لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

رئیس جمهور بایدن: مواد مخدر کیمیاوی کشنده ترین نوع مخدرات است که باید جلو تولید آن گرفته شود


جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

نشست سالانه رهبران کشورهای عضو "ایتلاف جهانی مبارزه با مواد مخدر کیمیاوی" در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحد امریکا در این نشست گفت که با توجه به تهدید جدی مواد مخدر کیمیاوی که به امنیت کشورها و صحت شهروندان آنان وارد کرده، تا حال تلاش کافی برای جلوگیری از تولید، قاچاق و استفاده از آن صورت نگرفته است.

رییس جمهور بایدن کاهش تهدید مواد مخدر کیمیاوی را نیازمند جلوگیری از تولید و عرضه آن و تداوی معتادان آن می‌داند:

"مواد مخدر کیمیاوی تهدید به امنیت ملی کشورها است. به همین خاطر در جولای امسال من سندی را امضاء کردم که رسماً مواد مخدر کیمیاوی را به عنوان تهدید به امنیت ملی امریکا قلمداد می‌کند. امروز کشورهای عضو ایتلاف یک ابتکار تازه را راه اندازی می‌کنند تا تلاش‌ها به منظور برهم زدن زنجیره تولید، عرضه و توزیع مواد مخدر، شناسایی تهدید انواع مواد مخدر جدید و شریک ساختن معلومات در این رابطه را بیشتر ‌سازند و سوم این که با افزایش دسترسی به تداوی، جلو افزایش مرگ و میر استفاده کننده گان را می‌گیرند. این کار با جلوگیری از عرضه مواد مخدر، ضبط آن و تداوی معتادان ممکن است."

در افغانستان مواد مخدر کیمیاوی با استفاده از امکانات محلی و وسایل ابتدایی تولید و به بازار عرضه میشود.
در افغانستان مواد مخدر کیمیاوی با استفاده از امکانات محلی و وسایل ابتدایی تولید و به بازار عرضه میشود.

استفاده از مواد مخدر کیمیاوی، بگونه خاص شیشه و تابلیت‌های نشه‌آور در سال‌های اخیر در افغانستان نیز افزایش یافته و بر بنیاد معلومات مراکز ترک اعتیاد، مرگ و میر معتادان آن نیز در مقایسه به گذشته بیشتر شده، اما به دلیل محدودیت حکومت طالبان بر دسترسی به اطلاعات، معلومات رسمی و ارقام دقیق آن در دست نیست.

در ائتلاف جهانی مبارزه با مواد مخدر ۱۶۰ کشور و پانزده سازمان جهانی عضویت دارند

انتونی بلنکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا نیز در ارتباط به مواد مخدر کیمیاوی اظهاراتی داشت.

انتونی بلنکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلنکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

وی گفت که عرضه مواد کیمیاوی با تولید مواد مخدر کیمیاوی کمک کرده و جلوگیری از تولید، عرضه و استفاده از این نوع مواد مخدر نیاز به همکاری کشورها دارد:

"تهدید مواد مخدر کیمیاوی در جهان در حال افزایش است. مثلاً شیشه در شرق و جنوب شرق آسیا، تابلیت‌های نشه‌آور در شرق میانه، ترامادول در افریقا و فنتانیال در ایالات متحده. این یک چالش جهانی است. مردم مواد کیمیاوی را انتقال می‌دهند، گروه‌های جرمی از آن مواد مخدر کیمیاوی می‌سازند و بعد آن را در کشور سومی به فروش می‌رسانند. تمامی کشورها باید برای رفع این چالش اقدام کنند، زیرا هیچ حکومتی نمی‌تواند این مشکل را به تنهایی حل کند."

ایتلاف جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ ایجاد شد و تا حال (۱۶۰) کشور و پانزده سازمان بین‌المللی عضویت آن را کسب کرده اند.

هرچند افغانستان از جمله کشورهای بزرگ تولید کننده شیشه به عنوان بخشی از مواد مخدر کیمیاوی است و صدها هزار تن در این کشور به آن معتاد اند، اما به دلیل عدم به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جهان، افغانستان تا حال عضو این ایتلاف نشده است.

XS
SM
MD
LG