لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

پیش بینی باران های تند در چندین ولایت افغانستان؛ سیلاب‌ها مردم را بیشتر به کمک محتاج ساخته است


بارنده گی ها در این اواخر تعداد زیادی از مردم را متاثر ساخته است.
بارنده گی ها در این اواخر تعداد زیادی از مردم را متاثر ساخته است.

اخیراً مناطق مختلف افغانستان، شاهد باران‌های شدید، سیلاب‌های ویرانگر و توفان های مدهش بوده است. تا هنوز خانواده های قربانیان این رویدادها از سوگواری عزیزان شان فارغ نشده اند و خسارات ناشی از حوادث اخیر ترمیم نشده که برای روز یکشنبه نیز در ولایات نورستان، کنر، ننگرهار، پکتیا، خوست و پکتیکا باران های نسبتاً شدید توام با رعد و برق پیش بینی شده است.

به گفتۀ ادارۀ هواشناسی حکومت طالبان، میزان بارندگی در مناطق مختلف افغانستان بین ۱۵ تا ۳۰ ملی متر خواهد بود.

این ادارۀ روزشنبه(۱۰ اگست) در اعلامیه‌ای همچنین گفته که در ولایات شمالی، شمال‌شرقی، غربی، جنوبی، شرقی و مرکزی به شمول سالنگ‌ها، احتمال بادهای شدید توام با گرد و خاک وجود دارد و سرعت این بادها در مناطق مختلف از ۵۰ کیلومتر تا ۹۰ کیلومتر در ساعت، پیش بینی شده است.

تخریبات ناشی از سیلاب ها و بارنده گی های اخیر در افغانستان
تخریبات ناشی از سیلاب ها و بارنده گی های اخیر در افغانستان

این در حالیست که شماری زیادی از سیلاب زدگان و قربانیان سایر رویداد های طبیعی چند ماه اخیر در افغانستان می گویند که تا هنوز با آنها یا هیچ کمک نشده و یا هم ناچیز و ناکافی بوده است.

باشنده ولایت غور: روز ها به این امید می گذرد که موسسۀ بیاید و کمک کند، تا مردم از گرسنگی از بین نروند

ارباب نبی یک باشندۀ ولسوالی مرغاب ولایت غور می گوید:

"روز ها به این امید می گذرد که موسسۀ بیاید و کمک کند، تا مردم از گرسنگی از بین نروند."

اسلام الدین سرگند یک رضا کار در ولایت بغلان نیز در مورد چنین گفت:

"کسانی هستند که نان، آب و سرپناه ندارند؛ مردمانی هستند که به شدت متضرر شده اند، خانه و زندگی، کشت و کار آنها از بین رفته؛ تا حد توان رسیدگی شده، اما کفایت نمی کند باید بیشتر از این، کمک شود."

از اواسط ماه ثور سالجاری شمسی به اینسو، در نتیجۀ باران‌های شدید، سیلاب‌های ویرانگر و توفان های مدهش در شماری از ولایات افغانستان، صدها تن کشته شدند، هزاران منزل مسکونی کلاً یا قسماً تخریب گردیده، هزاران جریب زمین زراعتی و باغ ها از بین رفته و هزاران راس مواشی هم تلف شده است.

دانشمندان محیط زیست، شدت و تکرار همچو رویداد های ویرانگر طبیعی در افغانستان را با تغییر اقلیم جهان مرتبط می دانند. به گفتۀ سازمان ها و نهاد های بین المللی، با آنکه افغانستان در تغییر اقلیم جهان سهمی ندارد، اما بیشتر از سایر کشورها از آن متاثر شده و این پروسه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG