لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

ادامۀ «طرح ضربتی جمع‌آوری مهاجرین غیرقانونی افغان در ایران»؛ ۴۶ مهاجر در شهریار تهران بازداشت شدند


Afghan immigrants in Iran
Afghan immigrants in Iran

پس از اعلام شماری از مقام‌های امنیتی و نظامی ایران در مورد آغاز «طرح ضربتی جمع‌آوری مهاجرین غیرقانونی افغان» و این‌که تمامی مهاجران غیرقانونی باید تا پایان سال جاری از این کشور اخراج شوند، به‌تازگی ۴۶ تن از مهاجران افغان در تهران بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری مهر ایران روز چهارشنبه هفتم اگست با بیان این مطلب گفته نوشته که اکثریت این مهاجران از منطقۀ شهریار تهران پایتخت ایران بازداشت و به کمپ مهاجرتی عسکرآباد فرستاده شده‌اند.

در گزارش به نقل از علیرضا فاتحی‌نژاد، فرمانده شهریار تهران، گزارش شده که این اتفاق در پی اجرای «طرح ضربتی جمع‌آوری مهاجران غیرقانونی افغان» رخ داده است.

فاتحی‌نژاد گفته که حضور مهاجران افغان برای ایران به یک چالش تبدیل شده و آن‌ها اخراج خواهند شد.

پیش از این، قوماندان عمومی انتظامی ایران می‌گوید که تمام پناهجویان غیرقانونی باید تا اخیر سال جاری خاک ایران را ترک کنند.

با این حال، خانواده‌های افراد بازداشت‌شده با ابراز نگرانی می‌گویند، هیچ اطلاعی از آن‌ها ندارند و اجازۀ ملاقات نیز برای‌شان داده نمی‌شود.

زهرا محمد، یک تن از مهاجران افغان که در منطقۀ شهریار تهران ایران زنده‌گی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید که خواهرزاده‌اش از بازداشت‌شده‌گان است و اکنون به کمپ عسکرآباد برده شده‌است.

او افزود: "خواهرزادۀ من آمده بود، می‌خواستند که کارهای‌شان را درست کنند و بروند به طرف آلمان، اگرچه پاسپورت هم داشتند، پاسپورت‌های‌شان تمدید هم بود، پاسپورت‌های‌شان را از پیش‌شان گرفتند و خودشان را بردند، حال ازشان خبر نداریم و فقط هم‌قدر مسج کردند که ما را به اردوگاه بردند، دیگر ازشان خبر نداریم."

خانواده‌های بازداشت‌شدگان در شهریار تهران نگران وضعیت عزیزان‌شان هستند
خانواده‌های بازداشت‌شدگان در شهریار تهران نگران وضعیت عزیزان‌شان هستند

کیهان از دیگر مهاجران افغان در تهران ایران است که به‌گفتۀ او از ترمینل خاوران تهران از سوی مأموران امنیتی ایران بازداشت شد.

او به رادیو آزادی گفت، پس از پرداخت پول به سربازان ایران در مشهد دوباره به ایران برگشت: "ما را همان روز فرستاد به طرف مشهد، زیاد تپ و تلاش داشتم که من را آزاد کنند، اما کسی را نمی‌شناختم، بعد خبر شدم که برخی بچه‌ها پول دادند و آزاد شدند و من هم هشت میلیون تومان پرداختم و آزاد شدم، وضعیت اردوگاه بسیار خراب است، رفتارشان درست نیست، من خانم‌هایی را پشت اردوگاه دیدم که آماده بودند، گریه می‌کردند و از حال می‌رفتند، کسی ده قصۀ‌شان نبود."

این در حالی‌ست که بدرفتاری و خشونت در برابر مهاجران افغان یک‌بار دیگر در ایران افزایش یافته است.

در آخرین مورد، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در آن دیده می‌شود یک افسر پولیس ایرانی در حال شکنجۀ یک کودک افغان است.

عکس از لحظۀ برخورد شدید پولیس ایران با یک نوجوان افغان
عکس از لحظۀ برخورد شدید پولیس ایران با یک نوجوان افغان

در ویدیو همچنان دیده می‌شود که این پولیس زانو‌اش را بر گردن کودک گذاشته و ادعاها بر این است که گردن او آسیب دیده است.

این خشونت‌ها پس از آن در برابر مهاجران افغان شدت گرفته که گفته می‌شود یک جوان افغان در هرمزگان تهران کارفرمایش را به قتل رسانده است.

از سوی هم، خبرگزاری «ایسنا» به نقل از مجید شجاع، قوماندان عمومی نیروهای مرزی ولایت خراسان رضوی ایران، گزارش داده که از آغاز سال جاری تا کنون ۱۵ هزار پناهجوی فاقد اسناد در این ولایت بازداشت و به نیروهای سرحدی افغانستان تحویل داده شده‌اند.

مجید شجاع به روز سه‌شنبه در نشست خبری ضمن ابراز این مطلب گفت که ایران در حال ساخت ۱۸ برج مخابراتی در مرزهای شرقی خود با افغانستان است.

به‌گفتۀ شجاع، این برج‌ها با سیستم رادار و کمره‌های پیشرفته مجهز می‌شوند و کار آن تا دو سال دیگر به پایان می‌رسد.

به‌گفتۀ مقامات در ایران، هدف از ساخت دیوار و حصار در امتداد مرز با افغانستان، جلوگیری از تردد غیرقانونی مردم و همچنین قاچاق اسلحه و مواد مخدر است.

XS
SM
MD
LG