لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

پایان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴؛ «امریکا مقام اول بازی‌های المپیک پاریس را کسب کرد»


بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به پایان رسید؛ المپیک بعدی در لاس‌آنجلِس برگزار خواهد شد.
بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به پایان رسید؛ المپیک بعدی در لاس‌آنجلِس برگزار خواهد شد.

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس پس از حدود پانزده روز به پایان رسید. براساس اطلاعات کمیته بین‌المللی المپیک، نزدیک به یازده هزار ورزشکار از حدود ۲۰۶ کشور جهان در این مسابقات شرکت کردند.

ایالات متحدۀ امریکا بیشترین مدال‌های طلا، نقره و برونز را در این بازی‌ها از آن خود کرد. در میان ۱۲۶ مدالی که امریکا به دست آورد، ۴۰ مدال طلا، ۴۴ مدال نقره و ۴۲ مدال برونز شامل است که با این تعداد مدال‌ها، امریکا مقام اول را کسب کرد.

مقام دوم را چین با کسب ۹۱ مدال، شامل ۴۰ طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برونز از آن خود کرد و سپس جاپان مقام سوم، آسترالیا چهارم و فرانسه مقام پنجم را به دست آوردند.

در مجموع ۸۶ کشور در بازی‌های امسال المپیک پاریس مدال کسب کردند. در میان کشورهایی که موفق به دریافت دال شده‌اند، زامبیا با کسب تنها یک مدال برونز در جایگاه آخر قرار گرفت. اما کشورهایی نیز بودند که هیچ مدالی دریافت نکردند از جمله افغانستان

شش بازیکن از افغانستان هم در بازی‌های المپیک امسال پاریس حضور یافتند. فریبا هاشمی و یولدوز هاشمی در بایسکیل‌سواری، کیمیا یوسفی و شاه محمود نورزهی در دوش صد متری، فهیم انوری در شنای ۵۰ متری و صمیم فیض‌زاد در جودو حضور یافتند. اما هیچ‌کدام مدال کسب نکردند.

کاروان ورزشی افغانستان در مسابقات المپیک پاریس موفق به کسب هیچ مدالی نشد.
کاروان ورزشی افغانستان در مسابقات المپیک پاریس موفق به کسب هیچ مدالی نشد.

ورزشکاران زن که در این بازی‌ها حضور یافتند، صدای دادخواهی را برای حقوق زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان بلند کردند. کیمیا یوسفی پس از پایان بازی با شعاری گفت که حق آموزش و ورزش برای دختران در افغانستان تضمین شود.

منیژه تلاش، عضو تیم پناهندگان در المپیک در رشتۀ بریک‌دانس، از ادامه بازی به خاطر این‌که روی پارچه‌ای در زیر لباس اصلی خود به انگلیسی نوشته بود که «زنان افغان را آزاد کنید»، محروم شد.

علاوه بر این، المپیک پاریس با موانع دیگری هم مواجه شد. در یکی از موارد، ایمان خلیف، بوکسر الجزایری که بسیاری از مردم در مورد جنسیت او تردید داشتند، در نهایت همه حریفان خود را در میدان شکست داد و مدال طلا گرفت. او روز شنبه در محکمۀ فرانسه از شبکۀ ایکس (توییتر سابق) شکایت کرد و ادعا کرد که این شبکه اجتماعی علیه او تبلیغات منفی کرده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

تنها چند ساعت به پایان المپیک پاریس باقی مانده بود که یک اتفاق جالب و غافلگیرانه دیگری رخ داد؛ مردی بدون لباس در حال بالا رفتن از یک برج بلند در پاریس دیده شد. پولیس مردم را از اطراف و داخل برج دور کرد تا از بروز هرگونه رویداد ناگوار جلوگیری شود.

در نهایت، بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ به پایان رسید و قرار است المپیک بعدی به میزبانی شهر لاس‌آنجلِس برگزار شود.

XS
SM
MD
LG