لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

سازمان عفو بین الملل خواهان رسیده‌گی جرمنی به پرونده های مهاجرتی افغان‌ها شد


تعدادی از مهاجرین افغان در اسلام آباد که منتظر رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود هستند.
تعدادی از مهاجرین افغان در اسلام آباد که منتظر رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود هستند.

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت هزاران مهاجر افغانی که در پاکستان و افغانستان منتظر انتقال‌ به جرمنی اند، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که این افغان‌ها نباید در حالت بی‌سرنوشتی رها شوند.

بخش جرمنی این سازمان روز چهارشنبه (۱۷ جولای) در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته که حکومت فدرال جرمنی در حال بحث روی بودجه سال ۲۰۲۵ است و در صورت کاهش این بودجه قربانی احتمالی آن برنامه پذیرش فدرال برای افغان‌ها است.

حکومت فدرال جرمنی به همکاری سازمان‌های جامعه مدنی این برنامه را در ۱۷ جولای سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، تا امکان اسکان مجدد برای افغانهای آسیب پذیر و خانواده‌هایشان در این کشور فراهم را کند.

گروهی از افغانهای مهاجر که در سال ۲۰۲۱ به جرمنی منتقل شده بودند و حالا نیز بسیاری از آنان نگران اند که پرونده های آنان رد شود و دوباره به افغانستان برگشت داده شوند.
گروهی از افغانهای مهاجر که در سال ۲۰۲۱ به جرمنی منتقل شده بودند و حالا نیز بسیاری از آنان نگران اند که پرونده های آنان رد شود و دوباره به افغانستان برگشت داده شوند.

بر اساس معلومات این سازمان، حدود ۳۷۰۰ تن در اسلام‌آباد در انتظار انتقال‌ به جرمنی اند و ۱۵ هزار تن دیگر از داخل افغانستان با حکومت فدرال جرمنی در این مورد در ارتباط هستند.

این درحالی‌ست که شماری از افغان‌ها می‌گویند که در شرایط سختی در انتظار بررسی پرونده‌های مهاجرتی‌شان به جرمنی هستند.

یک وکیل مدافع در افغانستان که نخواست نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"درخواست من این است که وعده‌ی که جرمنی به وکلای مدافع، مردم و آن فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر کرده‌است، مورد توجه قرار گیرد و پرونده‌های آن‌ها به سرعت بررسی شود تا به مکان امنی منتقل شوند و زنده‌گی آرامی داشته باشند."

جرمنی به تعداد قابل ملاحظه یی از افغانهای متقاضی پناهنده گی در اسلام آباد خبر داده است که پرونده های شان رد شده است

پس از آن‌که جرمنی پرونده‌های تعدادی از مهاجران افغان در پاکستان را رد کرد، مهاجرانی‌که هنوز در انتظار نتیجه پرونده‌هایشان هستند بسیار نگران اند و از حکومت جرمنی می‌خواهند که روند انتقال آن‌ها را تسریع کند و سرنوشت‌شان را روشن سازد.

سعدیه و نویده که هر دو حدود دو سال است در اسلام‌آباد منتظر انتقال به جرمنی هستند، به رادیو آزادی می‌گویند:

"من خودم بسیار نگران هستم که علت به تعویق افتادن بررسی پرونده‌ی من رد شدن آن نباشد. امیدوارم که جرمني صدای ما را بشنود و ما را از پاکستان بیرون کند، زیرا این‌جا به ما به چشم یک انسان نمی‌بینند."

"از این‌که یک تعداد مردم ایمیل‌های رد دریافت کرده‌اند بر روحیه‌ی ما تأثیر بدی گذاشته است. آن‌ها همه چیز را در افغانستان از دست دادند و به این امید آمدند که یک زنده‌گی آرام و مرفه داشته باشند، ولی از طرف جرمنی رد شدند. من هم از این ترس دارم که پرونده ما هم رد نشده باشد."

این نگرانی‌ها پس از آن افزایش می‌یابد که رسانه جرمنی «اِی‌آر‌دی» به تاریخ چهارم جولای گزارش داد که وزارت خارجه جرمنی پس از حوادث اخیر در این کشور، به تعدادی از مهاجران افغان پذیرفته شده در پاکستان که در معرض تهدید بودند، ایمیل‌ ارسال کرده که پرونده‌هایشان رد شده‌است.

در آن زمان، تعدادی از افغان‌هایی که این ایمیل‌ها را دریافت کرده بودند، در گفت‌وگو با رادیو آزادی این موضوع را تأیید کردند.

محل رویداد که مهاجر افغان با چاقو به یک افسر پولیس جرمنی حمله کرد.
محل رویداد که مهاجر افغان با چاقو به یک افسر پولیس جرمنی حمله کرد.

به تاریخ ۱۱ جوزا یک مهاجر افغان با چاقو به گروهی از افراد در شهر مانهایم این کشور حمله کرد که در نتیجه آن یک پولیس که در این حمله زخمی شده بود، سپس در شفاخانه درگذشت.

جرمنی درحالی درخواست پناهنده‌گی شماری از افغان‌ها را رد می‌کند که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان این کشور وعده کرده بود که هر ماه هزار افغان را به این کشور منتقل می‌کند.

این درحالی‌ست که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تعداد زیادی از افغان‌ها به کشورهای همسایه مهاجرت کرده و به کشورهای مهاجر پذیر به شمول جرمنی درخواست پناهنده‌گی داده‌اند.

بسیاری از این مهاجران علت اصلی مهاجرت خود را مشکلات اقتصادی و تهدیدات امنیتی عنوان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG