لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

احمد سهیل حسن‌زاده قرارداد UFC را به‌دست آورد


 حسن‌زاده پس از پیروزی مقابل حریف امریکایی، قرارداد UFC را به‌دست آورد
حسن‌زاده پس از پیروزی مقابل حریف امریکایی، قرارداد UFC را به‌دست آورد

احمد سهیل حسن‌زاده، ورزشکار مبارزات آزاد افغان مقیم امریکا، صبح امروز چهارشنبه ۲۸ سنبله حریف امریکایی‌اش را در مسابقۀ راه‌یابی به UFC شکست داد و تبدیل به پنجمین افغان شد که به این سازمان راه یافته است.

اولین افغان، سیر بهادرزاده بود که به تاریخ ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۱ با سازمان UFC قرارداد امضا کرد و چهار پیروزی در این سازمان کسب کرد. او با رکورد مجموعی ۲۴ پیروزی و هشت شکست از دنیای مبارزات آزاد به‌صورت غیررسمی خداحافظی کرد.

نصرت حق‌پرست دومین افغان بود که در سال ۲۰۱۷ توانست به این سازمان راه یابد و اولین رقابتش را در UFC انجام بدهد. حق‌پرست ۹ پیروزی و چهار شکست در UFC دارد که پنج پیروزی‌اش تحت پرچم افغانستان و چهار پیروزی دیگرش برای پرچم مراکش ثبت شده است. مجموع رکورد حق‌پرست در مبارزات آزاد ۱۷ پیروزی و ۵ شکست است.

جاوید بشارت در نومبر ۲۰۲۱ پس از تسلیم کردن حریفش از اسراییل، جواز حضور در UFC را کسب کرد. وی تا حال سه پیروزی و یک شکست در این سازمان دارد و مجموع رکوردهایش در سازمان‌های قبلی به ۱۴ پیروزی و یک شکست می‌رسد.

فرید بشارت، برادر جاوید بشارت، به تاریخ ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ در رقابت برای راه‌یابی به UFC حریف برازیلی‌اش را شکست داد و موفق به کسب قرارداد با UFC شد. فرید سه پیروزی در این سازمان کسب کرده و با رکوردهای قبلی‌اش در سازمان‌های دیگر، ۱۲ پیروزی بدون هیچ شکستی در کارنامۀ خود دارد.

با راه‌یابی سهیل حسن‌زاده به UFC، هم‌اکنون چهار چهرۀ فعال از افغانستان در این سازمان رقابت می‌کنند. اگرچه نصرت حق‌پرست مدتی است که به‌طور رسمی برای مراکش مسابقه می‌دهد، اما او بارها با نشان دادن پرچم افغانستان علاقه شدیدش را به افغانستان نشان داده است. با این حال، سازمان UFC اجازه حمل پرچم افغانستان را برای او نمی‌دهد.

سهیل حسن‌زاده در اپریل ۲۰۱۶ نخستین مسابقه حرفه‌ای خود را در مبارزات آزاد در افغانستان آغاز کرد و هشت پیروزی‌اش را از داخل افغانستان به‌دست آورد. پس از سقوط نظام جمهوریت، به امریکا رفت.

سهیل در فبروری ۲۰۲۲ جیمز ولسن امریکایی را در سازمان LFA شکست داد و توجه دانا وایت، رئیس سازمان UFC، را به خود جلب کرد.

سهیل در ۱۶ اگست ۲۰۲۲ چانس ورود به UFC را داشت، اما از ناظم صادکوف آذربایجانی شکست خورد.

حسن‌زاده برای آنکه بتواند بازهم چانس ورود به UFC را داشته باشد، پس از یک شکست دیگر و کسب دو پیروزی دیگر در سازمان‌های "کیج واریورز" و "توف اند اوف" امریکا، دوباره خود را ثابت کرد. سرانجام، امروز ۱۸ سپتمبر موفق شد دیلان مانتیلو از امریکا را توسط سبمیشن شکست دهد و به آرزوی دیرینه‌اش دست یابد.

XS
SM
MD
LG