لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

شکایت شهریان کابل به‌ویژه زنان از مشکلات در ترانسپورت شهری


رانندگان تکسی‌ها می‌گویند که به دلیل محدودیت‌های طالبان نمی‌توانند زنان را سوار کنند و این وضعیت کسب و کارشان را دشوار کرده است
رانندگان تکسی‌ها می‌گویند که به دلیل محدودیت‌های طالبان نمی‌توانند زنان را سوار کنند و این وضعیت کسب و کارشان را دشوار کرده است

شماری از شهریان کابل به ویژه زنان شکایت دارند که در بخش ترانسپورت شهری با مشکل مواجه‌اند. به ادعای آنان، فعالیت بس‌های شهری یا ملی بس‌ها نسبت به گذشته نامنظم است و موترهای لینی هم از ترس طالبان آنان را سوار نمی‌کنند.
لیمه، باشندۀ شهر کابل به رادیو آزادی گفت:

"در تکسی اگر یک زن تنها باشد هم از او پرسان می‌کنند و اگر یک مرد برادر یا شوهرش یا کسی دیگر هم باشد از او پرسان می‌کنند، تمام معلومات که داده شود باز طالب قانع می‌شود و اجازۀ رفتن می‌دهد، ملی بس‌ها هم همین مشکل را دارند که برای زنان و مردان مشترک استفاده شده نمی‌توانند و مشخص هم نیست که این ملی بس برای مردان یا برای زنان است."
یکی دیگر از باشند‌ه‌گان کابل که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، همین شکایت را دارد.
"ما به اندازۀ کافی به ملی بس‌ها دسترسی نداریم، تعدادشان زیاد است اما نظم و ترتیب ندارند، مگر اینکه به زنان و مردان ملی بس‌های جدا تعیین شود، دیگر اینکه رانندگان تکسی هم زنانرا تنها را سوار نمی‌کنند، به‌خاطریکه از طالبان و امر به معروف می‌ترسند، دیگر موترهای لینی تعداد زنان که کم باشد کرایۀشان را پوره نمی‌کند، زنان با این قسم مشکلات روبه‌رو اند."
آنان می‌گویند، این مشکل به ویژه عصرها و وقت رخصتی کارمندان دولتی بیشتر می‌شود.

زنان می‌گویند که شماری از تاکسی‌داران از ترس ادارۀ امر به امر معروف و نهی از منکر طالبان، زنان را به تکسی‌ها سوار نمی‌کنند.
زنان می‌گویند که شماری از تاکسی‌داران از ترس ادارۀ امر به امر معروف و نهی از منکر طالبان، زنان را به تکسی‌ها سوار نمی‌کنند.

تلاش کردیم در بارۀ شکایت‌ها از خدمات بس‌ها از ولی سعد، مسئول شرکت ملی بس‌های حکومت طالبان معلومات بگیریم، اما او تا زمان نشر این گزارش پاسخ نداد.
شماری از رانند‌گان تکسی هم می‌گویند که آنان مشکلات خود را دارند.
به گفتۀ آنان، اگر یک زن را در سیت پیش‌رو سوار کنند، کرایۀ یک نفر دیگر می‌سوزد و اگر دو زن را سوار کنند با واکنش طالبان مواجه می‌شوند.
شیرخان، یک تن از رانند‌گان تکسی به رادیو آزادی گفت:

"اگر تنها زن باشد مجبور در سیت پیش‌رو یک زن بشنانیم، کرایۀ یک نفر است، اگر همه مرد باشند باز خوب است، اکنون با مشکلات زیاد مواجه هستیم."
هجرت‌الله، دیگر رانندۀ تکسی می‌گوید، اگر در سیت پیش‌رو یک زن هم سوار شود باز هم مورد پازپرس محتسبان امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان قرار می‌گیرند.
او افزود که کاروبارشان بسیار خراب شده چون طالبان حتی اجازه نمی‌دهند که دو مرد هم در سیت پیش‌رو سوار شود.

"کاروبار خاصی نیست، اکنون ما ۴ نفر می‌نشانیم، یکی پیش‌رو و سه نفر سیت پشت سر، قبلاً ۵ نفر می‌‌بردیم، دو نفر سیت پیش‌رو و سه نفر سیت پشت سر، اما می‌گویند باید یک نفر در پیش‌رو و سه نفر در سیت پشت سر باشند، در این صورت برای ما پول یا فایدۀ خاصی نمی‌ماند."
امام‌الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ شکایت زنان کابل از منظم نبودن خدمات ترانسپورت شهری پاسخ نداد و موفق به صحبت با مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان نیز نشدیم.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان افزون بر وضع دیگر محدودیت‌ها بر زنان و دختران، در اوایل سال ۲۰۲۲ سفر بدون محرم آنان در فاصله‌های طولانی را منع کرد، اما این چندمین بار است که زنان و رانندگان از مشکلات و محدودیت‌ها در سفرهای کوتاه داخل شهری یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG