لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

شماری از مهاجرین فاقد اسناد افغان در ایران: برخی از مکاتب در ایران کودکان‌ ما را ثبت نام نمی‌کنند


بر اساس گزارش‌ها، والی کرمان اعلام کرده که مدیران مدارس حق ثبت نام مهاجرین غیرقانونی را ندارند.
بر اساس گزارش‌ها، والی کرمان اعلام کرده که مدیران مدارس حق ثبت نام مهاجرین غیرقانونی را ندارند.

برخی مهاجرین فاقد اسناد افغان در ایران می‌گویند که مکتب‌های ایران کودکان آنان را ثبت نام نمی‌کنند.

این در حالی است که والی کرمان ایران اخیراً اعلام کرده که مدیران مکتب‌ها در این ولایت حق ندارند مهاجرین غیرقانونی را ثبت نام کنند و در صورت انجام این کار، با آنان برخورد خواهد شد.

زهرا، یک کودک افغان که با ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان به ایران مهاجرت کرده، از محرومیت مجدد خود از آموزش در ایران به رادیو آزادی گفت:
"اینجا که آمدیم حالا نمی‌توانیم در مکتب‌های دولتی ثبت نام کنیم، چون ما افغانی هستیم. چندین بار به آموزش و پرورش و حتی مکتب مراجعه کردیم، اما می‌گویند دستور آمده و ما را ثبت نام نمی‌کنند."

قدریه رضایی، یکی دیگر از مهاجرین افغان در اصفهان نیز می‌گوید که خانواده‌اش برای آموزش خواهران و برادرانش به ایران مهاجرت کردند، اما موفق به ثبت نام آنان در مکتب‌های دولتی نشده‌اند:
"فعلاً در ایران دو خواهر و یک برادرم را در مدرسه شامل نمی‌کنند و می‌گویند که اتباع نباید در مدرسه‌های دولتی حضور داشته باشند."

در سال‌های گذشته نیز، خبرهایی از ممانعت در ثبت نام کودکان افغان در مدارس ایران منتشر شد. این کودکان عمدتا کسانی هستند که والدین شان به گونۀ غیرقانونی وارد ایران شده اند.
در سال‌های گذشته نیز، خبرهایی از ممانعت در ثبت نام کودکان افغان در مدارس ایران منتشر شد. این کودکان عمدتا کسانی هستند که والدین شان به گونۀ غیرقانونی وارد ایران شده اند.

این در حالی است که به تازگی محمد مهدی فداکار، والی کرمان، اعلام کرده است که مدیران مکتب‌ها حق ندارند مهاجرین فاقد اسناد را ثبت نام کنند و در صورت سرپیچی با آنها برخورد خواهد شد. این در تناقض با اظهارات علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران است که چند روز پیش اعلام کرده بود که رفتار انسانی در راستای ثبت نام کودکان مهاجر، چه قانونی و چه غیرقانونی، صورت خواهد گرفت.

علاوه بر مشکلات ثبت نام در مکاتب، اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر ممنوعیت فروش نان به مهاجرین افغان در بخش‌هایی از کرمان منتشر شده است. تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهند که به نانوایی‌ها دستور داده شده تا از فروش نان به مهاجرین خودداری کنند.

این شکایات در حالی مطرح می‌شوند که ایران به شدت اخراج مهاجرین افغان را افزایش داده است. احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران، اعلام کرده که تا پایان سال جاری دو میلیون مهاجر غیرقانونی از این کشور اخراج خواهند شد.

طبق آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، تنها در هفتۀ اول سپتامبر بیش از ۴۳ هزار نفر از ایران به افغانستان بازگشته‌اند که ۵۷ درصد آنان اخراج شده‌اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، بسیاری از افغان‌ها به دلیل مشکلات مختلف از جمله تهدیدات امنیتی، بیکاری و محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران، به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG