لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

هشدار سازمان جهانی صحت: آمار افراد مبتلا به کولرا در افغانستان در حال افزایش است


بیماران در یکی از شفاخانه ها
بیماران در یکی از شفاخانه ها

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که افغانستان با ثبت بیش از ۷۰ هزار مورد بیماری کولرا در ۶ ماه گذشته در میان ۲۴ کشور جهان بیشترین آمار این بیماری را داشته است.

این کشورهای تحت پوشش «دبلیو اچ او» در افریقا، مدیترانه شرقی، اروپا، بخشی از قاره امریکا و جنوب آسیا قرار دارند.

این سازمان با نشر گزارش شش ماه اول سال جاری میلادی به روز پنجشنبه گفته که از بیش از ۱۴۰ هزار مورد بیماری کولرا در این مدت در شش کشور مدیترانه شرقی ثبت شده که بیش از نصف آن در افغانستان رخ داده‌است.

بر اساس این گزارش بیش از ۳۲ هزار واقعات بیماری کولرا در ماه جون ۲۰۲۴ در یمن، پاکستان، سومالیا و افغانستان گزارش شده که افغانستان با ثبت بیش از ۱۸ هزار مورد این بیماری بیشترین آمار را در این میان داشته است.

دهها تن در نتیجه ابتلا به بیماری کولرا در افغانستان جان داده اند.
دهها تن در نتیجه ابتلا به بیماری کولرا در افغانستان جان داده اند.

«دبلیو اچ او» گفته که در میان نزدیک به ۳۵۰ مورد مرگ گزارش شده در نتیجه این بیماری در شش ماه در چهار کشور، سومالیا، یمن، سودان و افغانستان، این کشور با داشتن ۳۸ مورد فوتی کمترین واقعات مرگ ناشی از این بیماری را داشته است.

بیماران چی میگویند؟

یک بانو مبتلا به بیماری کولرا در ولایت ننگرهار که نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود در مورد به رادیو آزادی گفت:

"من هم مریض هستم و مادرجانم هم مریض است، چند بار نزد داکتر مراجعه کردیم هیچ خوب نشدیم، بیماری کولرا داریم، هوا هم بسیار گرم است، اما هیچ توانایی اقتصادی هم نداریم که خود را تداوی کنیم."

یک کودک ده ساله در ننگرهار: در محل ما سیلاب آمده بود مریض شدم، رفتم پیش داکتر و داکتر برایم گفت که کولرا شده‌ام

همچنان ثنا یک کودک ۱۰ ساله از ولایت بغلان به رادیو آزادی گفت که یک ماه قبل به این بیماری مبتلا شده بود: "در محل ما سیلاب آمده بود مریض شدم، رفتم پیش داکتر و داکتر برایم گفت که کولرا شده‌ام حالا شکر صحت‌ام خوب است."

داکتر فریدون زدران متخصص امراض داخله و اطفال می‌گوید که کولرا یک بیماری حاد میکروبی است و با اسهالات شدید آغاز می‌شود و پیشرفت آن سبب کمبود آب بدن شده و در نتیجه سبب مرگ می‌شود. وی به ادامه افزود:

"مردم خود را وقایه کنند در جاهای‌که آب پاک وجود ندارد بیشتر متوجه حفظ‌الصحه خود باشند، آب غیر صحی را ننوشند، غذای غیر صحی و باسی را نخورند، در حال حاضر موسم گرما است کوشش کنند میوه‌جات را پاک شست‌وشو کنند، سبزیجات خام را نخورند و در ضمن اگر کسی به کولرا مصاب می‌شود کوشش شود هر چه زودتر به یک مرکز صحی انتقال داده شود."

بسیاری از شفاخانه ها و کلینک ها در افغانستان به دلیل نداشتن حمایت های لازم، امکانات درست در اختیار ندارند تا بتوانند به بیماران رسیده گی کنند.
بسیاری از شفاخانه ها و کلینک ها در افغانستان به دلیل نداشتن حمایت های لازم، امکانات درست در اختیار ندارند تا بتوانند به بیماران رسیده گی کنند.

در همین‌حال، سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) با آن‌که گفته که ذخایر جهانی واکسین بیماری کولرا در ماه جولای به ۷.۵ میلیون دوز رسیده، اما هشدار داده که به‌خاطر تقاضای بیشتر از عرضه، بحران کمبود آن ادامه دارد.

«دبلیو اچ او» همچنان گفته که شیوع بیشتر این بیماری به عوامل فراتر از مرزها، تحرک جمعیت، آفات طبیعی و تغییرات آب و هوا مرتبط است.

سازمان جهانی صحت در حالی از ثبت بیشترین آمار بیماری کولرا در شش ماه گذشته در افغانستان خبر داده که در ماه‌های اخیر ولایت‌های مختلف افغانستان شاهد سیلاب‌های شدید بود و بر اساس گزارش‌ها به‌خاطر تخریب منابع آبی، دسترسی سیلاب زده‌گان به آب پاک محدود شده‌است.

XS
SM
MD
LG