لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

سوءقصد به رؤسای جمهور امریکا؛ «از لینکلن تا کندی، و حالا ترمپ»


دقایقی پیش از سوءقصد به جان کندی در تگزاس در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳
دقایقی پیش از سوءقصد به جان کندی در تگزاس در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳

هرچند حمله به دونالد ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی، شوک زیادی را در میان امریکایی‌ها و به ویژه طرفداران این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به همراه داشت اما این نخستین بار نیست که یک رئيس‌جمهور ایالات متحده مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

فهرست رؤسای‌جمهور ایالات متحده که چه در زمان حضور در کاخ سفید و چه پس از آن مورد هدف مرمی قرار گرفته‌اند کم‌تعداد نیست و از آبراهام لینکلن تا تئودور روزولت و هری ترومن، و از کندی تا جورج بوش پسر، چندین رئیس‌جمهور آمریکا چنین سوءقصدهایی را از سر گذرانده‌اند.

آبراهام لینکلن

نام آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور امریکا به عنوان نخستین رئیس‌جمهور این کشور که ترور و کشته شد، ثبت شده است.

آبراهام لینکن و همسرش روز ۱۴ اپریل سال ۱۸۶۵ میلادی هنگام حضور در نمایش «کاکازاده‌های امریکایی‌ ما» در تیاتر فورد در واشینگتن، هدف مرمی‌های جان ویلکس بوث قرار گرفتند.

لینکلنِ زخمی که مرمی پشت سر او را شکافته بود، به خانه‌ای روبه‌روی تیاتر فورد برده شد اما صبح روز بعد درگذشت.

عامل سوءقصد به جان رئیس‌جمهور لینکلن، ۱۲ روز پس از اختفا در یک انبار در ویرجینیا شناسایی و کشته شد.

جیمز گارفیلد

۱۶ سال پس از مرگ آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد رئیس‌جمهور وقت که تنها شش ماه در مقام بیستمین رئیس‌جمهور امریکا فعالیت داشت، هدف مرمی قرار گرفت.

او روز دوم جولای ۱۸۸۱ در ایستگاه قطار واشینگتن با مرمی‌هایی که چارلز گیتو به سویش شلیک کرد، زخمی شد.

الکساندر گراهام بل، مخترع تیلفون، تلاش کرد تا مرمی فرو رفته در قفسه سینه رئیس‌جمهور گارفیلد را با یک دستگاه خاص که با این هدف طراحی کرد، بیابد اما این تلاش ناکام بود.

تصویرسازی ترور جیمز گارفیلد
تصویرسازی ترور جیمز گارفیلد

رئیس‌جمهور گارفیلد حدود سه ماه پس از بستری بودن در کاخ سفید، پس از انتقال به ساحل نیوجرسی جان داد، چستر آرتور معاونش ریاست‌جمهوری را به دست گرفت.

ضارب گارفیلد ۱۱ ماه پس از این اقدام، محاکمه و اعدام شد.

ویلیام مک‌کینلی

هنوز ۲۰ سال از مرگ جیمز گارفیلد سپری نشده بود که ویلیام مک‌کینلی، بیست‌وپنجمین رئیس‌جمهور امریکا در ۶ سپتامبر ۱۹۰۱ پس از سخنرانی در بوفالوی نیویورک بر اثر فایرهای لئون اف. زولگوس که در میان جمعیت اقدام به حمله مسلحانه کرد، زخمی شد.

هر چند داکتران در انتظار بهبود وضعیت جسمانی مک‌کینلی بودند، اما زخم اطراف محل اصابت مرمی به قانقاریا تبدیل شد و او هشت روز پس از سوء قصد جان داد. در آن زمان مک‌کینلی دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را طی می‌کرد و با مرگ او، تئودور روزولت معاون رئیس‌جمهور، به ریاست‌جمهوری رسید.

تصویرنگاری ترور ویلیام مک‌کینلی
تصویرنگاری ترور ویلیام مک‌کینلی

قاتل ۲۸ ساله مک‌کینلی که یک جوان بیکار از اهالی دیترویت بود، کمتر از دو ماه بعد در محکمه به جرم خود اذعان کرد و به مرگ با چوکی الکترونیکی محکوم شد.

فرانکلین روزولت

فرانکلین دی. روزولت، سی و دومین رئیس‌جمهور امریکا فبروری سال ۱۹۳۳ هنگامی که از یک موتر روباز در شهر میامی سخنرانی می‌کرد، هدف سوء قصد قرار گرفت. او از این سوءقصد جان به در برد، اما شاروال شیکاگو آنتون سرمارک در این حادثه کشته شد.

جوزپه زانگارا، عامل این حمله پس از محکومیت در محکمه، اعدام شد.

هری ترومن

هری ترومن، سی‌وسومین رئیس‌جمهور امریکا هم در نوامبر ۱۹۵۰، زمانی که در اقامتگاه «بلر» از مجموعه کاخ سفید روبه‌روی دفتر ریاست‌جمهوری حضور داشت، با سوء قصد روبه‌رو شد، اما به او آسیبی ندید.

در جریان تبادل آتش نیروهای محافظ کاخ سفید با دو مرد مسلحی که وارد ساختمان «بلر» شده بودند، یکی از مهاجمان و یک پولیس کشته، و دو عضو دیگر محافظ کاخ سفید زخمی شدند.

خبرنگاران در حال بررسی محل ورود دو مظنون به سوءقصد علیه ترومن در اول نوامبر ۱۹۵۰
خبرنگاران در حال بررسی محل ورود دو مظنون به سوءقصد علیه ترومن در اول نوامبر ۱۹۵۰

اسکار کالازو، مهاجمی که زنده مانده بود، به اعدام محکوم شد، اما هری ترومن خود دو سال بعد از این سوءقصد حکم ضاربش را به حبس ابد تخفیف داد.

کالازو در سال ۱۹۷۹، ۲۹ سال پس از این اقدام با موافقت جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا آزاد شد.

ترور جان اف. کندی

روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، لی هاروی اسوالد در شهر دالاس در ایالت تگزاس با شلیک مرمی به صورت جان اف. کندی، رئيس‌جمهور وقت ایالات متحده او را به قتل رساند. کندی در حالی که همراه همسرش ژاکلین در موتر رو باز لیموزین خود مشغول حرکت در مسیر بود مورد اصابت مرمی قرار گرفت.

قاتل، سه مرمی از کلکین منزل ششم یک انبار کتاب در این شهر به سمت رئيس‌جمهور ایالات متحده شلیک کرد که مرمی دوم و سوم به کندی برخورد و جان او را گرفت.

جان اف. کندی و همسرش تنها دقایقی پیش از سوءقصد در نوامبر ۱۹۶۳ در تگزاس
جان اف. کندی و همسرش تنها دقایقی پیش از سوءقصد در نوامبر ۱۹۶۳ در تگزاس

لی هاروی اسلواد که بنا بر بررسی‌های صورت گرفته به عنوان عامل این ترور شناسایی شده بود، اندکی بعد با شلیک مرمی در بازداشت پولیس کشته شد.

بعد از گذشت بیش از ۶۰ سال البته هنوز پرسش‌هایی در خصوص کشته شدن رئيس‌جمهور وقت ایالات متحده بی‌پاسخ مانده و برخی هم تردیدهایی را در رابطه با شناسایی دقیق قاتل مطرح کرده‌اند.

آقای کندی دموکرات، کمتر از ۳ سال و از جنوری ۱۹۶۱ تا نوامبر ۱۹۶۳ در قدرت حضور داشت. او در نوامبر سال ۱۹۶۰، در انتخاباتی نزدیک توانسته بود ریچارد نیکسون، سیاستمدار جنجالی حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد.

جرالد فورد

۱۲ سال پس از قتل جان اف‌.کندی در تروری که تا به امروز بحث‌برانگیز است و هفت سال پس از مرگ رابرت اف. کندی، برادر سیاستمدار او در کارزار انتخاباتی، جرالد فورد سی و هشتمین رئیس‌جمهور امریکا دو بار در عرض تنها چند هفته هدف سوء قصد قرار گرفت.

در هر دو حادثه در سال ۱۹۷۵ میلادی که ضاربان زن بودند، به فورد آسیبی وارد نشد.

مأموران خدمات مخفی امریکا در حال بررسی صحنه درست پس از دومین اقدام سوءقصد به جان جرالد فورد
مأموران خدمات مخفی امریکا در حال بررسی صحنه درست پس از دومین اقدام سوءقصد به جان جرالد فورد

لینت فروم، از اعضای فرقه چارلز منسون، در ساکرامنتوی کالیفرنیا سلاح نیمه خودکارش را به سوی فورد نشانه رفت اما سلاح شلیک نکرد.

۱۷ روز پس از این اقدام نافرجام، سارا جین مور در بیرون از هتلی در سانفرانسیسکو، یک مرمی به سوی فورد شلیک کرد که خطا رفت و هنگام فایر مرمی دوم توسط یک رهگذر از ادامه اقدامش بازداشته شد.

هر دوی این زنان به خاطر تلاش برای سوءقصد به جان جرالد فورد، به حبس ابد محکوم شدند.

ترور نافرجام رونالد ریگان

رونالد ریگان به عنوان یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور این کشور شناخته می‌شود. ریگان دو بار موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری رقبای دموکراتش را شکست دهد، و از ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ تا ژانویه ۱۹۸۹ قدرت را در ایالات متحده در دست داشت.

آقای ریگان در ۳۰ مارچ سال ۱۹۸۱ و تنها دو ماه پس از حضور در قدرت مورد هدف سوءقصد قرار گرفت، اما توانست از آن جان سالم به در ببرد.

این حادثه زمانی رخ داد که رئيس‌جمهور وقت امریکا برای یک سخنرانی در واشینگتن دی سی حضور داشت، و فردی که بعدتر او را «بیمار روانی» خواندند با اسلحه به سمت او فایر کرد.

واکنش مأموران پولیس مخفی، در لحظه وقوع سوءقصد به جان ریگان در بیرون هتل هیلتون در ۳۰ مارس ۱۹۸۰
واکنش مأموران پولیس مخفی، در لحظه وقوع سوءقصد به جان ریگان در بیرون هتل هیلتون در ۳۰ مارس ۱۹۸۰

مهاجم فردی به نام جان هینکلی بود که برای جلب توجه «جودی فاستر» بازیگر مشهور هالیوود دست به چنین اقدامی زده بود. جودی فاستر از بازیگران فیلم معروف «راننده تاکسی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بود که در سال ۱۹۷۶ اکران شده بود.

این فیلم به ماجرای یک فرد با اختلالات روانی می‌پرداخت که قصد داشت یک سناتور را به قتل برساند اما در نهایت با وجود کشتن چندین نفر به قهرمان داستان تبدیل شد.

حمله به ریگان باعث شد تا رئیس‌جمهور وقت امریکا از ناحیه ریه زخمی و برای مدتی بستری شود. با این حال او خوش‌شانس بود که در نهایت برعکس کندی جان خود را از دست نداد.

عامل این سوءقصد به دلیل بیماری روانی راهی آسایشگاه شد و در نهایت پس از ۳۵ سال در سال ۲۰۱۶ آزاد شد. این سوءقصد نافرجام اما ریگان را محبوب‌تر کرد و او توانست هشت سال در کاخ سفید باقی بماند.

جرج بوش پسر

جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا، هنگامی که در سال ۲۰۰۵ همراه با میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور وقت جورجیا، در یک رویداد عمومی در تبلسی شرکت کرده بود، هدف اصابت یک نارنجک دستی قرار گرفت.

در حالی که از بوش و ساکاشویلی با حفاظ ضد مرمی حفاظت می‌شد، نارنجک پیچیده‌شده در پارچه در فاصله ۳۰ متری آنها فرود آمد و کسی را زخمی نکرد.

سفر بوش به گرجستان در ماه مه ۲۰۰۵
سفر بوش به گرجستان در ماه مه ۲۰۰۵

ولادیمیر آروتیونیان، به عنوان عامل این حمله در گرجستان به حبس ابد محکوم شد.

مرمی‌ که گوش ترامپ را سوراخ کرد

دونالد ترمپ که پس از یک دوره ریاست جمهوری بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، باز دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش روست، حالا تازه‌ترین چهره ارشدی است که مورد سوءقصد قرار گرفته است.

آقای ترمپ روز شنبه ۱۳ جولای ۲۰۲۴ در جریان یک سخنرانی در ایالت پنسیلوانیا به طور ناگهانی از سوی ضاربی که گفته می‌شود یک جوان ۲۰ ساله است هدف شلیک مرمی قرار گرفت.

آن طور که ترمپ می‌گوید مرمی بخشی از قسمت بالایی گوش سمت راست ترامپ را سوراخ کرده است. ترامپ ساعاتی پس از حضور در یک مرکز درمانی در پنسیلوانیا از این ایالات خارج شد.

هنوز انگیزه احتمالی ضارب مشخص نشده اما ترامپ خوش‌شانس بود که سرنوشتی شبیه جان اف کندی پیدا نکرد.

ترمپ که حالا از این سوءقصد جان سالم به در برده، همچنان امیدوار است بتواند جو بایدن را هم در انتخابات شکست دهد و بار دیگر به کاخ سفید راه یابد.

XS
SM
MD
LG