لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

ریچارد بنیت: با وجود ممانعت سفر، به مستند سازی تخطی های حقوق بشری در افغانستان ادامه می‌دهم


 گزارشگر خاص ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان  ریچارد بنیت
گزارشگر خاص ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان  ریچارد بنیت

گزارشگر خاص ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان ریچارد بنیت می گوید دستور ممناعت از سوی طالبان برای سفر وی به افغانستان، یک نشانه بزرگ نگرانی در تعامل آنها با جهان میباشد.

آقای بنیت این ممانعت را یک برگشت به عقب خوانده که به گفته وی باید تغییر داده شود. اما او تعهد نمود که با وصف آن مستند کردن اقدامات تخطی از حقوق بشر را در افغانستان دوام خواهد داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز سه شنبه به یک رسانه خصوصی افغانستان تائید کرد که بر ورود آقای بنیت به افغانستان ممانعت وضع کرده اند. آقای مجاهد گفت آنها بخاطر این تصمم را گرفتند که به گفته وی « بینت برضد افغانستان تبلیغات می کرد.» مجاهد گفت : « نامبرده برای تبلیغات برضد افغانستان تعیین شده بود و او کسی نیست که ما بروی بارو کنیم . یک موضع کوچک را بزرگ نشان میداد و از آن یک پروپاگند میساخت.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ریچارد بنیت به روز چهارشنبه در یک اعلامیه گفت که همیشه برای یک مشارکت شفاف با حاکمان افغانستان تلاش می کرد ، طبق مسوولیت خودش ارزیابی مهمی را در رابطه با حقوق بشر در افغانستان ارائه می کرد و برای بهبود آنها توصیه های عملی و کمکهای تخنیکی را پیشنهاد می نمود. به گفته او در جای که اختلاف نظر وجود دارد صحبت های آشکار یگانه راه حل است.

ریچارد بنیت در اعلامیه خود گفته است اینکه طالبان دیگر به او اجازه نمیدهند که به افغانستان برود برگشت به عقب است و زیگنال نگران کننده را در رابطه با حقوق بشر به ملل متحد و جامعه جهانی میرساند.

طالبان گزارش های ریچارد بنیت را غیر واقعی خوانده و همواره آن را رد کرده اند.

آقای بینیت می گوید هرچند بیش از یک سال میشود که او به افغانستان نرفته، اما باز هم از طالبان می خواهد که این تصمم خود را برگردانند. نامبرده یکبار دیگر تاکید نمود که می خواهد به افغانستان برود و باید به این کشور دسترسی داشته باشد.

اعلان ممناعت در راه سفر ریچار بنیت به افغانستان عکس العملها را ایحاد کرده و از جمله هیدر بار مسوول امور زنان در دیده بان حقوق بشر این تصمیم طالبان را یک آزمون کلیدی برای ملل متحد و جامعه جهانی در رابطه با حمایت آنها از حقوق زنان و دختران در افغانستان و جا های دیگر خواند.

هیدر بار شام چهارشنبه در یک پیام ویدیوئی که به رادیو آزادی فرستاد این ممانعت را یک ضربه دیگر بر حقوق زنان و دختران در افغانستان خواند. او افزود:

«تصمیم طالبان در مورد ممانعت سفر ریچارد بینیت گزارشگر خاص ملل متحد در رابطه با حقوق بشر در افغانستان یکی از آن نشانه های می باشد که آنها ، حملات را بر حقوق بشری بطور خاص بر حقوق زنان و دختران دوام داده و این حملات وسیع تر و هر روز شدیدتر میشوند.»

هیدر بار مسوول امور زنان در دیده بان حقوق بشر
هیدر بار مسوول امور زنان در دیده بان حقوق بشر

هیدر بار در مورد اینکه جامعه جهانی هم اکنون در مورد این تصمیم طالبان چه کرده میتواند گفت این یک امتحانی است که آیا آنها به تامین حقوق زنان متعهد هستند. او افزود آنها در سه سال گذشته بارها دیدند که جامعه جهانی و ملل متحد در چنین آزمونها ناکام شده اند.

اما به گفته هیدر بار برای آنها هنوز هم فرصت هست که کارها را بهتر انجام بدهند و به اقدام اخیر طالبان همچون یک نشانه نگاه کنند و تلاشهای خود را به طور واقعی بر جرایمی متمرکز بسازند که طالبان بطور خاص علیه زنان و دختران انجام میدهند و با آنها حساب و کتاب کنند.

تخطی ها از حقوق بشر و مخصوصا پامال شدن حقوق زنان و دختران در افغانستان یک مانع بزرگی در راه برسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی بشمار میرود.

طالبان در حاکمیت بیش از سه ساله خود در افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از درس محروم کرده ، دروازه های پوهنتون ها را بروی دختران و زنان بسته و در پهلوی محدودیت های دیگر، زنان از کار در بسیار موسسات دولتی و غیر دولتی منع شده اند.

XS
SM
MD
LG