لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

هزینه های گزاف عروسی در مناطق شمال افغانستان جوانان را به کار های شاقه و سالها انتظار واداشته است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

عبیدالله ۲۷ ساله، باشندۀ اصلی شهر شبرغان یکی از ده‌ها جوانی است که از ده سال به این سو در ترکیه کار می‌کند.

او می‌گوید، به دلیل هزینه‌های گزاف مراسم عروسی از جمله "قلین و طویانه" که در محل‌شان رایج است، هنوز نتوانسته ازدواج کند.

عبیدالله، هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی در ولایت‌های شمالی کشور از جمله جوزجان و فاریاب را گزاف و کمرشکن می‌داند.

او به رادیو آزادی گفت، اخیراً برگزاری مسابقات پهلوانی، بزکشی و والیبال در مراسم‌ عروسی از سوی برخی بزرگان قومی و سرمایه‌داران رایج شده و این از توان خانواده‌های فقیر که خواستار ازدواج پسران جوان‌شان هستند، بالا است:

"وقتی در قریه طوی می‌شود، صاحب طوی را مجبور می‌سازند که باید از هشت ولایت پهلوانان و تیم‌های نامدار والیبال کشور دعوت شوند و باید هزاران نفر به تماشای طوی شرکت ورزند."

برای بسیاری از جوانان عروسی کردن و ساختن زنده گی جدید یک رویا است.
برای بسیاری از جوانان عروسی کردن و ساختن زنده گی جدید یک رویا است.

سید حفیظ‌الله، از ولسوالی اندخوی فاریاب که نامزد است و از شش سال به این سو در ترکیه مزدورکاری می‌کند، از مشکل مشابهی شکایت دارد.

او گفت، جوانان زیادی را می‌شناسد که از سال‌ها به این سو در ترکیه کارهای شاقه می‌کنند و بنا بر علت‌هایی که عبیدالله ذکر کرد، نتوانستند ازدواج کنند:

"من با تلاش‌های زیاد در این مدت شش سال شب و روز کار کرده قلین را تمام کردم. اما این رسمی که تازه رواج یافته و در بین افراد دارایی‌دار رقابت انداخته شده، مجبور استم که سه سال دیگر باید کار کنم تا پول مراسم طوی را بدست بی‌آورم و از دیگران کم نیایم."

در کنار مصارف برگزاری مراسم عروسی برخی رواج های دیگری از جمله برگزاری رقابت های پهلوانی با جوایز کلان نیز مشکل ساز شده است

این جوانان می‌گویند، در کنار سایر هزینه‌های هنگفت و مصارف کمرشکن عروسی‌ها، مجبور هستند به تیم‌های ورزشی که در مسابقات مراسم عروسی‌شان شرکت می‌کنند پول نقد و جوایز تهیه کنند.

به گفتۀ آنان، آماده ساختن میدان‌های پهلوانی و والیبال، ستیج و تهیۀ جوایز نقدی و چپن ابریشیمی برای برندگان مسابقات از جمله هزینه‌های اضافی مراسم عروسی‌ها شده است.

به تازگی جایزۀ اول مسابقۀ پهلوانی در یک مراسم عروسی در شهر شبرغان یک نفر اشتر و ۱۲ راس گوسفند گذاشته شده بود.

جوانان افغان در ایران ، ترکیه و پاکستان کار های شاقه انجام می دهند، بخشی از این جوانان برای تهیه مخارج عروسی خود راه مسافرت و کار های شاقه را در پیش گرفته اند.
جوانان افغان در ایران ، ترکیه و پاکستان کار های شاقه انجام می دهند، بخشی از این جوانان برای تهیه مخارج عروسی خود راه مسافرت و کار های شاقه را در پیش گرفته اند.

فیض‌الله پهلوان قریشی، یک تن از بزرگان قومی که اعلان این مراسم را در صفحۀ رسمی فیسبوک خود به نشر رسانده، در این باره گفت:

"در مراسم عروسی که در قریۀ قریش شهر شبرغان برگزار می‌شود، از هشت ولایت پهلوانان دعوت شده اند، در پهلوی مسابقۀ پهلوانی مسابقات والیبال هم داریم. در بخش پهلوانی یک اشتر و ۱۲ راس گوسفند جایزه مانده شده که برای برندگان مسابقات اهدا می‌شود."

شماری از جوانان در فاریاب و جوزجان می‌گویند، این گونه رسم و رواج‌های پرهزینه باید از جامعه برداشته شود و همه بزرگان و مسئولان در این راستا اقدام کنند.

به گفتۀ بزرگان محلی، هزینۀ عروسی در جوزجان در میان اقوام ترکمن از ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار افغانی و در ولسوالی‌های چهار گانه اندخوی فاریاب از ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دالر امریکایی است.

شکایت‌ها از هزینه‌های کمرشکن مراسم عروسی تنها به ولایت‌های جوزجان و فاریاب خلاص نمی‌شود. جوانان دیگر ولایت‌ها نیز بارها در گفت‌وگو با رادیو آزادی از پرهزینه بودن مراسم‌های عروسی در محل‌شان شکایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG