لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

اوچا: تغییرات اقلیمی در افغانستان ۸۳ هزار نفر را متأثر کرده‌است


اوچا از افزایش بحران بشری در افغانستان در صورت اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده‌است.
اوچا از افزایش بحران بشری در افغانستان در صورت اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده‌است.

در ادامهٔ گزارش‌ها در مورد آسیب‌های اخیر ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان، به تازه‌گی دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده که بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های اخیر بیش از ۸۳ هزار نفر را در افغانستان متأثر کرده‌است.

این سازمان روز یکشنبه چهارم آگست در صفحۀ اکس (تویتر سابق) خود با نشر دوبارۀ گزارش اخیرش در این مورد گفته که بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها در ماه می سال روان در چندین ولایت در سراسر افغانستان باعث ویرانی شده‌است.
اوچا بار دیگر هشدار داد که افغانستان به علت تغییرات اقلیمی با تهدیدات جدی مواجه است.

این در حالی‌ست که بحران بشری در افغانستان پیش از این مردم را با چالش‌های جدی در این کشور روبه‌رو کرده‌است.
اوچا همچنان گفته که در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون افغان نیازمند کمک‌های بشری‌اند.
اوچا ابراز نگرانی کرده که در این حالت اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان بحران بشری در افغانستان را بیشتر از پیش افزایش خواهد داد.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) خشکسالی‌های دوام‌دار، کاهش آب، طوفان‌ها و فقر را از علت‌های اصلی ایجاد بحران بشری در افغانستان عنوان کرده‌است.

پیش از این نیز به شمول اوچا، نهادهای مختلف مربوطه در ‌مورد زیان‌های ناشی از تغییرات اقلیمی ابراز نگرانی کرده‌اند، اما برخی از آسیب‌دیده‌گان در نتیجۀ تغییرات اقلیمی در این کشور می‌گویند، وضعیت‌شان بدتر از چیزی است که گزارش داده می‌شود.

باشنده‌گان برخی ولایت‌های آسیب‌دیده در صحبت با رادیو آزادی انتقاد می‌کنند که با وجود وارد شدن تلفات جانی و‌ مالی، باز هم هیچ کمکی به آن‌ها صورت نگرفته است.
آن‌ها به رادیو آزادی می‌گویند:

"نام من احسان است، باشندهٔ ولایت ننگرهار هستم، نزدیک به یک ماه می‌شود که سیلاب‌ها و باران‌ها ما را شدیداً آسیب زده، کمک‌ها می‌آید، اما نمی‌دانیم به کی می‌رسد."

دفتر اوچا گزارش داده که تغییرات اقلیمی اخیر در افغانستان بیش از ۸۳ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده‌است.
دفتر اوچا گزارش داده که تغییرات اقلیمی اخیر در افغانستان بیش از ۸۳ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده‌است.

"نام من رحمت‌الله، باشندهٔ ولایت پکتیا هستم، اما حال در لغمان زنده‌گی می‌کنم، سیلاب‌های اخیر ما را بسیار متضرر ساخت، زمین‌های زراعتی ما از بین رفت، کمک هم با ما صورت نگرفته، اما باز هم حوصله می‌کنیم، اما افرادی را می‌شناسم‌ که وضعیت‌شان بسیار خراب است."

"من حیات‌الله صدیقی، باشندهٔ فریۀ سیاه‌گرد، ولسوالی غوربند پروان هستم، سیلاب‌ها در منطقۀ ما خانه‌ها و‌ مواشی مردم را از بین برده است، راه‌های مواصلاتی که بامیان، پروان و ‌کابل را باهم وصل می‌کند تخریب کرده‌است."

گزارش‌های مختلفی از آمار و ارقام تلفات جانی و‌ خسارات مالی در افغانستان ارائه شده، اما بر اساس معلومات اوچا، در نتیجۀ سیلاب‌ها و باران‌های اخیر، ۳۰۳ تن جان باختند، بیش از ۳۰۰ تن زخم برداشته، بیش از ۶۰۰ هزار خانه ویران شده و شاهراه‌های بزرگ، ‌پل‌ها و مراکز صحی نیز در ولایت‌های مختلف متضرر شده‌اند.

در یک رویداد تازه، تلفات ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌ها شب گذشته در ولایت زابل در افغانستان ۱۰ تن جان باخته‌اند.
فرماندهی امنیهٔ حکومت طالبان در زابل با نشر اعلامیه‌ای گفته که سیلاب‌های شب گذشته در این ولایت، علاوه بر تلفات جانی، خانه‌های مردم را نیز ویران کرده‌است.

XS
SM
MD
LG