لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

رده بندی جدید فیفا اعلام شد و جایگاه فوتسال افغانستان، با کمال نا باوری هیچ تغییری نکرد 


 اعضای تیم فوتسال افغانستان.
اعضای تیم فوتسال افغانستان.

فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" امروز جمعه ۲۰ میزان پس از ختم جام جهانی فوتسال، تازه ترین رده بندی فوتسال جهان را اعلام کرد که در آن برازیل اول، پرتگال دوم، آرجنتاین با دو پله صعود سوم، اسپانیا با یک پله نزول در جایگاه چهارم قرار گرفته اند.

قزاقستان با سه پله صعود در جایگاه پنجم ایستاد، ایران نیز دو پله نزول دارد و در مکان ششم جهان قرار گرفته است.

مراکش با یک پله پایین تر هفتم شده است، روسیه نیز یک پله نزول را تجربه کرده و درمکان هشتم ایستاده است و تیم اوکراین با سه پله صعود در مکان نهم جهان قرار گرفته است و فرانسه در مکان دهم باقی ماند.

این در شرایطی است که تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از آغاز جام جهانی، در رده بندی فیفا جایگاه سی جهان را در اختیار داشت، اما با وجود آنکه تیم افغانستان در برابر آنگولا به پیروزی رسید و توانست که به جمع شانزده تیم برتر جام جهانی برسد، ممکن است سه شکست افغانستان در جام جهانی باعث عدم صعود افغانستان در رده بندی جدید فیفا باشد.

رده بندی جدید فیفا که در آن جایگاه تیم ملی فوتسال افغانستان تغییر نخورده است.
رده بندی جدید فیفا که در آن جایگاه تیم ملی فوتسال افغانستان تغییر نخورده است.

پیش از این گمانه زنی های وجود داشت که ممکن افغانستان جز ۲۰ تیم برتر دنیا قرار بیگیرد که چنین نشد.

تیم ملی فوتسال افغانستان از اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی به هدف راه یابی به جام آسیا گام برداشت، این تیم اواخر ماه جولای سال قبل میلادی نائب قهرمان فوتسال مرکز آسیا شد، سپس در مقدماتی جام آسیا که در اکتوبر ۲۰۲۳ به میزبانی عربستان برگزار شده بود، این تیم با پیروزی ۳ بر ۲ مقابل عربستان، کسب نتیجه مساوی ۷ بر ۷ در برابر تیم اندونیزیا و پیروزی پرگول ۱۸ بر ۲ مقابل ماکائو توانست که به عنوان تیم صدر نشین از گروپ "B" مقدماتی جام آسیا، به جام ملت های فوتسال آسیا صعود کند.

اما افغانستان در جام ملت های فوتسال آسیا که در اواخر ماه حمل و اوایل ماه ثور به میزبانی تایلند برگزار شده بود، با کسب مقام پنجم آسیا توانست که به جام جهانی فوتسال صعود کند، این تیم در جام آسیا در گروپ چهارم با تیم های ایران، کویت و بحرین همگروه شد، در اولین بازی از ایران سه بر یک باخت، در رقابت دوم با تیم کویت سه بر سه مساوی کرد و اما بحرین را سه بر دو شکست داد و توانست که به دور یک هشتم نهایی صعود کند.

افغانستان در یک هشتم نهایی، با حریف دیرینه اش " تاجیکستان" قرار گرفت، مسابقه در وقت های قانونی یک بر یک به پایان رسید و اما تاجیکستان در وقت های اضافه با یک گول پیروز شد و به نیمه نهایی صعود کرد و همچنان تکت جام جهانی را نیز گرفت، اما افغانستان کارش برای صعود مستقیم به جام جهانی ممکن نبود تا اینکه مجبور به دو پیروزی بود.

برخی از بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان
برخی از بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان

تیم افغانستان در اولین مسابقه پلی آف، مقابل عراق ۵ بر ۳ برنده شد، سپس در رقابت حساس برای بدست آوردن مقام پنجمی آسیا و کسب تکت حضور به جام جهانی باید مقابل قرغیزستان به پیروزی می رسید، افغانستان با نتیجه مشابه ۵ بر ۳ در برابر تیم قرغیزستان نیز پیروز شد و به عنوان یکی از پنج قدرت فوتسال آسیا به جام جهانی صعود کرد.

پس از آن تیم ملی فوتسال افغانستان سرخط خبرهای دنیا شد، این تیم در طی یک سال و دو ماه در چهار تورنمنت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا شرکت کرد، از جام کافا "آسیای مرکزی" گرفته تا مقدماتی جام آسیا، سپس جام آسیا و در نهایت جام جهانی.

البته این را باید ذکر کرد که تیم افغانستان در چندین تورنمنت دوستانه و چند جانبه در کشور های ایران، لبنان، مراکش، تایلند و ازبکستان شرکت داشت و با انجام بیشترین رقابتهای تدارکاتی پا به جام جهانی فوتسال گذاشته بود.

XS
SM
MD
LG