را اصلاح نکنید. من از ناگزیری گفتم درست است. اما حالا که فکر می‌کنم، اگر یک مشتری بیاید و فرمایش بدهد که همان قسم مو برش جور نکنم، پس از کجا پول به دست بیاوریم تا خانوادۀ خود را به پیش ببریم."

شماری از مردم: سلمانی‌ها موهای‌مان را مطابق خواست ما اصلاح نمی‌کنند

زبیر، ۲۹ ساله، باشندهٔ شهر کابل می‌گوید به چندین سلمانی برای اصلاح موهایش مراجعه کرده، اما هیچ‌کدام حاضر نشدند که مطابق خواستش موهایش را اصلاح کنند.

"به چندین سلمانی رفتم که موهای خود را اصلاح کنم، اما حاضر نشدند که مطابق فرمایش خودم موهایم را اصلاح کنند. برایم گفتند که به ما اجازه داده نشده که این‌گونه جور کنیم. در بخش‌های دیگر محدودیت وضع کردند، حالا پشت موهای ما را گرفتند. ما هیچ آزادی نداریم که مطابق خواست خود زندگی کنیم. هر روز - روز بدتری است، بهتر نیست. تمام راه‌ها را به روی ما بسته کرده‌اند، کشور ما برای ما زندان شده."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به تازگی در بارۀ این ادعاها چیزی نگفته، اما پیش از این عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفته بود که این اقدام تنها در حد یک توصیه است نه اجبار.

با این وجود، فضل الدین نوابی، یکی از فعالان اجتماعی، می‌گوید این اقدام حکومت طالبان در کنار دیگر مشکلات، به مشکلات بیکاری در کشور خواهد افزود.

او به رادیو آزادی گفت: "ما شاهد هستیم که میزان بیکاری در افغانستان بلند رفته و مردم بیشتر در فقر زندگی می‌کنند. هر نوع محدودیتی که مانع کار مردم شود، شرایط را دشوارتر می‌سازد. حالا که به تازگی بالای سلمانی‌ها از سوی حکومت طالبان محدودیت وضع شده، به باور من مشکلات مردم از لحاظ اقتصادی بیشتر می‌شود که پیامدهای بسیار ناگواری را به همراه خواهد داشت."

حکومت طالبان در کنار دیگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، در ماه اسد سال گذشته تمامی آرایشگاه‌های زنانه را در افغانستان مسدود کرد. پس از این ممنوعیت، شمار زیادی از آرایشگران زن به رادیو آزادی گفتند که تنها نان‌آور خانوادۀ خود بودند و حالا با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG