لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

بانو کبرا غلامی به دلیل عدم رعایت حجاب در ایران بازداشت شد؛ « ممکن است به افغانستان رد مرز شود»


پولیس گشت ارشاد یا امر به معروف ایران
پولیس گشت ارشاد یا امر به معروف ایران

خبرگزاری شبکه شرق گزارش داده است که کبرا غلامی، پژوهشگر اجتماعی افغانستان و دانشجوی کارشناسی ارشد پوهنتون الزهرا در ایران ، در یک اقدام غیرمنتظره، بعد از دریافت تذکر در مورد رعایت حجاب، بازداشت و برای رد مرز شدن به ولایت خراسان رضوی منتقل شده است.

خانم غلامی در دانشگاه الزهرا در حال تحصیل و پژوهش در زمینه «هویت‌یابی زن مهاجر» است.

رادیوفردا، بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مطلع شده است که کبرا غلامی، به کمپ سفید سنگ منتقل شده است.

این کمپ در ۳۰ کیلومتری فریمان در خراسان رضوی موقعیت دارد، کمپی که روزنامه صبح کابل، آن را گورستانی برای مهاجران افغان، توصیف کرده است.

کبرا غلامی دانشجوی کارشناسی ارشد پوهنتون الزهرا در ایران است

شبکه شرق به نقل از منابع آگاه و دوستان کبرا غلامی گزارش داده است که او پس از دریافت چند تذکر حجاب، به اداره اتباع احضار شده و پاسپورت وی ضبط شده است. مشخص نیست آیا تذکر حجاب از طریق پیامک بوده یا از طریق دیگری صورت گرفته است.

در پی این احضار، او بدون ارائه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای بازداشت و رد مرز شده است.

کبرا غلامی، متولد افغانستان است و از ۴ سالگی در ایران زندگی می‌کند. او بیش از ۲۷ سال است که در ایران و به عنوان فعال اجتماعی زندگی و پژوهش می‌کند.

دوستان کبرا غلامی در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کرده و نوشته‌اند که او حتی فرصت خداحافظی با خانواده و دوستان خود را نیافته، ابتدا به کمپ منتقل شده و بعد با سرویس برای رد مرز به سمت مشهد منتقل شده است.

شیما وزوایی، از دوستان کبرا غلامی نوشته است که «از دیشب ما و بقیه تلاش کردیم و با دفتر والی خراسان، امور پناهندگان و اداره اتباع ارتباطاتی گرفتیم. تشکل‌هایی که کبرا در اونها فعال بوده هم مشغول نامه‌نگاری هستند. حالا خبر گرفتیم که کبرا خوشبختانه هنوز در مرزهای ایران است. امیدواریم تجدید نظر بشه.»

این اقدام با واکنش‌های گسترده فعالان مدنی و حقوق بشری روبرو شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی با توجه به شرایط امنیتی نامناسب افغانستان، درباره امنیت جانی و سلامت خانم غلامی ابراز نگرانی کرده و با هشتگ «کبرا را برگردانیم» ،‌ خواستار توقف رد مرز شدن او شده‌اند.

رضا شفاخواه،‌ وکیل محکمهٔ در تهران در توییتر خود نوشته است که «طبق کدام قانون، مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، ردمرز اجباری است؟ آن هم‌ بدون محاکمه و حق انتخاب وکیل؟».

XS
SM
MD
LG