لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

واکنش‌ها به شکنجه نوجوان افغان توسط پولیس ایران؛ « این عملکرد، آپارتاید نژادی است»


جریان برخورد ماموران امنیتی ایران با نوجوان پانزده ساله افغان.
جریان برخورد ماموران امنیتی ایران با نوجوان پانزده ساله افغان.

شماری از نهادهای حقوق بشری شکنجه سید مهدی، نوجوان ۱۵ ساله مهاجر افغان از سوی پولیس ایران را محکوم کرده و آن را "آپارتاید نژادی و نقض حقوق بشر" خوانده‌اند.

مجمع مدافعان حقوق بشر ناوقت روز پنجشنبه هشتم آگست در حساب اکس (تویتر سابق) خود نوشته که این رویداد "نشان‌دهنده خشونت علیه پناهنده‌گان افغان در ایران است".

به‌گفته این مجمع جامعه بین‌المللی باید چنین سوء استفاده‌ها را محکوم کند.

ائتلاف مستقل جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان نیز روز جمعه نهم اگست با نشر اعلامیه‌ای این عمل را خلاف اصول قوانین حقوق بشری و نشان‌دهنده "ظلم و آپارتاید نژادی" خوانده است.

در اعلامیه‌ای این ائتلاف آمده که "نشر ویدیوی آزار دهندۀ شکنجه کودک ۱۵ ساله پناهجوی افغان توسط نیروی انتظامی ایران در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پالیسی دولت ایران در برابر پناهجویان افغان چقدر وحشتناک و درد آور است".

افغان ها در ایران کار های شاقه انجام میدهند اما با انهم با برخورد خشن ماموران امنیتی و برخی از مردم رو به رو میشوند.
افغان ها در ایران کار های شاقه انجام میدهند اما با انهم با برخورد خشن ماموران امنیتی و برخی از مردم رو به رو میشوند.

این ائتلاف در اعلامیه‌ای تازه نشر شده‌اش همچنان از سازمان ملل متحد خواسته، ایران و پاکستان که عضو این سازمان اند و در عمل به‌گفته این ائتلاف منشور و پرنسیپ‌های سازمان ملل متحد را رعایت نکرده اند، در مورد بدرفتاری و شکنجه این‌چنینی مهاجرین افغان مورد بازپرس قرار دهد.

همزمان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اکس (تویتر سابق) به حمایت از سید مهدی موسوی نوجوان مهاجر افغان در ایران و تقبیح عملکرد پولیس آن کشور کمپاینی با هشتگ زیر نام "پایت را از گلویم بردار" راه اندازی کرده‌ند‌.

ویدیوی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی در چند روز اخیر، نشان می‌دهد که یکی از مأموران پولیس ایران در منطقه دماوند آن کشور، زانویش را بر سر و گردن یک نوجوان ۱۵ ساله افغان به نام سید مهدی می‌گذارد و مأمور دیگر نیز با لت‌وکوب دیگر بخش‌های بدن این نوجوانی‌که کنار موتر پولیس نقش بر زمین شده را محکم گرفته است.

اما این درحالی‌ست که برادر سید مهدی نوجوان مهاجر افغان در ایران روز جمعه در ویدیویی تازه‌ی که شماری از رسانه‌های ایرانی از جمله خبرگزاری تسنیم این کشور نیز نشر کرده برخلاف ویدیوی روز پنجشنبه‌اش از صحت‌مندی سید مهدی خبر می‌دهد.

در یک ویدیوی تازه نشر شده برادر سید مهدی گفته است که وضعیت صحی برادرش خوب است.

او در اظهارات خود در این ویدیو که پس از بالا گرفتن واکنش‌های گسترده نشر کرده و مشخص نیست تحت چی شرایطی گرفته شده می‌گوید: "خوشبختانه مهدی خدا را شکر سالم است و یک اختلال کوچک بین ما پیش آمده بود که این هم خوشبختانه حل شده‌است."

ویدیویی‌که شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و از شرکت کننده‌گان کمپاین «پایت را از گلویم بردار» با توجه به بازنشر آن از سوی برخی رسانه‌های دولتی ایران، اعتراف اجباری می‌خوانند.

در این ویدیو در کنار برادر سید مهدی، خودش و مادرش نیز حضور دارند، اما در مورد چیزی صحبت نمی‌کنند.

تسنیم، خبرگزاری دولتی ایران با نشر این ویدیو نوشته که "تکذیب یک دروغ دیگر علیه پولیس، جوان افغانستانی سالم است".

در ویدیوی اولی که روز پنجشنبه به دسترس رادیو آزادی قرار گرفت، برادر و مادر سید مهدی موسوی حکایت از وضعیت بد او داشتند.

این اولین بار نیست که یک مهاجر افغان در ایران با چنین عملکردی روبه‌رو می‌شود، پیش از این نیز موارد متعددی از شکنجه، لت‌وکوب، بدرفتاری و آزار و اذیت مهاجران افغان از سوی پولیس و برخی مردم این کشور گزارش شده و ویدیوهای از آن نشر شده‌است.

شماری از مهاجران افغان در مناطق دیگر ایران نیز از بدرفتاری‌ها برعلیه‌شان شکایت دارند.

اعتراض مهاجرین افغان در برابر برخورد خشن نیروهای امنیتی و برخی از مردم ایران
اعتراض مهاجرین افغان در برابر برخورد خشن نیروهای امنیتی و برخی از مردم ایران

فرشته مهاجر افغان در این کشور وضعیت کنونی‌شان را چنین بیان می‌کند:

"در این اواخر با اتباع افغانستانی به شیوه‌های مختلف رفتار نادرست صورت می‌گیرد، نه‌تنها رفتار نادرست مثلی‌که همین کودک افغانستانی با ضرب و شتم و شکنجه روبه‌رو شد، بلکه با رفتارهای بسیار زشت با الفاظ نادرست مورد حمله پولیس‌های ایرانی قرار می‌گیرند."

سادات، دیگر مهاجر افغان در ایران در مورد چشم‌دیدش از وضعیت یکی از نزدیکان‌اش که از سوی پولیس این کشور بازداشت شده بود، می‌گوید:

"وقتی‌که این را بردند به اردوگاه، پدرش برایم قصه کرد وقتی‌که این را بردند ما پشت این گشتیم که مدارک هم داشتند، مدارک تحصیلی‌اش هم بود یعنی هرچه که داشتند این‌ها بردند آنان قبول نکردند، خلاصه گپ به این شده که یک نفر را پیدا کنند ۱۲ میلیون بدهند که این را آزاد کنند."

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان هم روز جمعه نهم اگست با نشر اعلامیه گفته که "در رسانه‌ها تصاویری از برخورد با مهاجرین افغان در ایران صحبت میشود می‌شود که نگرانی آنان را برانگیخته است".

این وزارت حکومت طالبان اخراج اجباری مهاجرین افغان را خلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایه‌گی خوانده است.

XS
SM
MD
LG