لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

کانگرس امریکا: برای آزادی سه امریکایی دربند طالبان، باید زود اقدام شود


رایان کوربت، جورج گلزمن و محمودشاه حبیبی، شهروندان امریکایی که ادعا می‌شود دربند طالبان هستند.
رایان کوربت، جورج گلزمن و محمودشاه حبیبی، شهروندان امریکایی که ادعا می‌شود دربند طالبان هستند.

از ناپدید شدن محمودشاه حبیبی، امریکایی افغان‌تبار و رئیس سابق اداره هوایی ملکی افغانستان، بیش از دو سال می‌گذرد، اما هنوز هم نگرانی‌ها در مورد سرنوشت او و دو امریکایی دیگر وجود دارد.

به تازگی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا از حکومت این کشور خواسته که برای آزادی این سه نفر، بدون اتلاف وقت اقدام کند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا، روز چهارشنبه ۲۵ سپتمبر، با نشر اعلامیه‌ای گفت که خروج زیان‌آور نیروهای امریکا از افغانستان در دوران حکومت بایدن و هریس به طالبان جرئت داد که به سیاست گروگان‌گیری روی آورند.

در این اعلامیه آمده است که در حال حاضر دست‌کم سه امریکایی در افغانستان در اسارت طالبان به سر می‌برند.

اعلامیه همچنین از حکومت امریکا خواسته که بر طالبان فشار وارد کند تا آن‌ها قبول کنند که محمود شاه حبیبی نزد آن‌ها است و توضیح دهند که القاعده در اسیر کردن او چه نقشی داشته است. همچنین درخواست شده که دو امریکایی دیگر، رایان کوربیت و جورج گلیزمان، به زودترین فرصت به خانه‌هایشان بازگردانده شوند.

در پایان اعلامیه، به نقل از مک کال آمده است که آن‌ها نمی‌توانند به رژیم تروریستی اجازه دهند که به امریکایی‌های دیگر آسیب برسانند.

اعضای خانواده محمودشاه حبیبی می‌گویند که هرچند آن‌ها از قبل اسناد و شواهدی را که نشان می‌دهد حبیبی در اسارت طالبان است با حکومت امریکا شریک کرده‌اند، اما در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مشاهده نکرده‌اند.

احمد شاه حبیبی، برادر محمود شاه، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «اسناد و شواهدی را که ما در مورد حبس بودن وی نزد طالبان داریم، با حکومت امریکا شریک ساخته‌ایم، ولی با وجود این، تا حال پیشرفتی نداشته‌ایم. گزارش‌ها مبنی بر اینکه طالبان حبیبی را به القاعده سپرده‌اند، توسط ما تائید نشده و این اطلاعات از هیچ منبع معتبری به دست ما نرسیده است. حکومت امریکا و طالبان نیز به ما نگفته‌اند که او به القاعده سپرده شده است.»

رایان کوربت با خانواده‌اش، او زمانی در افغانستان زندگی و کار می‌کرد
رایان کوربت با خانواده‌اش، او زمانی در افغانستان زندگی و کار می‌کرد

بر اساس ادعای اعضای خانواده محمود شاه حبیبی، این امریکایی افغان‌تبار در ماه جولای سال ۲۰۲۲، یک روز پس از کشته شدن رهبر القاعده ایمن الظواهری در کابل، همراه با ۲۹ کارمند دیگر شبکه مخابراتی (ای آر ایکس) دستگیر شدند، اما تاکنون طالبان بازداشت وی را تائید نکرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به تازگی به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداده است، اما پیش‌تر گفته بود که در زندان‌های آن‌ها شخصی به نام محمود شاه حبیبی وجود ندارد.

این در حالی است که در ۲۱ سپتمبر جاری، سارا آدامز، مأمور سابق سی‌آی‌ای، در شبکه اکس (تویتر سابق) ادعا کرده بود که طالبان حبیبی را به القاعده سپرده‌اند و هشدار داد که اگر امریکا زود اقدام نکند، القاعده یک امریکایی را اعدام خواهد کرد.

محمودشاه حبیبی که ادعا می شود دربند طالبان است. اما طالبان گفته اند که حبیبی نزد آنها نیست.
محمودشاه حبیبی که ادعا می شود دربند طالبان است. اما طالبان گفته اند که حبیبی نزد آنها نیست.

وزارت خارجه امریکا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که محمودشاه حبیبی در زندان طالبان است و ایالات متحده در مورد وضعیت سلامتی محمود شاه حبیبی، رایان کوربیت و جورج گلیزمان، که به ناحق در افغانستان دستگیر شده‌اند، نگرانی عمیق دارد.

طارق فرهادی، کارشناس روابط بین‌المللی، می‌گوید حکومت فعلی امریکا سعی دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، افراد ربوده‌شده امریکایی را آزاد کند.

او افزود: «حکومت جو بایدن نیاز دارد که پیش از انتخابات، این گروگان‌ها آزاد شوند؛ زیرا این موضوع بسیار مهم است و بایدن چندین بار گفته که می‌خواهد گروگان‌های امریکایی در هر جای دنیا آزاد شوند. او می‌خواهد پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در این امر موفق شود و بتواند این گروگان‌ها را در امریکا پذیرایی کند.»

به گفته آقای فرهادی، امریکایی‌ها بارها بر مسئله آزادی این ربوده‌شده‌گان تأکید کرده‌اند، اما طالبان به دنبال امتیازات بزرگی در ازای این کار هستند.

این کارشناس روابط بین‌المللی سخنان طالبان را درباره محمود شاه حبیبی نگران‌کننده خواند و افزود که طالبان باید هرچه زودتر در این مورد پاسخی قانع‌کننده بدهند.

XS
SM
MD
LG