لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

دشواری های اخذ پاسپورت در افغانستان به سرگردانی ها و انتظار مردم افزوده است


تصویر آرشیف: شماری از متقاضیان پاسپورت که میگویند از انتظار زیاد خسته شده اند.
تصویر آرشیف: شماری از متقاضیان پاسپورت که میگویند از انتظار زیاد خسته شده اند.

در حالی‌که حکومت طالبان از پیشرفت‌ها در توزیع پاسپورت خبر می‌دهد، اما برخی از متقاضیان پاسپورت می‌گویند که هنوز در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

برخی از آن‌ها می‌گویند، تمام مراحل لازم را در زمینه اخذ پاسپورت از جمله خانه‌پری فرم‌ها، بایومتریک و پرداخت تعرفه‌های بانکی را انجام داده‌اند، اما پس از گذشت ده‌ها روز و ماه‌ها، پاسپورت‌های شان به پسته خانه‌های مربوطه نمی‌رسند.

یکی از باشنده‌گان ولایت پکتیا که نمی‌خواهد به علت حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید:

"وقتی بایومتریک خود را انجام دادم، هفت ماه منتظر ماندم تا پاسپورتم آمد، این مدت زمان بسیار طولانی بود، در زمان جمهوریت معمولا ۱۵ روز می‌کشید. علاوه بر مشکلات دیگر، وقت بسیار می‌گیرد، به ویژه پاسپورت محصلان بسیار به تأخیر می‌رسد، برخی اوقات هم به خاطر خراب بودن سیستم تأخیر دارد."

تصویری از اداره توزیع پاسپورت در ولایت هرات .
تصویری از اداره توزیع پاسپورت در ولایت هرات .

مژگان، یک باشندهٔ کابل که او نیز از چندین ماه به این‌سو منتظر پاسپورت‌اش است می‌گوید: "ما تقریباً شش تا هفت ماه است که منتظر هستیم، اما هنوز پاسپورت ما را نگرفته‌ایم، اگر از یکی از اعضای خانواده ما بیاید، بقیه باید ماه‌ها منتظر بمانند، پاسپورت شوهرم رسید، اما از من و دخترانم هنوز نیامده است، این پروسه بسیار کند است."

جمیله یک باشنده کابل: خیلی وقت است که درخواست داده ام اما از پاسپورت من خبری نیست.

جمیله، یکی دیگر از باشنده‌گان کابل هم شکایت همسان دارد: "خیلی وقت است که به ادارهٔ پاسپورت درخواست داده‌ایم، اما متأسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، افرادی هستند که در وقت بسیار کم پاسپورت می‌گیرند، اما اگر ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دالر بدهند، وضعیت اقتصادی من این‌قدر نیست که این پول را داده بتوانم."

از نورالله پتمن سخنگوی ریاست پاسپورت حکومت طالبان در مورد این شکایات و ادعاها پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این شکایات درحالی مطرح می‌شوند که ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر در صفحهٔ اکس (تویتر سابق) خود مدعی شد که روزانه الی ۱۵ هزار پاسپورت توزیع می‌کند و آن را اقدامی بی‌سابقه خوانده است.

این ریاست همچنان برای بهبود امور به تاریخ ۲۷ جولای از افتتاح سه مرکز جدید در کابل خبر داده بود.

گفته میشود بسیاری از افرادی که پاسپورت میگیرند در صدد ترک کشور و یافتن فرصت های کار و تصیل هستند.
گفته میشود بسیاری از افرادی که پاسپورت میگیرند در صدد ترک کشور و یافتن فرصت های کار و تصیل هستند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، تقاضا برای اخذ پاسپورت در این کشور افزایش یافته، درحالی‌که روند توزیع پاسپورت در سه سال گذشته به دلایل مختلف چندین بار متوقف شده و هنوز هم شکایت از تأخیر در این روند وجود دارد.

بر اساس گزارش‌ها روزانه صدها افغان به دلیل مشکلات مختلف افغانستان را ترک می‌کنند.

بیشتر آن‌ها ناامنی، بی‌کاری و ممنوعیت در برابر تحصیل دختران را از دلایل اصلی مهاجرت‌شان عنوان می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) به تاریخ دوم اگست در یک گزارش گفته بود که از ۲۰۲۰ تا اکنون نزدیک به ۸ میلیون افغان از کشور شان بیرون شده‌اند.

در این گزارش آمده بود که از این میان یک میلیون نفر به اروپا پناه برده و ۸۵ درصد دیگر آن‌ها به کشورهای همسایه بی‌خانمان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG