لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

تدارکات نشست سازمان همکاری های شانگهای در اسلام‌آباد؛ از حکومت طالبان برای اشتراک دعوت نشده است


مقامات برخی از کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای
مقامات برخی از کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای

ورود اعضای سازمان همکاری شانگهای به شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز شده و قرار است که نشست دو روزه این سازمان، سه شنبه(۱۵ اکتوبر) برگزار شود.

طالبان حاکم بر افغانستان در این نشست دعوت نشده اند، اما در کنار کشورهای عضو از منگولیا که عضو ناظر این سازمان است دعوت شده و از ترکمنستان خواسته شده تا به حیث نماینده خاص در آن شرکت کند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون از قول منابع دیپلوماتیک گزارش داده که از طالبان دعوت نشده، زیرا سرمنشی سازمان همکاری شانگهای برای آنها دعوت نامه ارسال نکرده است.

رسانه های پاکستانی از قول این منابع گفته اند که عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای چند هفته پس از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ میلادی که طالبان دوباره بر افغانستان تسلط یافتند، غیر فعال شده است.

اتخاذ تدابیر امنیتی در اسلام پایتخت پاکستان.
اتخاذ تدابیر امنیتی در اسلام پایتخت پاکستان.

افغانستان در ماه جون سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد.

سازمان همکاری های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط چین، روسیه و چهار کشور آسیای میانه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان تاسیس شد. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به این سازمان پیوستند، در آن زمان گزارش هایی وجود داشت که ممکن است ایران و افغانستان نیز به زودی عضو این سازمان شوند، ایران در سال گذشته به عضویت این سازمان پیوست.

افغانستان در ماه جون سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد.

کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای بطور مشترک ۴۰ درصد نفوس جهان را تشکیل میدهند.

حکومت طالبان تا هنوز در مورد عدم اشتراک در نشست سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد چیزی نگفته، اما در دو نشست اخیر این سازمان نیز از نمایندگان طالبان دعوت نشده بود.

تدابیر شدید امنیتی در اسلام آباد برای این نشست اتخاذ شده، در کنار پولیس، هزاران عسکر اردوی پاکستان نیز برای تامین امنیت در اسلام آباد توظیف شده اند، برای سه روز رخصتی عمومی اعلام شده و در این سه روز شهر اسلام آباد مسدود خواهد بود، زیرا از سوی دیگر، هشدار حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، یک تهدید برای این نشست به شمار می رود که گفته در جریان نشست شانگهای در اسلام آباد تظاهرات خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، سازمان همکاری های شانگهای در نشست اسلام آباد، روی همکاری ها در زمینه های اقتصاد، تجارت، محیط زیست، روابط اجتماعی و روابط فرهنگی بین کشورهای عضو و بررسی فعالیتهای این سازمان، بحث و گفتگو می کند و تصامیم مهم در مورد بودجۀ این سازمان گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG