لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

تهدید گروه های تروریستی از قلمرو افغانستان؛ پاکستان: گزارش شورای امنیت ملل متحد با نگرانی ما، همخوانی دارد


اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.
اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

وزارت خارجۀ پاکستان می گوید که گزارش تازۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، دیدگاه اسلام آباد را تایید می کند که مخفیگاه ها و پناهگاه های گروه های تروریستی به شمول تحریک طالبان پاکستان در قلمرو افغانستان است.

ممتاز زهرا بلوچ ، سخنگوی این وزارت در نشست خبری روز پنجشنبه ۱۱ اسد گفت که تحریک طالبان پاکستان میتواند به یک تهدید اضافی منطقه ای و همچنان به چتر حمایتی به دیگر گروه های تروریستی تبدیل شود.

به گزارش رسانه های پاکستانی ، خانم بلوچ خواست اسلام آباد را از مقام های طالبان در افغانستان تکرار کرد که علیه این گروه ها به طور موثر و قوی اقدام کنند.

او در ادامه گفته که از قلمرو افغانستان برای فعالیت های تروریستی در داخل پاکستان، نباید استفاده شود.

ممتاز زهرا بلوچ ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
ممتاز زهرا بلوچ ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

گروه حمایت و نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد گفت که کشورهای عضو این سازمان نگران‌اند که گسترش تروریزم از افغانستان عامل مهم ناامنی در منطقه و فراتر از آن خواهد شد.

در بخشی از گزارش آمده که همکاری بیشتر میان افراد وابسته به القاعده و تحریک طالبان پاکستان می تواند القاعده را به یک "تهدید فرامنطقه ای" تبدیل کند.

طالبان قبلاً چنین گزارش ها را رد کرده بودند.

همکاری بیشتر میان افراد وابسته به القاعده و تحریک طالبان پاکستان می تواند القاعده را به یک "تهدید فرامنطقه ای" تبدیل کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در ماه سرطان در گفتگو با تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» ادعا کرده بود که داعش را سرکوب کرده اند و گروه‌های دیگری مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور ندارند.

طالبان بار ها گفته اند که از خاک افغانستان ضد هیچ کشوری دیگر استفاده نخواهد شد.

شاخۀ ولایت خراسان داعش از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته ، مسئولیت حملات پرتلفات را در این کشور پذیرفته است.

جنرال اجمل عمر شینواری ، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان و کارشناس امور نظامی و امنیتی در بارۀ حضور گروه های هراس افگن در افغانستان ِ زیر حاکمیت طالبان چنین گفت:

« نسبت عدم توانایی کنترل طالبان بالای تمام اراضی افغانستان باعث شده است که ساحه فراخ در اختیار شبکه های تروریستی قرار بگیرد. طالبان خود شان از تعداد زیادی شبکه های تروریستی متاثر هستند و با آنها از لحاظ ایدئولوژیکی هم نوایی دارند. به عین ترتیب شبکه های متعدد تروریستی که در هماهنگی با طالبان ایجاد شده اند و درعین زمان تعدادی از شبکه های تروریستی توانایی و ظرفیت شان از هر لحاظ هم از لحاظ عملیاتی ، اقتصادی و ظرفیتی از طالبان بالاتر است و نمی توانند از آنها جلوگیری کنند.»

جنرال اجمل عمر شینواری ، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان
جنرال اجمل عمر شینواری ، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان

آقای شینواری در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت که اردو و استخبارات پاکستان با بسیاری شبکه های تروریستی منطقه ای و جهانی همکاری دارند و به حمایت آنان این شبکه ها در جریان ۲۰ سال حضور ناتو در افغانستان به فعالیت های خود ادامه دادند.

مقام های نظامی پاکستان قبلاً چنین ادعا ها را رد کرده بودند.

کمیتهٔ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حدود سه هفته پیش در گزارشی گفت که افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان به «پناهگاه امنی برای گروه‌هایی مانند القاعده و داعش تبدیل شده است.

در بخشی از این گزارش آمده بود که شبکۀ القاعده در یک سال اخیر فعالیت‌های سازمانی و سربازگیری را از سر گرفته و در پنج ولایت از جمله کابل و ننگرهار مراکز آموزشی ایجاد کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG