لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

حملات هوایی اسرائیل به جنوب و شرق لبنان ۲۷۴ کشته و بیش از ۷۰۰ مجروح برجای گذاشت


زارت صحت لبنان مرگبارترین روز در جریان نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله را اعلام کرد.
زارت صحت لبنان مرگبارترین روز در جریان نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله را اعلام کرد.

در ادامۀ نزاع میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، روز دوشنبه طیاره‌های جنگی قوای هوایی اسرائیل حملاتی را در جنوب و شرق لبنان انجام دادند. وزارت صحت عامۀ لبنان گفت که در اثر این حملات هوایی حداقل ۲۷۴ تن کشته و بیش از ۷۰۰ تن دیگر مجروح شده‌اند. این مرگبارترین روز بعد از آغاز نزاع میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل در ماه سنبله سال گذشته پنداشته می‌شود.

اعلامیۀ وزارت صحت عامه لبنان گفت که اکثر قربانیان این حملات هوایی، زنان، اطفال، و کارمندان موسسات امدادرسانی اند.

همچنان، اسرائیل می‌گوید که در حملات روز دوشنبه ۳۰۰ هدف را مورد حمله قرار داده است و حملات خود بر مراکز نظامی حزب‌الله را ادامه می‌دهد. اسرائیل افزود که علت افزایش تلفات این است که در خانه‌هایی که هدف قرار گرفتند، اسلحه انبار شده بود.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش کردند که به دنبال این حملات، هزاران نفر از جنوب لبنان به بیروت فرار کردند. خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارش خود گفت که شاهراه عمومی از شهر ساحلی صیدا به سوی بیروت با وسایط کسانی که از جنوب به سوی بیروت در حرکت بودند، مزدحم شده است.

اردوی اسرائیل در آستانۀ این حملات به لبنانی‌ها هشدار داد که از ساحات مربوط به حزب‌الله لبنان خود را دور کنند. نظامیان اسرائیلی از پلان حملات وسیع و دقیق علیه حزب‌الله لبنان، که مورد حمایت ایران است، خبر دادند.

خبرگزاری دولتی لبنان گفته که طیاره‌های جنگی اسرائیل در جریان سی دقیقه بیش از هشتاد حمله در جنوب لبنان انجام دادند. همزمان شرق لبنان نیز شاهد حملات شدید قوای هوایی اسرائیل بود. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه با آغاز حملات تأیید کردند که صدای حملات شدید در جنوب و شرق لبنان شنیده شد.

هزاران نفر از جنوب لبنان به بیروت فرار کردند.
هزاران نفر از جنوب لبنان به بیروت فرار کردند.

سخنگوی اردوی اسرائیل در نشست خبری صبح روز دوشنبه در یک پیام بی‌سابقه به مردم در قریه‌های لبنان توصیه کرد تا از ماحول ساختمان‌های مربوط به حزب‌الله و مراکز این حزب خود را دور کنند. ادمیرال دانیل هگاری گفت که اردوی اسرائیل حملات وسیع و دقیق بر همه مراکز به گفته وی دهشت‌افگنان در سراسر لبنان انجام می‌دهد و این حملات ادامه خواهد داشت.

حملات هوایی شدید روز دوشنبه اسرائیل بر جنوب و شرق لبنان بعد از آن انجام شد که حزب‌الله لبنان یک روز قبل از آن بیش از صد راکت به مناطق شمال اسرائیل شلیک کرد.

XS
SM
MD
LG