لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

جرمنی از برنامه‌ریزی بیشتر برای اخراج افغان‌های متهم به جرایم سنگین به افغانستان خبر داده است


نانسی فایزر وزیر داخلۀ جرمنی
نانسی فایزر وزیر داخلۀ جرمنی

وزیر داخلهٔ جرمنی اعلام کرده که کشورش برای اخراج مهاجران افغان متهم به جرایم سنگین به افغانستان پروازهای بیشتری را برنامه‌ریزی می‌کند.

نانسی فایزر که روز یکشنبه ۱۵م سپتمبر در سفر دو روزه همراه با اولاف شولز صدراعظم جرمنی به ازبکستان رفت گفت دیده شود که دیگر با همکاری کدام کشورها این اقدامات را انجام خواهند داد.

به گزارش رویترز، اولاف شولز صدر اعظم جرمنی و نانسی فایزر، وزیر داخلهٔ آن کشور با شوکت میرزایوف، رئیس‌جمهور ازبکستان، توافقنامه‌های متعددی از جمله یک توافقنامهٔ دوجانبه در خصوص مهاجران امضا کردند.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بر اساس این توافق، ازبکستان زمینهٔ ترانزیت افغان‌هایی را که از جرمنی اخراج می‌شوند، به افغانستان فراهم خواهد کرد.

همچنان این توافق به جرمنی اجازه می‌دهد کارگران ماهر ازبکستانی را به‌طور قانونی به آن کشور اجازهٔ ورود و کار را بدهد.

هرچند اطلاعات زیادی در مورد این توافق‌نامه‌ها منتشر نشده، اما یک رسانهٔ ازبکستانی به نام (DARYO) روز گذشته گزارش داد که بر اساس این توافق‌نامه‌ها، ازبکستان زمینهٔ ترانزیت افغان‌هایی را که از جرمنی اخراج می‌شوند، فراهم خواهد کرد.

این در حالی‌ست که پیش از این به تاریخ ۳۱ اگست جرمنی با همکاری قطر ۲۸ پناهجوی افغان را که متهم به جرایم سنگین بودند، با یک پرواز چارتر به افغانستان بازگرداند.

این اعلام جدید حکومت جرمنی، برخی از پناهجویان افغان مقیم این کشور را نگران کرده است، اما برخی دیگر آن را اقدام مثبت تلقی می‌کنند.

ماه گذشته، جرمنی بیست‌وهشت مجرم جرایم سنگین را از آن کشور اخراج کرد.
ماه گذشته، جرمنی بیست‌وهشت مجرم جرایم سنگین را از آن کشور اخراج کرد.

نسرین حمیدی، یکی از افغان‌های مقیم در جرمنی، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «این وضعیت باعث ایجاد نگرانی‌ها و ترس‌هایی در میان سایر افغان‌ها در اینجا شده است. آن‌ها به دلیل این تصمیم‌ها تحت فشارهای اجتماعی قرار گرفته و احساس بی‌اعتمادی در آن‌ها افزایش یافته است. با شرایط کنونی افغانستان، چنین تصامیم تأثیرات عمیقی بر زندگی پناهجویان افغان خواهد داشت.»

حمیدالله زازی، یکی دیگر از افغان‌های مقیم جرمنی، به رادیو آزادی گفت: «جرم، جرم است، چه یک افغان مرتکب آن شود یا یک ترک، سوریایی، یا آفریقایی. هر کسی که درخواست پناهندگی می‌دهد و مرتکب جرایم می‌شود، باید برای جامعهٔ سالم و امنیت، به‌طور قانونی با او برخورد شود. بازگرداندن این صد یا دوصد مهاجر مجرم می‌تواند برای سایر افغان‌ها درس عبرتی باشد که چنین کارهایی انجام ندهند.»

گفتنی‌ست که فشارها برای اخراج پناهجویان متهم به جرایم سنگین در جرمنی پس از آن افزایش یافت که در ماه جون سال جاری، یک پناهجوی افغان به نام سلیمان عطایی به شرکت‌کنندگان در یک تجمع ضد اسلام حزب راست‌گرا حمله کرد.

در این حمله یک پولیس جرمنی زخمی شد و بعداً در شفاخانه جان باخت. این حادثه واکنش‌های شدیدی را در جرمنی به همراه داشت.

XS
SM
MD
LG