لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

نشست شورای امنیت ملل متحد؛ اوتونبایوا: مقامات حاکم در افغانستان بحران بشری را عمیق تر ساخته اند


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد- نیویارک.
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد- نیویارک.

در نشست تازهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد که امروز(۱۸ سپتمبر) در مقر این سازمان در نیویارک دایر شد، روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی این سازمان و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش خودرا در مورد وضعیت جاری افغانستان تحت حاکمیت طالبان ارائه کرد.

در این نشست نمایندگان دایمی افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز دعوت شده بودند،

در این گزارش که هر سه ماه یکبار برای ارائه به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهیه می شود، روزا اوتونبایوا با صحبت در بارۀ فعالیت های یوناما، در مورد مسائل سیاسی، وضعیت بشری، پیشرفت ها و آزمون ها در زمینه حقوق بشر در افغانستان صحبت کرد.

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

خانم اوتونبایوا در بخشی از سخنان خود گفت که در سه سال گذشته با وصف دستاورد ها در برخی زمینۀ ها، در حالیکه کمک های بین المللی کاهش یافته، مردم افغانستان با بحران شدید بشری مواجه اند و مقامات حاکم بر افغانستان، این بحران را با سیاست هایی که بطور کافی روی نیاز های واقعی تمرکز ندارد، عمیق تر ساخته و ظرفیت اقتصادی مردم را تضعیف کرده است.

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) همچنین گفت که با وصف پیشرفت ها در نشست اخیر در دوحه، قانون جدید « امر به معروف و نهی از منکر» طالبان که بعد از این نشست تصوب شد، این پیشرفت ها را تحت تاثیر قرار داده، تضعیف کرده و این قانون زیگنال منفی را ارسال کرده است که نمی شود آن را نادیده گرفت.

تعدادی از زنان و دختران معترض افغانستان
تعدادی از زنان و دختران معترض افغانستان

در این نشست سیما باهوس مسئول بخش زنان سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرد و سخنان او روی وضعیت جاری در افغانستان بخصوص وضعیت زنان و دختران افغان متمرکز بود.

در نشست امروز سازمان ملل متحد مینا یک فعال حقوق زنان از افغانستان نیز در مورد وضعیت دشوار زنان افغان و محدویت های وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش آنها صحبت کرد.

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) در بخشی از این گزارش که روز سه شنبه در ویب سازمان ملل منتشر شد گفته که با توجه به گزارشها در مورد اختلافات داخلی بین طالبان، ملا هیبتالله آخندزاده رهبر این گروه، ارسال پیامهای مبنی بر وحدت و اطاعت را به مردم بیشتر ساخته است

در گزارش ارائه شده به این نشست در مورد سیاست های سختگیرانه طالبان علیه زنان و قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره شده و گفته شد که این قانون زنان در افغانستان را با محدودیت های جدیدی روبرو کرده است.

XS
SM
MD
LG