لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد: یک سوم زنان در افغانستان، خارج از مراکز صحی ولادت می‌کنند


یونیسف می‌گوید که تنها ۶۷ درصد زنان افغان تحت نظر متخصص صحی ولادت می‌کنند.
یونیسف می‌گوید که تنها ۶۷ درصد زنان افغان تحت نظر متخصص صحی ولادت می‌کنند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، یونیسف، با ابراز نگرانی از تهدید خطرات جدی هنگام ولادت زنان در افغانستان می‌گوید که یک سوم زنان در افغانستان خارج از مراکز صحی ولادت می‌کنند.

این صندوق ناوقت روز دوشنبه، ۲۵ ماه سرطان، در گزارشی نوشت که تنها ۶۷ درصد زنان در افغانستان تحت نظر متخصص با مهارت، ولادت می‌کنند.

یونیسف می‌گوید، هنگامی‌که مادران بیرون از یک مرکز صحی یا بدون یک متخصص مراقبت‌های صحی ولادت کنند، زنده‌گی‌شان در معرض خطرهای جدی قرار می‌گیرد.

یونیسف درحالی از عدم دسترسی زنان به خدمات صحی و عواقب ناگوار آن در افغانستان نگرانی می‌کند که بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، افغانستان از جمع کشورهایی با آمار بلند مر‌گ‌ومیر مادران و کودکان نوزادان‌شان است.

افغانستان یکی از کشورهایی با بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در جهان است.
افغانستان یکی از کشورهایی با بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در جهان است.
زن حامله: این حقیقت است که در منطقۀ ما داکتر نیست، کم است، به هر چیز محتاج هستیم که بسیار سخت می‌گذرد

یک زن حامله باشندهٔ ولسوالی اچین ولایت ننگرهار که دوران حامله‌گی هفتمین کودک خود را سپری می‌کند، از نبود خدمات صحی لازم می‌نالد.

او که خواست نامش افشا نشود، به رادیو آزادی در مورد شرایط زنان باردار در اچین چنین قصه کرده است:

"این حقیقت است که در وطن/ منطقۀ ما داکتر نیست، کم است، به هر چیز محتاج هستیم که بسیار سخت می‌گذرد، یک کلینیک هم نیست، فقط تابلیت خون است که داده می‌شود، سال گذشته یک زن در قریه ما دو دختر به دنیا آورد، زیاد خون ضایع کرد، تا به شفاخانه رسید مرد، یک زن دیگر است این‌جا که هر سال یک طفل‌اش می‌میرد، دوا و درمان کرده نمی‌تواند به ماه هفتم که می‌رسد خون‌ریزی کرده طفل‌اش از بین می‌رود."

اما داکتر مرجانه صافی انوری، متخصص بخش نسایی ولادی در صحبت با رادیو آزادی مراجعه مادر در دوران بارداری، هنگام ولادت و پس از آن به داکتر را برای صحت کودک و مادر حیاتی می‌خواند.

متخصصان نسایی ولادی هشدار می‌دهند که عدم دسترسی به خدمات صحی می‌تواند خطر مرگ‌ومیر مادران و معیوبیت دماغی کودکان را افزایش دهد.
متخصصان نسایی ولادی هشدار می‌دهند که عدم دسترسی به خدمات صحی می‌تواند خطر مرگ‌ومیر مادران و معیوبیت دماغی کودکان را افزایش دهد.

به‌گفتۀ او در صورت نبود مادر تحت مراقبت‌های صحی در دوران بارداری، خطر بلند رفتن فشار خون در زمان ولادت، کم‌خونی، پاره شدن حلقه‌ رحم و خون‌ریزی‌های پس از ولادت که تا ۶ ساعت بعد از تولد کودک رخ می‌دهد را افزایش می‌دهد که حتی سبب مرگ مادر می‌شود.

داکتر انوری می‌افزاید که ولادت بدون نظارت داکتر یا قابله، سبب نرسیدن درست آکسیجن به‌ کودک می‌شود و این به معیوبیت دماغی کودک انجامیده می‌تواند.

"یکی خون‌ریزی‌های داخلی است و یکی هم خون‌ریزی‌های خارجی‌که خون‌ریزی‌های خارجی‌اش ۸۰ فیصد را تشکیل می‌دهد که به چشم دیده می‌شود و ۲۰ فیصد خون‌ریزی داخلی است که به چشم دیده نمی‌شود و خطرناکترین خون‌ریزی، خون‌ریزی داخلی است که سبب مرگ طفل و مادر می‌شود."

این درحالی‌ست که یونیسف نیز در گزارش تازه‌اش چهار مرتبه مراجعه زن باردار نزد متخصص یا مراکز صحی را مهم خوانده و گفته که حتی برخی از زنان در مورد تغذیه سالم دوران بارداری معلومات ندارند.

به‌گفتۀ یونیسف تنها یک سوم زنان افغان چهار مرتبه نزد متخصص یا مراکز صحی مراجعه می‌کنند.

پیش از این هم سازمان جهانی صحت «دبلیو اچ او» گفته بود که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیش‌گیری مرتبط به حامله‌گی و ولادت جان خود را از دست می‌دهند.

ملل متحد افغانستان را یکی از بدترین کشورها از نظر میزان مرگ‌ومیر مادران در هنگام ولادت توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG