لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

آغاز جرگه بزرگ قومی در خیبر پختونخوا؛ اشتراک کننده ها به تصامیم این گردهمایی وسیع امیدوار اند


اشتراک کننده های جرگه قومی در خیبر پختونخوا
اشتراک کننده های جرگه قومی در خیبر پختونخوا

جرگه قومی که از سوی جنبش تحفظ پشتون در خیبر پختونخوا فراخوانده شده بود، پس از یک روز تاخیر صبح امروز شنبه آغاز شد.

منصور خان، یکی از اعضای رهبری جنبش ملی جمهوری و یکی ازشرکت کنندگان در مورد آغاز کار جرگه به رادیو آزادی گفت:

"جرگه امروز ساعت ده بجه شروع شد، برای ارائه پرزینتیشن سکرین نصب شد،تا ساعت دو بجه پرزینتیشن ها ارائه می‌شوند، بعد از آن تا شام برای گروه های سیاسی و اقوام مختلف جاهای ویژه آماده می‌شود و افراد برای سخنرانی انتخاب می‌شوند"

منظورپشتین رهبرجنبش تحفظ پشتون ناوقت روز جمعه ۱۱اکتوبر دریک سخنرانی کوتاه گفت که به دلیل تاخیر درامور انتظامی ، جرگه در وقت تعین شده برگزارنشد.

آقای پشتین همچنان گفته بود که برای شرکت در جرگه اقوام پشتون در خیبر مردم از مناطق مختلف به اندازهٔ زیاد حضور یافتند که ۸۰۰ جریب زمین هم بسنده نبود واین مساله امورانتظامی را برای آنها مشکل کرده است.

افراسیاب ختک یکی از سیاستمداران و از اشتراک کننده های جرگه قومی در خیبر پختونخوا.
افراسیاب ختک یکی از سیاستمداران و از اشتراک کننده های جرگه قومی در خیبر پختونخوا.

افراسیاب ختک شرکت کننده جرگه و یکی از سیاسیون می‌گوید که با توجه به حضورگسترده مردم وتجمع رهبران سیاسی پشتون ها روی یک گلیم، به نتیجه جرگه خوشبین است:

"زمانی که ملت ها و مردم با هم یکجا شوند این یک انرژی دیگر می بخشد، در میان احزاب سیاسی هم این درک بمیان آمده است و برای فردا چشم براه استیم، که پس از سخنرانی ها کدام مسوده آماده شده و چه فیصله صورت میگیرد ، من بسیار خوشبین استم و خدا کند که یکصدای مشترک دراین مورد بلند شود".

قرار بود این جرگه روز گذشته برگزار شود، اما به دلیل مشکلات تخنیکی و انتظامات آنُ یک روز با تاخیر برگزار شد

جنبش تحفظ پشتون می گوید که با وجود تلاش های حکومت پاکستان برای جلوگیری از برگزاری جرگه، جرگه تصمیمات مهم خود را در مورد بی عدالتی جاری علیه پشتون ها اتخاذ خواهد کرد.

نیروهای امنیتی ایالت خیبرپشتونخوا به تاریخ ۵اکتوبر به خیمه جرگه حمله کردند.

به گفته جنبش تحفظ پشتون خیمه که درآنجا برپا شده بود را به آتش کشیدند ، سه عضو شان را کشتند، دهها تن را زخمی کردند و صدها تن را هم بازداشت کردند.

وزارت داخله حکومت پاکستان به روز یکشنبه گذشته بر فعالیت جنبش تحفظ پشتون محدودیت وضع کرده و آنرا به اساس قانون ضد تروریزم "سازمان غیرقانونی "خواند ،اما این کار واکنش های تندی را به همراه شد.

منظور پشتین این اقدام حکومت پاکستان را "بسیارظالمانه "خواند و کمیسیون حقوق بشر پاکستان هم این اقدام را محکوم کرد و از حکومت خواسته بود که فیصله خود را پس بگیرد.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون که مبتکر برگزاری جرگه بزرگ قومی خیبر پختونخوا است.
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون که مبتکر برگزاری جرگه بزرگ قومی خیبر پختونخوا است.

جنبش تحفظ پشتون جرگه فرا خوانده شده را "عدالت "نامیده و گفته است که در آن مردم به گونه قاطع تصمیم خواهند گرفت که با چی شرایط با پاکستان به پیش بروند.

گلبدین مسید یک عضو جنبش تحفظ پشتون درمورد اجندای امروز جرگه به رادیوآزادی گفت :

"برای امروز درسکرین که نصب شده دیتای که از قبل جمع آوری شده است، نشان داده می‌شود و بعد از آن از تمام بخش ها و کمپ ها نماینده ها انتخاب می‌شوند،کسانی که قبلا دربخث ها سهم فعال گرفته اند"

هرچند ارقام دقیقی وجود ندارد که چه تعداد افراد دراین جرگه شرکت کرده اند، اما پیش ازاین منظورپشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون گفته بود که بیش از سه هزار حجره مردم خیبر مملو از مهمانان است و نیاز است که مردم پشاورهم حجرهای خود را وقف مهمانان بکنند.

جرگه جاری پشتون ها درخیبرپشتونخوا با استقبال پشتون ها درنقاط مختلف جهان روبرو شده است و برخی از فعالان دررسانه های اجتماعی برعلاوه حمایت شان ، ابرازامیدواری کرده اند که این جرگه بتواند راه حل عملی را برای بیرون شدن پشتون ها از مشکلات جاری ارائه کند.

XS
SM
MD
LG