لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

دشواری در اخذ تذکره های الکترونیکی در افغانستان مردم را با مشکلات زیاد رو به رو کرده است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

درکنار دشواری های اخذ پاسپورت در افغانستان ، شماری ازافغان ها میگویند که حالا گرفتن تذکره الکترونیکی نیز برای آنها به یک چالش بزرگ دیگر مبدل شده است.

شماری از باشنده های ولایت های مختلف افغانستان به رادیوآزادی گفتند که به ساعت ها حتی روزها وشب ها را انتظار میکشند باز هم نمیتوانند به دلیل ازدحام و بی نظمی زیاد تذکره الکترونیکی بگیرند.

با آنکه حکومت طالبان برای پایان دادن به ازدحام چندین دفتردیگر را هم ایجاد کرده ، اما ازدحام دربخش تذکره الکترونیکی را کاهش نداده است.

وحید باشنده شهرکابل که پس ازانتظار طولانی نتوانسته است تذکره الکترونیکی بگیرد ، به رادیوآزادی گفت :

"در مراکز توزیع تذکره الکترونیکی بسیار ازدحام است ، جنجال هم است ما بسیاروقت ثبت نام کرده بودیم، تا حال معلوم نیست درکنار این زمانی که درسرای شمالی بروید وتذکره کهنه را تبدیل کنید بسیار وقت را میگیرد."

یکی از افغانهای که تذکره الکترونیکی اخذ کرده است.
یکی از افغانهای که تذکره الکترونیکی اخذ کرده است.

طارق باشنده شهرکابل دراین مورد به رادیوآزادی گفت :

"اگر دراسناد کسی مشکل باشد، نام اشتباه باشد یا نام پدرکلان اشتباه باشد درتمام افغانستان تنها یک مرکزاست که درسرای شمالی است درآنجا انقدرازدحام است که دریک روزهزارها تن میایند ، درهرغرفه به صدها نفر ایستاد است، یعنی برای تکمیل کردن مراحل باید ده روز را سپری کنی"

در حال حاضر ۷۷ مرکز توزیع تذکره های الکترونیکی در افغانستان فعال است

در این میان افرادی هم شامل اند که از ولایت ها برای گرفتن تذکره الکترونیکی به کابل میایند ، اما به گفته خود شان پس از انتظار چندین روز دوباره دست خالی به خانه برمیگردند.

یک باشنده ولایت پکتیا که ازگرفتن نام اش خود داری کرد درکنار ازدحام بیش از حد از بلند بودن قیمت تذکره الکترونیکی هم شکایت دارد:

"درزمان جمهوریت یک تذکره الکترونیکی ۱۰۰افغانی قیمت داشت، حالا ۷۰۰افغانی میگیرد، قبل از توزیع قیمت خدمات ۵۰۰افغانی بود حالا ۱۲۰۰افغانی است این یک تفاوت بسیار بزرگ است وقیمت بلند است آن هم در این گونه یک کشورفقیر"

ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان در افغانستان
ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان در افغانستان

این درحالیست که ملامحمد حسن اخند رئیس الوزرای حکومت طالبان روزسه شنبه درصفحه ایکس خود از ایجاد یک کمیته خاص به هدف ایجاد سهولت وتنظیم پروسه توزیع تذکره های الکترونیکی خبرداد.

داشتن تذکره الکترونیکی برای اخذ پاسپورت در افغانستان امر ضروری است .

پس از حاکمیت دوباره طالبان درافغانستان به دلیل بیکاری ، فقر و دیگرمشکلات روزانه صدها افغان تلاش میکنند که با گرفتن تذکره الکترونیکی وسپس پاسپورت افغانستان را ترک کنند.

به اساس معلومات اداره ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان درحال حاضر درتمام افغانستان ۷۷مرکز توزیع تذکره الکترونیکی فعال است.

سخنگوی این اداره دو روز قبل درصحبت با یک رسانه خصوصی گفت که پس ازحاکمیت دوباره طالبان درافغانستان برای حدود هشت میلیون تن تذکره الکترونیکی توزیع کرده اند.

XS
SM
MD
LG