لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

شماری از مهاجران افغان در ایران: سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی‌مان بدون اطلاع قبلی مسدود شده است


مهاجران افغان مدعی‌اند که سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی‌شان با اسناد قانونی اقامت بدست آمده بود.
مهاجران افغان مدعی‌اند که سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی‌شان با اسناد قانونی اقامت بدست آمده بود.

به‌تازگی شماری از مهاجران افغان در ایران می‌گویند که حکومت ایران سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کرده‌است.

شماری از این مهاجران مدعی‌اند که سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی‌شان را توسط اسناد قانونی اقامت به‌دست آورده بودند، اما می‌گویند بدون این‌که از قبل اطلاعیه‌ای در این مورد منتشر شود، سیمکارت‌ها و حساب‌های بانکی آن‌ها را مسدود کرده‌اند.

سعیده، یکی از این مهاجران، می‌گوید که حکومت ایران با این اقدام زندگی روزمره‌شان را با مشکل روبه‌رو کرده‌است: "سیمکارت‌های چند عضو خانواده ما به این خاطر مسدود شده که صاحب آن از کشور بیرون شده‌است، در حالی‌که ما هنوز هم در ایران هستیم، اما سیمکارت‌های ما مسدود شده‌است، هم سیمکارت و هم حساب‌های بانکی ما مسدود شده‌است."

بانو سعیده می‌گوید با داشتن کارت‌های بانکی آن‌ها می‌توانستند که در بخش‌های مختلف تخفیف به‌دست بیاورند که به‌گفتۀ او حالا از این امتیازات بی‌بهره شده‌اند.

یک مهاجر دیگر افغان در ایران که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، شکایت مشابهی دارد: "سیمکارت من یک ماه فعال بود، بعداً بند شد. به‌خاطر این‌که ضرورت بود به دفترشان رفتم و گفتم که سیمکارت من مسدود شده‌است. آن‌ها گفتند که این در دست ما نیست. شما باید به شبکه بروید و سیمکارت‌های افغان‌ها از سوی دولت مسدود شده‌است. فقط همین قدر گفت و دیگر چیزی نگفت."

امید پویا، یکی از مسئولان خبرنگاران افغان در ایران، نیز با تأیید این موضوع به رادیو آزادی گفت: "من خودم دیدم که موبایل‌های دوستان من کار نمی‌کند. حالا هم من با آن‌ها در تماس نیستم، بخاطر این‌که موبایل‌هایشان بند است. اینکه سیمکارت ندارید باید به نام صاحب کار و یا یک ایرانی دیگر سیمکارت بخرید که مسدود نشود. حتی کسانی‌که با پاسپورت آمده‌اند، سیمکارت‌هایشان مسدود شده‌است."

این مشکل درحالی در برابر مهاجران افغان ایجاد شده که اخیراً ایران فشارها بر مهاجران افغان در این کشور را افزایش داده‌است. از جمله بر فعالیت و کارهای آنان در شهرهای بزرگ محدودیت وضع کرده و همچنان آن‌ها با تهدید اخراج روبه‌رو هستند.

به گفتۀ مهاجرین افغان در ایران، علاوه بر سیم‌کارت‌ها، حساب‌های بانکی‌شان هم مسدود شده و منجر به مختل شدن زندگی روزمرۀ شان گردیده است.
به گفتۀ مهاجرین افغان در ایران، علاوه بر سیم‌کارت‌ها، حساب‌های بانکی‌شان هم مسدود شده و منجر به مختل شدن زندگی روزمرۀ شان گردیده است.

اخیراً احمد رضا رادان، فرمانده عمومی نیروهای امنیتی ایران، به تاریخ ۲۰ سنبله در صحبت با یک رسانه ایرانی گفته که دو میلیون افغان که اسناد قانونی اقامت در این کشور را ندارند، تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۵ از این کشور اخراج خواهند شد.

پس از حاکمیت دوبارۀ حکومت طالبان در افغانستان، به‌خاطر افزایش تهدیدات امنیتی، فقر و بیکاری و وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان در سه سال گذشته، افغان‌ها مجبور به مهاجرت شده‌اند.

به‌گفتۀ ادارۀ مهاجرت سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند، اما مقام‌های ایرانی آمار غیر رسمی مهاجران افغان را بیشتر از این می‌دانند.

XS
SM
MD
LG