لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

افزایش روند اعدام ها در ایران؛ ۲۹ تن به شمول افغان‌ها اعدام شده اند


حقلقهٔ دار و جلاد در ایران
حقلقهٔ دار و جلاد در ایران

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که ایران روزچهارشنبه ۲۹ تن را اعدام کرد که از جمله ۲۶ تن در زندان قزلحصار کرج ایران اعدام شدند که ۲ تبعه افغانستان هم در آن جمله شامل بودند و سه تن دیگر در یک زندان دیگری اعدام شدند.

گفته شده است که بیشتر این افراد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر، قتل عمد و یا هم تجاوز اعدام شده اند.

محمود امیری مقدم رئیس سازمان حقوق بشر ایران در شبکه ایکس، تویتر سابق خود روزگذشته نوشت که اگر جامعه جهانی اقدام فوری انجام ندهد، صدها نفر دیگر در ماه های آینده از سوی رژیم ایران کشته خواهند شد.

او گفت که ایران اعدام های دسته جمعی زندانیان را آغاز کرده و ظلم بالای مردم در آن کشور به اوج خود رسیده است.

یک بانو تصاویر سه تن از افرادی را در دست گرفته است که در ایران اعدام شده اند
یک بانو تصاویر سه تن از افرادی را در دست گرفته است که در ایران اعدام شده اند

ایران در هفت ماه نخست سال جاری میلادی بیش از سه صد نفر را اعدام کرده است در این میان شمار افغان های که در ایران در این مدت اعدام شده اند به ۲۷ تن رسید.

یک زن افغان که برادرش در ایران به اعدام محکوم شده و نمی خواهد به دلیل حساسیت موضوع نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که افغان های محکوم به اعدام به وکیل مدافع دسترسی ندارند:

"هر روز افغانها را اعدام می کنند، بگونه رسمی نمی گویند اما ما خبر می شویم یکی به دیگر احوال میدهند که در این شهر فلان افغان را اعدام کردند هر روز در ترس استیم که برادر مرا اعدام نکنند اگر برای همیش در زندان هم بماند اما اعدام نشود. "

در جریان هفت ماه گذشته بیشتر از سه تن به شمول ۲۷ تن از افغانها در ایران اعدام شده اند

حدود هشت هزار افغان در ایران زندانی اند اما مشخص نیست که به چی تعداد آنها به اعدام محکوم شده اند.

همزمان، موارد بدرفتاری از سوی مقام های ایرانی و برخی از مردم با مهاجرین افغان در آن کشور در ماه های اخیر افزایش چشمگیری یافته است.

حکومت ایران گشت و گذار افغانها را در بسیاری از شهر های این کشور منع کرده و حتی در پیوند به مسایل جزئی افغانها از سوی مقامات بازداشت می شوند.

افغانهای مهاجر در ایران از برخورد خشن نیروهای امنیتی و برخی از مردم در ایران به ستوه آمده اند.
افغانهای مهاجر در ایران از برخورد خشن نیروهای امنیتی و برخی از مردم در ایران به ستوه آمده اند.

در تازه ترین مورد، براساس گزارشها، پولیس ایران در منطقه دماوند تهران زانویش را به گردن یک نوجوان پانزده ساله افغان گذاشته که در نتیجه گردن او شکسته است، ویدیوی این رویداد در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

مهاجرین افغان مقیم ایران می گویند که آزار و اذیت پولیس این کشور در برابر آنها خیلی شدت گرفته است:

" فشار ها بر مهاجرین افغان بسیار افزایش یافته به ویژه در تهران، اصلا در دروازه های خانه خود بیرون شده نمی توانیم و در وضعیت بد به سر میبرسم این وضعیت اصلا قابل قبول نیست."

مقام های ایرانی بدون اظهار نظر در مورد ضرب و شتم، شکنجه و زندانی شدن مهاجرین افغان می گویند که تمامی افغانهای غیرقانونی که مدرک اقامت در آن کشور را ندارند باید تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

احمد رضا قوماندان عمومی پولیس ایران روزگذشته گفت که همه برنامه ها روی اخراج پناهجویان غیرقانونی متمرکز است.

XS
SM
MD
LG