لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

یونیسف: باران‌ها و سیلاب‌های جنوب آسیا جان شش میلیون کودک را به خطر انداخته است


یونیسف اعلام کرد که باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در جنوب آسیا، جان شش میلیون کودک را به خطر انداخته است. این صندوق به ۹.۳ میلیون دالر برای حمایت از کودکان در این منطقه نیاز دارد.
یونیسف اعلام کرد که باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در جنوب آسیا، جان شش میلیون کودک را به خطر انداخته است. این صندوق به ۹.۳ میلیون دالر برای حمایت از کودکان در این منطقه نیاز دارد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که باران، توفان‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها جان شش میلیون کودک را در پنج کشور جنوب آسیا به شمول افغانستان با خطر روبرو ساخته است.
این صندوق روز دوشنبه، ۲۹ جولای، با نشر گزارشی در وب‌سایت خود گفته که سیلاب‌ها در افغانستان، هند، بنگلادش، نیپال و پاکستان علاوه بر از بین بردن سرپناه کودکان، مکتب‌های آنان را نیز ویران کرده است.

یونیسف در این گزارش گفته که به ۹.۳ میلیون دالر کمک برای حمایت از آمادگی اضطراری کودکان در سراسر منطقه نیاز است.
در ادامهٔ این گزارش آمده است که بی‌سرپناهی و آواره‌گی کودکان را در معرض سوء استفاده و قاچاق قرار می‌دهد.

در همین حال، استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، در کنفرانس خبری روز دوشنبه به نقل از یونیسف گفت که وضعیت کودکان در جنوب آسیا نگران‌کننده است.
آقای دوجاریک افزود:

"یونیسف در همهٔ این کشورها حضور دارد و با دولت‌ها و شرکای خود برای حمایت از کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده همکاری می‌کند. برخی از کمک‌های ارائه‌شده شامل توزیع پشه‌خانه، خیمه و وسایل ضروری بوده است. همچنین، یونیسف از جامعهٔ بین‌المللی درخواست ۹.۳ میلیون دالر کمک مالی کرده است تا برنامه‌های آمادگی اضطراری در برابر تغییرات اقلیمی را برای کودکان در این منطقه حمایت کند."

سخنگوی سازمان ملل وضعیت کودکان در جنوب آسیا را نگران‌کننده خوانده و اعلام کرده که یونیسف با دولت‌ها و شرکای خود برای حمایت از کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده همکاری می‌کند.
سخنگوی سازمان ملل وضعیت کودکان در جنوب آسیا را نگران‌کننده خوانده و اعلام کرده که یونیسف با دولت‌ها و شرکای خود برای حمایت از کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده همکاری می‌کند.

یونیسف در مورد آمار خسارات سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های بغلان، بدخشان و ولایات غربی افغانستان گفته که این سیلاب‌ها جان ۵۸ تن را گرفته و ۱۹۰۰ خانواده را متأثر ساخته است.
در این گزارش آمده است که سیلاب‌ها در کنار وارد کردن خسارات جانی، به دلیل کمبود آب پاک سلامت کودکان را تهدید می‌کند و خطر بیماری‌هایی مانند اسهال را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که برخی از سیلاب‌زدگان به رادیو آزادی می‌گویند که پس از جاری شدن سیلاب‌های اخیر کودکان‌شان به دلیل نبود آب پاک، کلینیک و مرکز درمانی آسیب دیده‌اند.

از فقر مضاعف تا بی‌سرپناهی
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00

خیال زمان، باشندهٔ ولایت ننگرهار، که یک دخترش را در نتیجهٔ توفان و سیلاب از دست داده است، به رادیو آزادی می‌گوید پس از توفان‌ها در ننگرهار کودک دیگرش دچار ترس شده است.
"یک دختر هفت ساله‌ام شهید شد و دختر هشت و نیم ساله‌ام زخمی است. پس از آنکه روزهای توفانی سپری شد، هر زمان که باران و توفان می‌شود و یا هم آسمان ابری می‌شود، او (دخترم) بسیار می‌ترسد."

عبدالمجید از ولایت بغلان به رادیو آزادی می‌گوید سیلاب‌های اخیر جان یک کودک او را گرفته است و یک کودک دیگرش با فشارهای روحی روبرو شده است.
"در سیلاب‌های اخیر پدرم، مادرم و یک فرزندم را از دست دادم. ما با مشکلات اقتصادی و روانی روبرو هستیم. یک طفل دیگرم به یاد برادرش سروصدا می‌کند و ناراحت است. او را به داکتر بردم، داکتر گفت که این کدام بیماری ندارد و به یاد برادرش گریه می‌کند."

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیش از این نیز سازمان‌های مختلف از وضعیت کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.
براساس آمار سازمان حمایت از کودکان (سیف د چیلدرن)، سیلاب‌های ماه سرطان در ننگرهار ۱۵۰۰ کودک را بی‌خانمان کرده است.

سازمان ملل متحد افغانستان را یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای متأثر از تغییرات اقلیمی اعلام کرده است.
از آغاز سال روان خورشیدی بسیاری از ولایات افغانستان از جمله بغلان، بدخشان، غور، ننگرهار، لغمان و کنر شاهد باران، توفان و سیلاب‌های شدید بوده که صدها خانواده را متأثر ساخته و تلفات جانی و مالی نیز برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG