لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

گروه بین‌المللی بحران: برای تداوم منع کشت کوکنار باید فرصت‌های دایمی کار در افغانستان به وجود آید


کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان .
کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان .

گرو بین‌المللی بحران با انجام یک تحلیل، گزارشی را زیر نام "مبارزه طالبان با مواد مخدر و معضل در کشت‌زارهای کوکنار" تهیه کرده و در آن به چگونگی مبارزه طالبان با کشت کوکنار و عواقب اقتصادی این تصمیم پرداخته است.

این ارزیابی برنامه تخریب مزارع کوکنار توسط حکومت طالبان را در یک قرن اخیر در جهان بی‌نظیر می‌داند، اما در آن تاکید شده که عواقب اقتصادی این تصمیم برای مردم دشوار بوده است.

گروه بین‌المللی بحران، با استناد به یافته‌های سازمان ملل متحد نوشته که کشت کوکنار در گذشته برای نیم میلیون تن در افغانستان زمینه کار وقفه‌یی و برای یک ‌صد هزار تن نیز زمینه کار دایمی را فراهم کرده بود که با منع کشت آن، اکثریت این کارگران، کارشان را از دست داده اند.

گریم اسمیت، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران می‌گوید، تا اینجای کار طالبان در منع کشت کوکنار موفق بوده است، اما با توجه به وابستگی اقتصادی دهقانان به عاید کوکنار، امکان آن وجود دارد که دهقانان دست به نافرمانی و مقاومت بزنند.

دهقانان در هنگام کار روی یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان.
دهقانان در هنگام کار روی یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان.

وی به ادامه افزود:

" تصمیم منع کشت کوکنار بیشتر بر دهقانانی دارای زمین کمتر، کارگران مزارع کوکنار و دهقانانی تاثیر گذاشته که خود شان زمین ندارند و زمین‌های دیگران را به اجاره می‌گیرند. حال دهقانان گندم و کشت‌های بدیل دیگر را می کارند و به کارگران کمتری در این چنین مزارع نیاز است. بناء بر این، در نتیجه تصمیم منع کشت کوکنار صدها هزار کارگر بیکار شده اند. این کافی نیست که شما به دهقانان بگویید که تو برو گندم کشت کن، تو برو زعفران کشت کن و تو برو باغ انار بساز. آنچه که شما باید انجام دهید، ایجاد فابریکه‌ها است، تغییر زنجیره زراعتی است. پیشنهاد ما این است که باید از کمک‌های کوتاه مدت بشری بسوی توسعه دراز مدت اقتصادی برویم تا به بحران فقر پایان دهیم."

گروه بین‌المللی بحران: کشت کوکنار در گذشته برای نیم میلیون تن در افغانستان زمینه کار فراهم کرده بود

گروه بین‌المللی بحران کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان را تهدید جدی به جهان خوانده و نوشته که منع کشت کوکنار از تهدید و مشکل صحی در برابر جهان کاسته است، اما از عدم همکاری جامعه جهانی با دهقانان و افراد آسیب پذیر انتقاد کرده است.

این نهاد به کشورهای منطقه و جامعه جهانی پیشنهاد کرده که با زمینه سازی به رشد اقتصاد مشروع و ایجاد زمینه‌ کار در افغانستان، از گسترش فقر در میان کارگران، زنان و ادامه مهاجرت‌ها جلوگیری کنند.

بسیاری از دهقانان در افغانستان شکایت دارند که کمک های بدیل کشت کوکنار را دریافت نکرده اند.
بسیاری از دهقانان در افغانستان شکایت دارند که کمک های بدیل کشت کوکنار را دریافت نکرده اند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان مبارزه با مواد مخدر را نیازمند همکاری‌های جهانی می‌داند، زیرا به گفته وی، حکومت آنان برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر امکانات کمتری در اختیار دارد:

" در دو نیم سال گذشته ما در جلوگیری از این پدیده بد (۹۵) در صد پیشرفت داشته ایم. حال میزان کشت کوکنار در افغانستان به صفر نزدیک شده و امارت اسلامی افغانستان در بخش جلوگیری از قاچاق و تولید مواد مخدر کیمیاوی هم اقدامات جدی را روی دست گرفته است."

تاکید گروه بین‌المللی بحران بر موفقیت طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار و کمک با رشد اقتصادی افغانستان در حال است که سازمان ملل متحد در آخرین گزارشش هُشدار داده که امسال بار دیگر تریاک بیشتر در افغانستان تولید خواهد شد.

از سوی دیگر، قرار است سازمان ملل متحد در آینده نزدیک نشستی را به اشتراک کشورهای منطقه و جهان برای جلب کمک‌های اقتصادی با دهقانان در افغانستان و همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر برگزار کند.

XS
SM
MD
LG