لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

موسسهٔ السیس: امسال بر بیشتر از هفت هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود


تصویر آرشیف: یکی از مزارع کوکنار در جنوب افغانستان.
تصویر آرشیف: یکی از مزارع کوکنار در جنوب افغانستان.

نهاد السیس سومین تحلیل خود را در رابطه به وضعیت کشت کوکنار و تولید تریاک در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، نشر کرد.

این تحلیل که بر بنیاد عکس های ماهواره یی از مزارع کوکنار در افغانستان تهیه شده، نشان میدهد که امسال در تمامی مناطق افغانستان بر هفت هزار و (۳۸۲) هکتار زمین کوکنار کشت شده بود، در حال که سال گذشته دهقانان بر بیست دو هزار و (۶۴۲) هکتار زمین کوکنار کشت کرده بودند.

تحلیلگران در نهاد السیس دریافته اند که یک علت کاهش میزان کشت کوکنار این بوده که دهقانان در ولایت های کندهار، ارزگان و دایکندی به کشت آن کم علاقه شده اند، اما برعکس آن دهقانان در بدخشان میزان کشت کوکنار را افزایش داده اند.

داکتر ظفر، معیین پیشین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر، عامل عمده ادامه کشت کوکنار از سوی دهقانان را فقر میداند:

" طالبان کوشش خود را میکنند و به کشت کوکنار و رشد قاچاق مواد مخدر اجازه نمیدهند، ولی امکانات زیاد هم ندارند که با مردم و دهقانان کمک کنند. عدم به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان یکی از مشکلاتی است که مردم دنیا هم به آن اندازه کمک نمیکنند."

دهقانانی که کشت کوکنار را کنار گذاشته اند، برای ادامه فعالیت های زراعتی به کمک های بدیل نیاز دارند.
دهقانانی که کشت کوکنار را کنار گذاشته اند، برای ادامه فعالیت های زراعتی به کمک های بدیل نیاز دارند.

حکومت طالبان ادعا میکند که کشت کوکنار در افغانستان به صفر رسیده و از جامعه جهانی میخواهد که برای دوام این وضعیت، در بخش تهیه کشت بدیل با دهقانان کمک کنند.

در ادامه تحلیل موسسه السیس آینده منع کشت کوکنار و تجارت تریاک نامعلوم عنوان شده است، زیرا به باور تحلیلگران این نهاد، هم زمان با بلند رفتن قیمت تریاک، حامیان قدرتمند محلی طالبان و جنگجویان آنان بیشتر به تجارت مواد مخدر وابسته شده اند.

گریم اسمیت، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران به این باور است که با توجه به وابستگی دهقانان در مناطق دور دست افغانستان به عاید کوکنار، امکان آن وجود دارد که تصمیم منع کشت کوکنار توسط طالبان در سالهای آینده با مشکل روبرو شود:

" واضح است که آینده تصمیم منع کشت کوکنار شکننده است، طالبان در تطبیق این تصمیم جدی اند. آنان با روحیه ایدیالوژیک تلاش میکنند که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را منع سازند، اما واقعاً روشن نیست که تا کجا پیش خواهند رفت، چون زنده گی و معیشیت مردم با این صنعت غیر قانونی گِرِه خورده است و برای طالبان دشوار است که منع کامل کشت کوکنار را در سالهای آینده ادامه دهند."

نگرانی ها در رابطه به از افزایش دوباره کشت کوکنار و دخیل شدن بیشتر مسوولان محلی حکومت طالبان در قاچاق تریاک در حالی است که حکومت طالبان پس از نشست سوم دوحه، ظاهراً بیشتر به جلب کمکهای جامعه جهانی تلاش میکند.

در کنار آن، سازمان ملل متحد نیز با حکومت طالبان تعهد سپرده که قرار است به زودی نشستی را به اشتراک دیپلوماتان خارجی برای جلب کمکهای اقتصادی به دهقانان برگزار کند.

XS
SM
MD
LG