لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

در یک رشته حملات همزمان در پاکستان ده‌ها نیروی امنیتی کشته شدند


پاکستان: جدایی‌طلبان بلوچ مسئول حملات گسترده اخیر هستند
پاکستان: جدایی‌طلبان بلوچ مسئول حملات گسترده اخیر هستند

مقامات پاکستانی روز دوشنبه گفتند که در حملات شورشیان مسلح به خطوط آهن، ایستگاه‌ها، وسایط، و شاهراه‌ها دست‌کم ۶۰ تن کشته شدند. اردوی پاکستان کشته شدن ۱۴ سرباز خود را نیز در این حملات که بزرگترین حملات جدایی‌طلبان در سال‌های اخیر پنداشته می‌شود، تایید کرد.

اردوی پاکستان در اعلامیۀ روز دوشنبه خود گفت که در عملیات در برابر دهشت‌افگنان ۱۴ سرباز کشته و ۲۱ عسکر دیگر زخمی شدند.

گروه موسوم به «اردوی آزادی‌بخش بلوچستان» ادعا کرده است که این عملیات به نام هیروف را با حملۀ شب دوشنبه به یک پایگاه اردوی پاکستان آغاز کرد و بعد از بیست ساعت اواخر دیروز پایان یافت.

این گروه جدایی‌طلب ادعا می‌کند که پایگاه (بیلا) را تصرف کرده و ۶۲ نظامی را در آنجا کشته است.

این گروه می‌افزاید که در حملات خود برای مسدود کردن راه‌ها و دیگر حملات ۱۳ تن از نیروهای امنیتی را کشته و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرده است.

گروه شبه‌نظامی اردوی آزادی‌بخش بلوچستان از چندین سال به این سو در برابر اردوی پاکستان می‌جنگد.

ولی رسانه‌های پاکستانی از قول مقامات گزارش می‌دهند که در حملات شب و روز دوشنبه جدایی‌طلبان در مناطق مستونگ، پسنی، کلات، گوادر، پنجکور، تربت، موسی خیل، سیوی، پشین، بیلا و کویته ۴۰ تن به شمول ۲۳ مسافر کشته شدند.

روزنامه پاکستانی دان گزارش می‌دهد که مهاجمان با حمله به مرکز پولیس سونتار در شهر ساحلی گوادر، اسلحۀ پولیس را نیز با خود برده‌اند و در برخی مناطق عساکر و نیروهای امنیتی را اسیر گرفته‌اند.

محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، بدون جزئیات بیشتر گفت که آنها می‌دانند که این حملات از سوی چه کسی سازماندهی شده است و چه کسی در عقب آن قرار دارد.

نیروهای امنیتی در نزدیکی موتر سوخته در محل تیراندازی در شاهراه «ملی» در منطقه موسی‌خیل، ولایت بلوچستان، در تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۴ ایستاده‌اند و نگهبانی می‌دهند.
نیروهای امنیتی در نزدیکی موتر سوخته در محل تیراندازی در شاهراه «ملی» در منطقه موسی‌خیل، ولایت بلوچستان، در تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۴ ایستاده‌اند و نگهبانی می‌دهند.

وی افزود که این حملات با دقت و به گونه هماهنگ انجام شده است.

اردو و حکومت پاکستان قبلاً بارها حکومت‌های هند و افغانستان را به حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ متهم کرده‌اند، ولی دربارۀ حملات دیروز چیزی نگفته‌اند.

اما جگرن محمود شاه، یک افسر متقاعد اردوی پاکستان و کارشناس مسائل امنیتی، هند و امریکا را به حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ و ایجاد موانع در برابر سرمایه‌گذاری چین در این ایالت متهم می‌کند.

"در این حملات هند دست دارد، هند به مردم بلوچستان که بسیار نادار و مجبورند پول می‌دهد و آنها این حملات را انجام می‌دهند، امریکا نیز در این حملات دست دارد."

وزیر داخله پاکستان، محسن نقوی، در شبکه اجتماعی اکس نوشت که بعد از تحقیقات، حقایق را با شواهد اعلان خواهد کرد.

وی بدون جزئیات بیشتر افزود که این حملات به اساس یک دسیسۀ منظم برای بی‌ثبات ساختن پاکستان انجام شده است.

XS
SM
MD
LG