لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

بر اساس حکم وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، تجلیل از روز معلم در مکاتب افغانستان ممنوع شد


یک صنف درسی دانش آموزان پایین تر از صنف ششم در کابل .
یک صنف درسی دانش آموزان پایین تر از صنف ششم در کابل .

حکومت طالبان دانش‌آموزان و معلمان مکاتب را از تجلیل از روز معلم منع کرده‌است.

شماری از دانش‌آموزان و معلمان در شهر کابل و برخی ولایات افغانستان می‌گویند که حکومت طالبان به مسئولان مکاتب گفته است که از تجلیل از روز معلم خودداری کنند.

روز معلم در افغانستان به تاریخ ۱۳ میزان جشن گرفته می‌شود، اما این‌که امسال این روز با روز جمعه مصادف شده، دانش‌آموزان خواستند که این روز را در تاریخ ۱۲ میزان (پنجشنبه) جشن بگیرند.

یکی از معلمان در یک مکتب خصوصی در پروان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد در گزارش نام‌اش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید که حکومت طالبان در مقابل مکاتب ناظران را مقرر کرده‌است. او گفت:

"روز پنجشنبه نامه‌ای به مکتب ما رسید که در آن آمده بود هیچ دانش‌آموزی حق ندارد این روز را در مکتب جشن بگیرد و اگر هدیه‌ی برای معلم بیاورد، باید آن را به دانش‌آموز برگرداند. همچنین در مقابل مکتب ناظران قرار داده شده‌اند تا اگر کیک یا چیزی با دانش‌آموزان باشد، آن را پس بگیرند و اگر کسی تخلف کند، با او برخورد قانونی خواهد شد."

بخشی از مکتوب وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که به ممنوعیت تجلیل از روز معلم نیز اشاره کرده است.
بخشی از مکتوب وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که به ممنوعیت تجلیل از روز معلم نیز اشاره کرده است.

در نامه‌ی که یک نسخه آن به رادیو آزادی رسیده و پای آن محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان امضا کرده، مشخصاً از این موارد یادآوری نشده، اما آمده که تجلیل از روزهایی‌که در دین اسلام ثابت نشده و یا ایجاد غیر مسلمان‌هاست، از سوی این وزارت ممنوع است.

منبع در حکومت طالبان صحت این مکتوب را تأیید کرده‌است.

با این حال، برخی از معلمان ادعا کردند که در برخی از مدارس دینی طالبان این روز جشن گرفته شده‌است. یکی از این معلمان به نام رخ گل ارمل که نه از مدرسه‌ی نام می‌برد و ‌نه سندی در این مورد ارائه کرده‌است به رادیو آزادی می‌گوید:

"متأسفانه برگزاری این روز ممنوع شد، اما تا جایی‌که ما اطلاع داریم، در برخی مدارس دینی برای روز معلم پول جمع‌آوری شده و هر دانش‌آموز ۵۰۰ افغانی پرداخت کرده و مولوی‌ها این روز را جشن گرفته اند، اما در مکاتب عمومی چنین چیزی نشده است."

طالبان در دروازه های ورودی مکاتب افرادی را موظف ساخته اند که به دانش آموزان اجازه ندهند گل و یا کیک بیاورند

برخی از معلمان و دانش‌آموزان می‌گویند که این اقدام طالبان برای‌شان بسیار ناامید کننده بوده‌است:

"ما به بسیاری از دانش‌آموزان گفتیم که اصلاً این روز را یاد نکنید و فکر کنید که هیچ چیزی وجود ندارد، اما باز هم دانش‌آموزان با مهربانی خواستند که این روز را جشن بگیرند، اما از ترس، زیرا در هر منطقه کابل، ایست‌های طالبان وجود دارد و ایست طالبان تنها چند کیلومتر از مکتب ما فاصله دارد. به همین خاطر ما را ساعت ده رخصت کردند تا خبری نشود. دانش‌آموزان و تمام معلمان نیز بسیار ناراحت شدند."

طالبان با تسلط به قدرت درافغانستان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته اند و به زنان و دختران اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند.
طالبان با تسلط به قدرت درافغانستان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته اند و به زنان و دختران اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند.

او می‌گوید که نخستین معلم دین اسلام حضرت محمد (ص) است و بنابراین باید به معلمان احترام شود.

یکی از دانش‌آموزان به نام پروانه نیز به رادیو آزادی گفت: "با همان شوق و علاقه‌ای که در سال‌های گذشته این روز را جشن می‌گرفتیم و از معلمان خود قدردانی می‌کردیم، امسال هم خواستیم روز معلم را جشن بگیریم، اما طالبان با صدور یک اطلاعیه ما را از این روز منع کردند."

روز جهانی معلم هر سال در پنجم اکتبر از سوی سازمان یونسکو به منظور بهبود معاش و زنده‌گی معیشتی معلمان، ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و توسعه آن جشن گرفته می‌شود و فرصتی برای بررسی مسائل مربوط به معلمان و آموزش فراهم می‌کند.

در افغانستان از سال‌های طولانی این روز به تاریخ سوم جوزا جشن گرفته می‌شد، اما در سال‌های اخیر نظام جمهوری، این تاریخ به سیزدهم میزان منتقل شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG